lenjoh 0 Postad 3 Juni Hej Har en Volvo Penta 231a som misständer och bluddrar på höga varv . ( 3000-4500) Debut : Förra sommaren efter en felfri säsong. Har kontrollerat och bytt: Bensinpump ok Bensin från extern behållare Rep.sats förgasare + ny flottör. Nya tändstift Ny Tändspole Ny rotor Komp-prov ok Startar och går lätt / vill stoppa ibland på tomgång. Har haft ur tändfördelaren ( känns som den kommit rätt tbx) 1 cylindertopp är högst upp, när 1:ans tändkabel o rotorn pekar mot varandra. Vid kontroll med stroboskop lampa ( 1:ans cylinder), t....änds den dock vid lite högre varv tal !!, köper då nya tändkablar , då startar inte motorn alls , kontrollerar alla kablar = ok , byter tbx till gamla = startar igen. !! Kan man vrida på stiften nere i motorn ( hålet man kör ner tändfördelaren ) ? Känns mer som tändningsfel , än bränslefel. Vad kan jag göra mer. ? Kontaktat 4 st båtfirmor som inte hinner. Bor i Kungälv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 151 Postad 3 Juni Hej Konstigt att den inte startar med de nya tändkablarna. Vad var det för tändkablar, original eller eftermarknad? Inget fel på eftermarknadskablar som kan vara bättre än OEM ibland... Vet du om det är kolledare eller metalledare i de nya tändkablarna? Passade de korrekt i fördelarlocket? Behöver lite mer info för att komma med relevanta förslag: Hur såg din förgasare ut inuti? Var den demonterad från motorn då du servade förgasaren? Jag kan inte VP utantill men 231 borde väl motsvara Mercruiser 230 som också är en 305 cu in (5,0). Kolla om det står någon tillverkare på förgasaren ex. Rochester och en ev. modellbeteckning på förgasaren. Brukar sitta en aluminium "tag" på någon av skruvarna på flottörhuset. Mercruiser 230 har en 4-port spred bore förgasare... Har du även bytt alla bränslefilter? Du skrev: "bensin från extern tank", menar du att du körde på en lös utombordartank eller? "Bludder" på höga varv kan tyda på bränslebrist, färg på stiften? Är det riktiga misständningar på höga varv, förgasarsmällar? Återkom med info, så ska jag fundera lite. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjoh 0 Postad 3 Juni Hej Tack för visat intresse Tändkablar var Orbitrade, vet faktiskt inte om det är kol eller metall ? Passade ganska bra ,enda som inte var centrum kabeln , som jag fick ta den gamla kabeln. Förgasaren är en Rochester Qudrojet 4 port , den var ren inuti , och ännu mer ren efter jag har delat den blåst , byt packningar acc,pump flottör mm. även rengjort filter från bensinledning. Förgasaren har varit av helt och hållet, har även sprutat startspray runt och i portar för att se om något läckage , utan framgång. Extern tank , ja... stämmer tog en vanlig bensindunk för att undanröja , ev hinder från för-filter och ledningar från tanken. Stiften har generellt var lite blöta , ibland lite sotiga. Helt riktigt , det blir förgasarsmällar , med sot som följd i förgasaren. Har fått lite info nu om att under skivan med brytare / elektroniska givare i tändfördelaren , sitter det ju en liten mekanik som skall rotera med olika storlek på fjädrar som håller tillbaks vikter, .... som ibland där fjädrar kan rosta av. skall kolla detta imorgon Har du hört talas om det problemet !? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 578 Postad 4 Juni Om du har originalfördelare sitter det brytare och kondensator i den. Klacken på brytaren slits med tiden, speciellt om fördelaraxeln är rostig. Då minskar brytaravståndet, Om fjädrarna rostat av fungerar inte tändförställningen. Om man ställer tändningen rätt vid tomgångsvarv, blir tändpunkten alldeles för sen vid högre varv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 151 Postad 4 Juni (redigerade) 2 timmar sedan skrev Rollen: Om du har originalfördelare sitter det brytare och kondensator i den. Klacken på brytaren slits med tiden, speciellt om fördelaraxeln är rostig. Då minskar brytaravståndet, Om fjädrarna rostat av fungerar inte tändförställningen. Om man ställer tändningen rätt vid tomgångsvarv, blir tändpunkten alldeles för sen vid högre