Jump to content
Sunday 20 July 2025
Kjelless

Buster Magnum 2021 bensinlukt

Recommended Posts

Hej. Jag har problem med att det väldigt mycket bensin i min båt. Köpt begagnad i våras. Jag tycker att det verkar komma från utrymmet under durken. Är det någon som haft samma problem? Luktar när man åker och under luckan i bak också när man öppnar luckorna i pulpeterna ?

/Kjell

Tanken sitter under durken, 300 liter. Jag har en 2018 och har aldrig känt bensinlukt. Om du inte redan gjort det bör du nog kolla efter läckage, kanske en slang som spruckit?

Posted (edited)

Hej och välkommen till MG!

Det ska absolut INTE lukta bensin.

Bensinångor medför en klar risk eftersom de är både brandfarliga/explosiva och kan orsaka hälsoproblem vid längre tids exponering. Sedan beror det ju väldigt mycket på hur mycket  bensinångor det är fråga om, men jag vill ändå påtala att det kan vara farligt med bensinångor.

Du har vad jag förstår två val.

1. Reklamera felet till säljaren.
  2. Fixa felet själv.

Om du köpt båten av ett företag eller en mäklare gäller konsumentköplagen i alla lägen och då har du rätt stora chanser att få felet åtgärdat utan kostnad för dig. 

Om du köpt båten av en privatperson gäller köplagen (om hela eller delar av den inte skrivits bort i kontraktet) och det blir knepigare att få ersättning för felet, men inte omöjligt. Dessutom är inte alla båtägare skitstövlar som väljer att inte ta sitt ansvar, ofta är det tvärtom.

I båda fallen skulle jag själv börja med att försöka förstå var det läcker och varför. Om det gäller att dra åt en slangklämma är det ju inte mycket att bråka om.

• Luktade det bensin när du köpte båten?
  • Har du kört båten utan att det luktat bensin?
  • När började det lukta bensin? I samband med tankning?

Återkom gärna med mera frågor och info.

Mackey

Edited by Mackey
  • Like 1

Med färsk erfarenhet av bensinluktamde ”landsvägsfordon” så är det ju tre slangar med anslutningar du skall kolla. Tankens utgående anslutning och slang till motorn.

Påfyllningen från bordsgenomföringen till tanken.

Och tankens avluftning, även den har en bordsgenomföring.

Den ”nya” sortens etanolblandade bensin gör så att äldre typer av slangar åldras snabbare.

Sedan kan ju själva tanken också läcka. Buster är nu byggd i aluminium och frågan är då om tanken är i samma material?

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Den ”nya” sortens etanolblandade bensin gör så att äldre typer av slangar åldras snabbare.

En Buster från 2021 borde ju ändå vara anpassad efter att set kan finnas etanol i bendinen ka jag tycka.

12 minuter sedan skrev Mackey:

En Buster från 2021 borde ju ändå vara anpassad efter att set kan finnas etanol i bendinen ka jag tycka.

Jo, det borde ju vara så. Men man vet aldrig med bränsleslangar, det kan ha varit slangar från en dålig batch.

• Like 1

Posted (edited)

Instämmer. Ska inte lukta bensin förutom vid vissa enstaka tillfällen, t.ex när vinden ligger på från akterbrunnen en solig sommardag eller när det är nära nollgradigt utomhus. Men det ska verkligen inte lukta bensin hela tiden.

Kolla att ventilationslangen och att bränsleslangen sitter bra vid ventiationskåpan respektive vid tanklocket. Exemempelvis genom att lossa och dra bort aktergruppen för att komma åt undertill. Likaså att packningen till tanklocket sitter tät och att bränsleslangen är bra. 

Vidare kan man öppna det svara runda locket akteröver där man ser kölsvinnet. Om det ligger olja där i, så är det ett tydligt tecken på att det droppar bensin från en trasig slang eller att det något fel vid bränsletanken. 

Tanken är gjord av plast såvitt jag vet. 

Hittade denna formulering från ägarens handbok 2022: "Buster-modellerna SuperMagnum och Magnum har en fast bränsletank installerad i kölsvinet ungefär en meter från akterspegeln"

Edited by Busteri
  • Like 1