Gå till innehåll
lördag 19 juli 2025
Kaptendy

Motortemp Volvo Penta mb10a

Rekommendera Poster

Hallå där!

Jag har en fjord 20 som det sitter en penta mb10 i.

Jag är lite bekymrad över motortempen.

Mätarn går upp mot 90 grader och ställer man vredet så kylvattnet går ut genom skrovet och inte ut i avgaserna så spottar, fräser och ångar mest och inte ett jämt flöde.

Ska de vara så?

Jag har bytt impeller och termostat. Ifjol tog jag av topplocket, och ut med frostpluggarna och spolade ur kylkanalerna ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kaptendy:

Hallå där!

Jag har en fjord 20 som det sitter en penta mb10 i.

Jag är lite bekymrad över motortempen.

Mätarn går upp mot 90 grader och ställer man vredet så kylvattnet går ut genom skrovet och inte ut i avgaserna så spottar, fräser och ångar mest och inte ett jämt flöde.

Ska de vara så?

Jag har bytt impeller och termostat. Ifjol tog jag av topplocket, och ut med frostpluggarna och spolade ur kylkanalerna ordentligt.

Jag misstänker att det var en retorisk fråga - men nej det ska självklart inte vara så.

 

Om det är dåligt flöde så ligger felet nog i tilloppet för kylvatten. Igensatt i inflödessilen? Läckage i en sliten vattenpump? Avsaknad av kammen inne i vattenpumpen som pressar samma impellerbladen? Gamla rester av impellerblad som följt med i kylvattenslangen och ligger och hindrar flödet någonstans (om du har färskvattenkylning och värmeväxlare så brukar de sitta vid inloppet till värmeväxlaren om du har tur, har du otur så sitter de inne i värmeväxlaren rör)?

 

Termostaten kan ha pajat så den inte öppnar. Ta ur termostaten helt o prova utan. Lägg temostaten i en gryta vatten, ställ på spisen o värm upp, kolla när/om termostaten öppnar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plockade ur termostaten men fenomenet kvarstår. Tar jag lös slangen på impellerhuset kommer det bra med vatten tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-06-20 vid 22:12 skrev Kaptendy:

Jag plockade ur termostaten men fenomenet kvarstår. Tar jag lös slangen på impellerhuset kommer det bra med vatten tycker jag.

Då är det "bara" att leta efter stopp i genomströmningen av kylvattnet.

Gamla avbrutna impellervingar som sitter i vägen någonstans?

Igenrostade kylkanaler som du inte kom åt vid rensningen så det inte kommer kylvatten igenom dem?

Utloppet till avgasslangen/röret igensatt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, ska ta upp båten och börja leta.😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kaptendy:

Yes, ska ta upp båten och börja leta.😁

Hur får du kontroll och kylning om du tar  upp båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lättare att flytta båten till verkstan än att flytta verkstan till båten.

Men visst är det mer tillgång till vatten i sjön.😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Allt tyder på dåligt kylvattenflöde om det "spottar, fräser och ångar mest" när du släpper ut kylvatten genom skrovsidan.

Är nästan 100 år sedan jag skruvade med en MB10a kommer inte riktigt ihåg hur kylvattnet går från pumpen och in i motorns kylkanaler.

Men som Lintott skrivit innan gäller det att leta efter rester av en gammal impellervinge eller något annat som begränsar flödet.

 

Är du helt hundra på att du fått rätt termostat?

Brukar stå stämplat i botten (känselkroppen) hur många grader den är fullt öppen vid.

Enligt en instruktionsbok jag hittade online skall den börja öppna vid 60 grader och vara fullt öppen vid 74 grader. Står det inget på termostaten, ta och lägg den i en kastrull med vatten och värm sakta upp vattnet och kolla temperaturen när den börjar öppna med en stektermometer eller IR-termometer. Låt inte vattnet koka (då kan termostaten fastna och gå sönder) och låt vattnet svalna sakta så du ser att den stänger.

 

Har du kollat kylvattenintagets bottensil, så där inte sitter något som hindrar som havstulpaner, sjögräs eller annat mög.

 

Om du ska provköra på landbacken kommer här ett bra tips som jag själv använder:

 

25 liters plastdunk.

Gör ett hål i sidan där du sätter en 1" bordsgenomföring (går med mindre också), täta bordsgenomföringen med SIKA 591 eller gummipackningar och dra åt.

Montera en kulventil som passar bordsgenomföringen och en slangsockel där du ansluter en slang till sjövattenpumpen.

Anslut slangen från dunken till sjövattenpumpen, dra åt med en slangklämma.

Ställ dunken på durken i båten (högre än sjövattenpumpen), fyll upp dunken med vatten från trädgårdsslangen. 

Öppna kulventilen och låt trädgårdsslangen sitta i stora hålet i toppen på dunken med ett vanligt Gardena eller Hozelock munstycke.

Starta motorn när du öppnat kulventilen.