varv. Ja minsann, brytare på en motor från mitten 1980-talet. Volvo Penta var sent på det... Kolla då det det Rollen skrev. Man kan ta tag i rotorn och vrida på den och går den att vrida på samt fjädrar tillbaka, då är det OK. Har du fördelare med brytarspetsar bör du kolla dessa, ev. byta och då även byta kondensator. Byter du brytarspetsar måste man ställa kamvinkel (Dwell) först, sedan en grundiställning av tändningen och kontroll med stroboskop. Skall vara 6 grader för FÖDP (BTDC) på tomgång. Kolla även så att tändförställningen ökar med varvtalet och brukar nå max vid ca 3500 r/min, har tyvärr ingen info om max tändförställning. Vad jag kan komma på förövrigt enligt din beskrivning så låter det som typiskt tändnings relaterat fel. Tändkablarna är väldigt känsliga, speciellt om de har gamla typen av kolledare. Finns modernare variant med kolfiberledare men jag har ingen erfarenhet av dessa. Redan tidigt 1980-tal hade Mercruiser brytarlösa tändsystem och tändkablarna var bland det vanligaste som man bytte ut förutom de vanliga servicedelarna som olje- och bränslefilter. Kan vara så att tändsystem med brytarspetsar inte klarar av moderna tändkablar eftersom de har lägre tändspänning (<20 000 V) än ett brytarlöst tändsystem som ofta ligger över 30 000 V men detta beror ju även på tändspolen. Har du en gnistprovare där gnistan hoppar mellan två justerbara elektroder, kan du kolla hur långt avstånd gnistan klarar, skall minst klara 10 mm och helst upp mot 15–20 mm. Gnistan skall vara klar och blåfärgad. samt ett tydligt "klick" när gnistan hoppar över elektroderna. Dubbelkolla för säkerhetsskull att tändkablarna sitter på rätt plats på motorn och fördelarlocket. Hittade en bild som tydligt visar tändföljd, cylinderplacering samt skillnaden på fördelarlocken. Cyl. 1, 3, 5 och 7 sitter på babordssidan. Cyl. 2, 4, 6 och 8 på styrbordssidan HEI= Brytarlöst tändsystem som användes av GM under 1980-talet. Vet inte om detta suttit på någon marinkonvertad motor, inte på Mercruiser iaf (vad jag vet). Fördelarlocken på bilden visas sedda framifrån, d.v.s. Cyl 1 och 8 skall vara på främre halvan. Du skrev i första inlägget att din stroboskoplampa blinkade dåligt, är det samma på alla cylindrar? Blöta / svarta tändstift tyder på bränsleöverskott, d.v.s. fet blandning med ett AFR (luft/bränsleförhållande) långt under 13,5:1 men kan även bero på oförbränt bränsle p.g.a. missar i tändsystemet. Dubbelkolla så att inte tillskottsventil eller acc.pump läcker igenom. Spjällen i sekundärsteget skall inte vara öppna alls när motorn går på tomgång. Droppar det från spridarna i halsringarna i sekundärsteget är det något som är fel med din förgasare. Hur ser din flamdämpare (luftfilter) ut? Fullt av damm, ludd mm? Tvätta med avfettning och blås rent. Kan sitta ganska mycket skit mellan lamellerna i flamdämparen vilket begränsar luftflödet till motorn. Kolla även så att din motor får fri tillgång till luft utifrån, ett tätt motorrum med dålig eller ingen lufttillförsel gör att motorn för svårt att andas. Lycka till. Mvh Pär Redigerad 4 Juni av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjoh 0 Postad 4 Juni 4 timmar sedan skrev Rollen: Om du har originalfördelare sitter det brytare och kondensator i den. Klacken på brytaren slits med tiden, speciellt om fördelaraxeln är rostig. Då minskar brytaravståndet, Om fjädrarna rostat av fungerar inte tändförställningen. Om man ställer tändningen rätt vid tomgångsvarv, blir tändpunkten alldeles för sen vid högre varv. Hej Tack för svar, då förstår jag centrifugalmekanismen, men jag har satt på ett brytarlöst system, påverkas gnisten och tändningen ändå ? Jag har även köpt ett nytt fördelarlock , fick ett tips att sätta tbx det gamla , kan det stämma ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 151 Postad 4 Juni Vad är det för tändsystem du satt i? Är det en konverting av din befintliga fördelare eller har du köpt en helt ny fördelare? Vilken fördelare isf? Skicka ev. länkar till där du köpt delar eller har du köpt beg? Skicka gärna bilder också med fördelarlocket demonterat. Återkommer när jag fått svar på frågorna och sett bilder. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjoh 0 Postad 4 Juni 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ja minsann, brytare på en motor från mitten 1980-talet. Volvo Penta var sent på det... Kolla då det det Rollen skrev. Man kan ta tag i rotorn och vrida på den och går den att vrida på samt fjädrar tillbaka, då är det OK. Har du fördelare med brytarspetsar bör du kolla dessa, ev. byta och då även byta kondensator. Byter du brytarspetsar måste man ställa kamvinkel (Dwell) först, sedan en grundiställning av tändningen och kontroll med stroboskop. Skall vara 6 grader för FÖDP (BTDC) på tomgång. Kolla även så att tändförställningen ökar med varvtalet och brukar nå max vid ca 3500 r/min, har tyvärr ingen info om max tändförställning. Vad jag kan komma på förövrigt enligt din beskrivning så låter det som typiskt tändnings relaterat fel. Tändkablarna är väldigt känsliga, speciellt om de har gamla typen av kolledare. Finns modernare variant med kolfiberledare men jag har ingen erfarenhet av dessa. Redan tidigt 1980-tal hade Mercruiser brytarlösa tändsystem och tändkablarna var bland det vanligaste som man bytte ut förutom de vanliga servicedelarna som olje- och bränslefilter. Kan vara så att tändsystem med brytarspetsar inte klarar av moderna tändkablar eftersom de har lägre tändspänning (<20 000 V) än ett brytarlöst tändsystem som ofta ligger över 30 000 V men detta beror ju även på tändspolen. Har du en gnistprovare där gnistan hoppar mellan två justerbara elektroder, kan du kolla hur långt avstånd gnistan klarar, skall minst klara 10 mm och helst upp mot 15–20 mm. Gnistan skall vara klar och blåfärgad. samt ett tydligt "klick" när gnistan hoppar över elektroderna. Dubbelkolla för säkerhetsskull att tändkablarna sitter på rätt plats på motorn och fördelarlocket. Hittade en bild som tydligt visar tändföljd, cylinderplacering samt skillnaden på fördelarlocken. Cyl. 1, 3, 5 och 7 sitter på babordssidan. Cyl. 2, 4, 6 och 8 på styrbordssidan HEI= Brytarlöst tändsystem som användes av GM under 1980-talet. Vet inte om detta suttit på någon marinkonvertad motor, inte på Mercruiser iaf (vad jag vet). Fördelarlocken på bilden visas sedda framifrån, d.v.s. Cyl 1 och 8 skall vara på främre halvan. Du skrev i första inlägget att din stroboskoplampa blinkade dåligt, är det samma på alla cylindrar? Blöta / svarta tändstift tyder på bränsleöverskott, d.v.s. fet blandning med ett AFR (luft/bränsleförhållande) långt under 13,5:1 men kan även bero på oförbränt bränsle p.g.a. missar i tändsystemet. Dubbelkolla så att inte tillskottsventil eller acc.pump läcker igenom. Spjällen i sekundärsteget skall inte vara öppna alls när motorn går på tomgång. Droppar det från spridarna i halsringarna i sekundärsteget är det något som är fel med din förgasare. Hur ser din flamdämpare (luftfilter) ut? Fullt av damm, ludd mm? Tvätta med avfettning och blås rent. Kan sitta ganska mycket skit mellan lamellerna i flamdämparen vilket begränsar luftflödet till motorn. Kolla även så att din motor får fri tillgång till luft utifrån, ett tätt motorrum med dålig eller ingen lufttillförsel gör att motorn för svårt att andas. Lycka till. Mvh Pär Tack Pår för din kunskap. Jag har brytarlöst system , har inte ställt om kamvinkeln ( hur man nu gör det ?; får googla ) Har inte testat de andra cylindrarna ( testade 1 cylinder med två olika lampor) ännu. Acc.pumpen är ny och jag gjorde rent i hålet för den nya, hmm tillskottsventilen , vet jag inte var den sitter ? tomgångsskruvarna har jag haft isär och rengjort , skruvat in dom i bott och backat 2 varv ut , är det rätt tro ? Spjällen är stängda som du skriver på tomgång. Det verkar inte droppa från spridarna och strålarna ser ut att vara likartade vid gaspådrag Luftfiltret är rent , dock blir det lite sotig vid misständning Luft tillförseln är bra . Det kan ju vara jag löst det ursprungliga problem, men skapat ett annat !, men motorn ter sig på nästan exkat samma sätt , jag kommer dock upp