Kolla hur mycket vatten som försvinner ur dunken och fyll på efterhand eller ställ in flödet på spolmunstycket så att det fylls på i lagom tempo utan att vattennivån sjunker nämnvärt i dunken.

Nu kan du provköra motorn och sjövattenpumpen tar kylvatten från dunken och du kan se hur många liter den suger i sig per minut och du stryper tillflödet tillfälligt men låt aldrig nivån sjunka så pumpen börjar ta luft.

Om du ska kolla hur mycket pumpen drar i sig, gör detta under en kort period ca 10–20 sek och sedan kan du räkna ut flödet i liter per minut eller timme om du vill.

 

Håll koll på motortemperaturen under tiden du provkör och en IR-termometer är ypperlig att ha till hands, då kan man enkelt kolla på flera ställen på motorblocket om det blir varmare någonstans.

 

Lycka till!

 

Mvh

Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag tagit upp båten, kokade termostaten och den öppnar mellan 60 och 70 grader, jag har tagit lös slangar och rör och blåst med tryckluft.

Satt i en ny tempmätare.

Jag tog en plastduk satte på en slang och koppla direkt på impellern.

Nu när jag startar kommer det en fin stråle genom skvallerröret och vattnet sjunker i dunken MEN när motorn börjar komma upp där i kring 70 grader så stannar nivån i dunken och det bara spottar och fräser som tidigare i skvallerröret och tempen stiger upp mot hundra grader.

Men egentligen kanske det är så det ska vara för den ska vell spotta ut vattnet som är "för varmt" men tempen ska vell ändå inte stiga så högt som upp mot hundra grader.🤔

Redigerad av Kaptendy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va, sjönk inte nivån i dunken när motorn kom upp i 70 grader???

Verkar ju precis som att något blockeras när termostaten är öppen.

Körde du ut vattnet genom skrovsidan eller avgaserna?

 

Kan du ta några bilder från vattenpumpen och framåt så jag kan se hur det ser ut.

Är kanske heltokigt anslutet?

25-öringen trillar kanske ner ner jag ser bilder på hur det ser ut.

 

100 grader är alldeles åt h....e för varmt, inte över 70–75 om allt är som det ska.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om inte så sjönk det betydligt långsammare, ska göra en till koll. Ska även kolla om det är någon skillnad beroende på vilken väg jag skickar ut vattnet.

Jag lägger upp några bilder.

20250630_043801.jpg

20250630_043812.jpg

20250630_043812.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det klarnade lite när jag såg bilderna på din motor och det set ut att vara korrekt rördragning.

Ibland kan det ju vara så att man precis köpt en båt där "Händige-Hasse" eller någon klåfinger har varit framme och modifierat efter eget tycke.

Kom på hur vattnet cirkulerar i kylsystemet, se bild nedan:

81246733_Skrmavbild2025-06-30kl_07_52_03.png.8970bc87ae6dc7a9977ba00d766d8a46.png

Blå pilar: sjövatten in

Gröna pilar: By-pass från avgaslimpa till fördelningshuset/termostathuset.

Gula pilar: Kylvatten ut från motor och by-pass

Nedre bild från Marna Motor där inloppen från avgaslimpan till cylinderblocket är markerade med röda ringar.

 

Kylvattnet går alltså från sjövattenpumpen till avgaslimpan där det dels går till by-pass och dels går till cylinderblocket.

Från by-passen går det till fördelningshuset/termostathuset där by-pass kylvatten bara går vidare antingen till avgaslimpans utlopp (kopparröret som sticker ut vid avgasflänsen) och sedan vidare ut med avgaserna. För att köra avgassystemet torrt när man kommer i land, ställer man om vredet på fördelningshuset och släpper ut kylvatten genom skrovsidan. Viktigt att man kör torrt avgassystemet för att minska risken för rostskador på avgasventiler samt att ev. restvatten går upp bakvägen vid start.

 

Misstänkta fel på din motor:

  • Dåligt flöde i avgaslimpan med rost som bromsar flödet och därmed ger högre temperatur på motorblocket.
  • Fel på fördelningshuset, igensatta passager eller att omställningsvredet är defekt på något sätt.
  • Fel termostat? Du kan ju ha fått fel termostat, dubbelkolla så det verkligen är rätt.
  • Lite långsökt men det kan vara en spricka invändigt i motorn som utvidgar sig när motorn blir varm och flödet blir fel eller att vattnet ångar bort?

Vad jag inte riktigt förstår är att vattennivån i din testdunk inte sjönk eller sjönk mer långsamt när motorn var uppe i arbetstemperatur. Ska fundera lite till på det.

 

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen! Efter timmar av grubblande och sömnlösa nätter så tror jag att jag fått ordning på problemet. 

Det var stopp i slanganslutningen på limpan där slangen från vattenpumpen sitter. En 90gradare så jag borra upp den från båda håll och vilken skillnad det blev.

Nu ligger tempen på stadiga ca 60 grader och det kommer en jämn och fin stråle genom skrovsidan och man känner hur det vattnet pendlar mellan varmt och kallt. 

Tusen tack för hjälpen och alla idéer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...