i lite högre varav än tidigare. Jag har även bytt toppar , men den gick bra efter bytet. De nya tändkablarna jag köpte var alla mycket längre än de gamla, och alla av olika längd , har det någon betydelse. ? Tack så länge Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 151 Postad 4 Juni (redigerade) På brytarlösa system behöver man inte ställa in kamvinkeln, det görs endast på brytarsystem och är ungefär samma som att ställa in byrtaravståndet på en gammal moped fast på flercylindriga motorer gör man detta med en kamvinkelmätare. Ett analogt instrument som nästan ingen under 60 hört talas om😆 Biltema hade faktiskt en digital som även har varvräknare: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/multimetrar/digital-multimeter-bil-2000024258 Ta och kolla alla tändkablar med stroboskop en i taget med motorn på låg tomgång och sedan ökar du till 1500–2000 r/min och kollar hur den blinkar. Biltema har en billig testpenna för 90 kr som man bara lägger mot tändkabeln, har själv inte använt denna men den funkar kanske (på bara på låga varvtal). https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/elektroniska-testinstrument/gnistprovare-2000022150 Skruva in dina tomgångsskruvar till lätt bottenläge, därefter backa 1 1/2 varv, vissa modeller behöver 1 3/4–2 varv. Där ska motorn starta och gå någorlunda jämnt, finjustera vid behov. Skruva 1/4 varv i taget och exakt lika mycket på båda, lyssna om motorn ökar eller minskar i varvtal. Man kan även använda en digital varvräknare som visar varvtalet i intervaller om 10–50 r/min. Analoga varvräknare har större marginal och visar inte om varvtalet ökar 50 r/min. För att hitta var tillskottsventilen sitter behöver man veta förgasarens modellbeteckning förutom Quadrajet. Vissa modeller har ingen alls eller använder acc.pumpen. Återkom med info om ditt tändsystem. //Pär Redigerad 4 Juni av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjoh 0 Postad 4 Juni 8 timmar sedan skrev Mercury_44XS: På brytarlösa system behöver man inte ställa in kamvinkeln, det görs endast på brytarsystem och är ungefär samma som att ställa in byrtaravståndet på en gammal moped fast på flercylindriga motorer gör man detta med en kamvinkelmätare. Ett analogt instrument som nästan ingen under 60 hört talas om😆 Biltema hade faktiskt en digital som även har varvräknare: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/multimetrar/digital-multimeter-bil-2000024258 Ta och kolla alla tändkablar med stroboskop en i taget med motorn på låg tomgång och sedan ökar du till 1500–2000 r/min och kollar hur den blinkar. Biltema har en billig testpenna för 90 kr som man bara lägger mot tändkabeln, har själv inte använt denna men den funkar kanske (på bara på låga varvtal). https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/elektroniska-testinstrument/gnistprovare-2000022150 Skruva in dina tomgångsskruvar till lätt bottenläge, därefter backa 1 1/2 varv, vissa modeller behöver 1 3/4–2 varv. Där ska motorn starta och gå någorlunda jämnt, finjustera vid behov. Skruva 1/4 varv i taget och exakt lika mycket på båda, lyssna om motorn ökar eller minskar i varvtal. Man kan även använda en digital varvräknare som visar varvtalet i intervaller om 10–50 r/min. Analoga varvräknare har större marginal och visar inte om varvtalet ökar 50 r/min. För att hitta var tillskottsventilen sitter behöver man veta förgasarens modellbeteckning förutom Quadrajet. Vissa modeller har ingen alls eller använder acc.pumpen. Återkom med info om ditt tändsystem. //Pär Go kväll Här är lite bilder på tändsystemet. Nu har jag lyckats få blinkningar på cyl 1 även i låga varv.. Hovleveratören biltema har ju faktiskt bra grejor ibland., får köpa en test penna imorgon. När jag lyckas få ställa in med 8 graders förtändning , så misständer den vid lägre varv ! Centrifugalmekaniken och fjädrar var alla hela och när jag vrider på axeln återfjädrar vikterna , så då ligger väl inte problemet där. frågan är ju om jag har något elfel, nu går inte varvräknaren ner efter jag stängt av motorn . Kan hela tändfördelaren var trasig ? Mvh Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 151 Postad 4 Juni Känner inte till det tändsystemet du installerat, ska kolla närmre på det i morrn. Återkommer... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjoh 0 Postad 5 Juni 7 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Känner inte till det tändsystemet du installerat, ska kolla närmre på det i morrn. Återkommer... //Pär Go morgon Det har fungerat perfekt i 4-5 år , jag trodde det hade gett upp , så jag köpte nya brytare kondensator , rotor o installerade tillbaka det . Men problemet fanns kvar ändå , så jag har återinstallerat det . Hade tidigare en hög-energi tändspole … men den åt upp rotorn på något sätt , så har en standard spole nu . Kan jag ha satt tändfördelaten 180 grader fel ? Sen tänker jag på hur problemet uppstod , trodde det var rotorn som ärgat , då den gick riktigt efter åtgärd , sen kom problemen då och då , utan att det var ärg på rotorn . 🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 151 Postad 5 Juni Jaha, då var vi tillbaka på ruta 1... Berätta nu från början hur felet uppstod, uteslut all innan info om vad som är bytt o.s.v. Det enda jag vill veta nu i detta läge är hur och när felet uppstod och vilka delar som satt monterade vid tillfället, om det var brytarlöst eller med brytare. Om felet kom på en gång eller om det uppstod och försvann för att sedan komma tillbaka spontant/intermittent. Läste att du hade vid ett tillfälle monterat brytare isf. brytarlöst, ställde du kamvinkeln då? Det är jättesvårt att felsöka på distans och för att komma till en lösning på problemet måste man vara extra tydlig i beskrivning av just felet. Jag hör inte hur motorn går när den går illa och om den verkligen går på alla cylindrar vilket kan vara svårt för ett otränat motoröra (som jag kallar det). Rent spontant efter snabbt ha tittat på dina bilder, så på sista bilden där fördelarlocket är monterat, ser det ut som att tändkabeln för cyl. 1 sitter fel och den pekar mer åt 7:ans cylinder. Rotorn skall peka mot 1:ans cylinder om det är korrekt installerat. Se även bilden på tändföljd jag lade upp tidigare och filmen nedan: https://www.youtube.com/watch?v=O4WRL513Gx4 (kopiera adressen och klistra in) Återkom med info (från början) så funderar jag och återkopplar. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 151 Postad 5 Juni (redigerade) Har du kollat alla jordkablar/jordanslutningar på motorn? Var är varvräknaren inkopplad? Såg på bilderna att det var ganska många presskabelskor med plast på. Kolla dessa och gör helst om pressningen med nytt material. Jag tar alltid bort plasthhylsan och använder både enkel billig och dyr riktig crimptång. Finns även kabelskor utan plasthölje att köpa men då måste man alltid använda riktig crimptång. Pressar man med den enkla billiga typen så blir det ofta dålig kontakt eftersom plasthylsan tar emot, känns kanske säkert när man gjort det men glappkontakt uppstår med tiden... En bild på hur jag pressar på kabelskor: Har man den enkla varianten så använder man de presslägen som är markerade med orange pil. Skala bara kabeln lika mycket som själva presshylsans längd, inga trådar skall sticka ut. Trä på en bit krympslang innan man monterar och pressar kabelskon. Pressa ihop kabelskon med baksidan (den utan skarv) mot tanden, då blir det som på bilden ovan. Dra upp krympslangen och värm tills den krymper ihop, använd cigarettändare, varmluftpistol o.s.v. Klart. Se slutresultat till höger. Sitter som berget... //Pär Redigerad 5 Juni av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjoh 0 Postad 6 Juni 2025-06-05 vid 08:38 skrev Mercury_44XS: Jaha, då var vi tillbaka på ruta 1... Berätta nu från början hur felet uppstod, uteslut all innan info om vad som är bytt o.s.v. Det enda jag vill veta nu i detta läge är hur och när felet uppstod och vilka delar som satt monterade vid tillfället, om det var brytarlöst eller med brytare. Om felet kom på en gång eller om det uppstod och försvann för att sedan komma tillbaka spontant/intermittent. Läste att du hade vid ett tillfälle monterat brytare isf. brytarlöst, ställde du kamvinkeln då? Det är jättesvårt att felsöka på distans och för att komma till en lösning på problemet måste man vara extra tydlig i beskrivning av just felet. Jag hör inte hur motorn går när den går illa och om den verkligen går på alla cylindrar vilket kan vara svårt för ett otränat motoröra (som jag kallar det). Rent spontant efter snabbt ha tittat på dina bilder, så på sista bilden där fördelarlocket är monterat, ser det ut som att tändkabeln för cyl. 1 sitter fel och den pekar mer åt 7:ans cylinder. Rotorn skall peka mot 1:ans cylinder om det är korrekt installerat. Se även bilden på tändföljd jag lade upp tidigare och filmen nedan: (kopiera adressen och klistra in) Återkom med info (från början) så funderar jag och återkopplar. Mvh Pär Hej igen. Nu har jag tagit en video , om hur den låter vid gaspådrag , men den går inte att ladda upp på grund av storleken , om jag får skicka den privat är mitt nummer 0702-690837. Har även tittat på instruktionsboken , och fick en fundering när det verkar som placering av kablar är 180grader åt andra hållet.?? bild * Motorn går ju och låter som den skulle gå jämnt , har även kollat att alla kablar har utslag på stroboskop lampa = ok. Ja det är en bra notering att du tycker 1 ans tändkabel pekar fel, FÖRE jag tog upp tändfördelaren pekade den " rätt"..., känns som jag inte fått den rätt i splejser nere i motorn ( tittade på video du skickade med, skall testa om jag kan få till det , ) Hur det startade : Helt plötslig på sensommaren kunde jag inte varav ur den, utan en började misstända och bluddra. efter några små rengöring av fördelarlock o rotor fungerade den igen, Dock bara några dagar. Sen en rad andra problem; Vatten i cyl 6+ 8 , byte av topp. = fungerade nån vecka , sen samma problem som när det började. Så min fundering har varit om jag löst problemet men skapat ett annat? Tittar jag i instruktionsbok står det att det är hydrauliska ventillyftare ( ingen justering av ventilspel) ?? , det måste väl ändå göras ! Hoppas du har en bra nationaldag Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjoh 0 Postad 6 Juni 10 minuter sedan skrev lenjoh: Ja det är en bra notering att du tycker 1 ans tändkabel pekar fel, FÖRE jag tog upp tändfördelaren pekade den " rätt"..., känns som jag inte fått den rätt i splejser nere i motorn ( tittade på video du skickade med, skall testa om jag kan få till det , ) Hur det startade : Helt plötslig på sensommaren kunde jag inte varav ur den, utan en började misstända och bluddra. efter några små rengöring av fördelarlock o rotor fungerade den igen, Dock bara några dagar. Sen en rad andra problem; Vatten i cyl 6+ 8 , byte av topp. = fungerade nån vecka , sen samma problem som när det började. Så min fundering har varit om jag löst problemet men skapat ett annat? Tittar jag i instruktionsbok står det att det är hydrauliska ventillyftare ( ingen justering av ventilspel) ?? , det måste väl ändå göras ! Hoppas du har en bra nationaldag Lennart Komplettering ; Det satt brytarlöst system på när det började. Har kollat alla jordkablar o sprutat elekronikrent , lossat dom och satt fast dom igen. Jag skall göra bättre anslutningar på tändspole. Mvh Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 151 Postad 6 Juni Hej Om vi börjar med vatten i 6:an och 8:an. Var det en överhettning av motorn eller bara en blåst toppackning mellan 6 och 8? Du skriver "byte av topp". Byttes hela toppen eller var det bara toppackning. Om toppen byttes var kom toppen ifrån eller renoverades/planades originaltoppen? Angående av hydrauliska lyftare: Din motor borde ha hydrauliska lyftare men någon föregående ägare kan ju ha bytt till mekaniska. Enklaste sättet att kontrollera är att lyssna: Konstant tickande: mekaniska lyftare Tickande ljud som sakta avtar/tystnar: Hydrauliska lyftare Hydrauliska ventillyftare kan kollapsa och då fungerar inte lyftaren och ventilerna öppnar inte korrekt. Angående justering av hydrauliska ventillyftare, googla på: adjusting hydraulic lifters on gm small block Då får du upp ett antal resultat och även videor på Youtube. Vad det är för bild på fördelaren och cylinderplacering du har, inte undra på att det blir fel🤪 Cylinderplacering och tändföljden är korrekt men fördelarlocket sitter 180 grader fel på bilden. Så här ska det se ut: Korrekt placering av fördelare cylindrar på GM Small Block Hur man än söker efter tändföljd på GM Small Block, VOLVO PENTA AQ231A, VOLVO PENTA 5.0 o.s.v. dyker alltid samma bilder upp med samma cylinderplacering och fördelarplacering. Bilden ovan är ganska tydlig. Cylinder 1 MÅSTE vara i ÖDP (TDC) när man sätter ner fördelaren, annars går det käpprakt. Kolla med markeringar på svängningsdämpare/remskiva och ventilkåpan av så man har koll på vipparmarna. Kolla även på filmerna som finns på Youtube. Har du tagit kompressionsprov? Vad du kan göra nu är att: Sätta tillbaka fördelaren i rätt position med cyl.1 i ÖDP/TDC och ventilkåpan av så du ser när cyl 1 är i kompressionsläge. Sätta alla tändkablar på rätt plats. Kolla om någon vipparm är lös, d.v.s. det finns ett ventilspel där. Kolla alla cylindrar! Göra en grundinställning för hydrauliska ventillyftare. Jag kan inte ta emot videofilmer med min telefon, den är för gammal... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjoh 0 Postad 6 Juni Go kväll Det var en kylkanal som rostat sönder o läckt ut i cylinderloppet. Ja köpte en begagnad på Camaroskroten, renoverade den , den mättes upp och den var plan. Info om lyftarna och bilden kommer från instruktions manualen för båten. Jag har monterat tändkablarna enl din bild, Lyftarna låter inget om jag justerar dom rätt., men om ventilspelet är helt rätt vet jag inte, skall kolla din länk. Komp prov är 9.0 -9,1 på sex cylindrar , cylinder 6 och 8 är 7,1 och 7,3 i torrt och 9,0 i vått. Ja nu har jag lite o greja med på måndag. Mvh Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 151 Postad 7 Juni Jag tycker du har lite väl låg kompression på 6:an och 8:an, under 1 bar differens är godtagbart. När det ökar från 7,1 resp 7,3 till 9,0 i vått, menar du med lite olja i cylindrarna då? Kompression ökar med olja i cylinder, oftast kolvringar som är felorsak. Det går att få dit i stort sett vilken topp som helst från en GM SB gen I motor men det är skillnad på topp och topp. Det kan skilja i ventilstorlek (area), kanalarea och förbränningsrummets volym mellan de olika topparna. 305:an (5.0 L) kom till under första "oljekrisen" och var en motor med låg effekt då den satt i personbilar och lågmellan ca 125–175 hk. Fanns en del Hi Performance versioner men kom aldrig över 215 hk (LB9) i personbilarna. Hoppas du fick någorlunda rätt topp från Camaroskroten... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 689 Postad 7 Juni 19 timmar sedan skrev lenjoh: Tittar jag i instruktionsbok står det att det är hydrauliska ventillyftare ( ingen justering av ventilspel) ?? , det måste väl ändå göras ! Lennart Det är just det som är finessen med hydrauliska lyftare, dom fixar spelet själva. Dock måste grundinställningen göras rätt. Finns 2 typer av vipparmar en där man ska justera vipparmsmuttern till rätt tryck på lyftaren, sedan en annan där det är ansatsmuttrar som ska dras i botten och ingen mer justering behövs. Skulle tro att du har vipparmar med ansatsmutter och rullkam/lyftare då dessa sitter på lite nyare motorer. Nu har jag inte läst allt (mycket text) men har du koll på avgasdelarna, lite vattenläckage där kan ge misständningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjoh 0 Postad 7 Juni 5 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Jag tycker du har lite väl låg kompression på 6:an och 8:an, under 1 bar differens är godtagbart. När det ökar från 7,1 resp 7,3 till 9,0 i vått, menar du med lite olja i cylindrarna då? Kompression ökar med olja i cylinder, oftast kolvringar som är felorsak. Det går att få dit i stort sett vilken topp som helst från en GM SB gen I motor men det är skillnad på topp och topp. Det kan skilja i ventilstorlek (area), kanalarea och förbränningsrummets volym mellan de olika topparna. 305:an (5.0 L) kom till under första "oljekrisen" och var en motor med låg effekt då den satt i personbilar och lågmellan ca 125–175 hk. Fanns en del Hi Performance versioner men kom aldrig över 215 hk (LB9) i personbilarna. Hoppas du fick någorlunda rätt topp från Camaroskroten... //Pär Hej Stämmer det ..var olja i cylindrar i andra testet, har prövat att hälla i rödsprit för att se om kolvringarna lossar något . Ja topparna ser ju nästa identiska ut , nackdelen var att det var inte riktigt samma nummer, ventil storleken var 1 mm större på utblåssidan om jag inte minns fel, säljaren sa att det visserligen bidrar till effekten , men att jag skulle nog inte märka skillnaden ( bra försäljare 😉 ). nackdelen är väl att förbränningsutrymmet blir ju något annorlunda.. som i fram tiden skulle påverka kamaxeln ( mina egna funderingar skall noteras ) Mvh Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjoh 0 Postad 7 Juni 14 minuter sedan skrev Gelis: Det är just det som är finessen med hydrauliska lyftare, dom fixar spelet själva. Dock måste grundinställningen göras rätt. Finns 2 typer av vipparmar en där man ska justera vipparmsmuttern till rätt tryck på lyftaren, sedan en annan där det är ansatsmuttrar som ska dras i botten och ingen mer justering behövs. Skulle tro att du har vipparmar med ansatsmutter och rullkam/lyftare då dessa sitter på lite nyare motorer. Nu har jag inte läst allt (mycket text) men har du koll på avgasdelarna, lite vattenläckage där kan ge misständningar. Ja pratade med en mekaniker som sa något liknade , men jag fattade inte riktigt , han menade att jag skulle känna på stötstången , när vipparmen var dikt ann, sen dra 1 halvvarv till.... ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 151 Postad 7 Juni Rödsprit brukar inte göra någon nytta mer än att det rinner rakt ner i oljesumpen och spär ut motoroljan som mister sin smörjförmåga. Hade det varit min motor hade den varit ute ur båten och inne i verkstan för genomgång och renovering. Finns oftast inga genvägar, bara senvägar... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjoh 0 Postad 12 Juni (redigerade) 2025-06-07 vid 13:40 skrev Gelis: Det är just det som är finessen med hydrauliska lyftare, dom fixar spelet själva. Dock måste grundinställningen göras rätt. Finns 2 typer av vipparmar en där man ska justera vipparmsmuttern till rätt tryck på lyftaren, sedan en annan där det är ansatsmuttrar som ska dras i botten och ingen mer justering behövs. Skulle tro att du har vipparmar med ansatsmutter och rullkam/lyftare då dessa sitter på lite nyare motorer. Nu har jag inte läst allt (mycket text) men har du koll på avgasdelarna, lite vattenläckage där kan ge misständningar. Go kväll Avgasdelarna är ny -inköpta för ett par år sedan , ser inga tecken på vattenläckage, har nu oxå bytt tändfördelare samt en utbytes förgasare. Det blir samma problem nu oxå ....... Dock kommer jag upp i högre varvtal efter diverse justering med tändinställning samt tagit bort chocken, samt lossat slangen till vacumklocka , då kommer jag upp i nästan topp varv 4500 innan den börjar bluddra och misstända. Har varit i kontakt med en riktigt båtmekaniker , och han blir inte heller klok på det hela, han tror att ev måste motorn ha belastning på sig . Så nu skall jag faktiskt sjösätta båten, och hålla tummarna . Redigerad 12 Juni av lenjoh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 126 Postad 13 Juni 12 timmar sedan skrev lenjoh: samt lossat slangen till vacumklocka Hmmm, en fördelare till en båtmotor har ingen vacuumstyrning. Den slår om m h a fjädrar som håller emot upp till ett visst varvtal då den ökar upp tändförställningen. Där kan du mycket väl ha ditt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjoh 0 Postad 23 Juni Go kväll Ja menade vacuum klockan som sitter på förgasaren , Nu har jag bytt lyftare , justerat ventiler , prövat med en utbytes tändfördelare samt utbytes förgasare, men går ändå ojämnt på höga varv. Dock satt på det gamla fördelarlocket , spänt fjädrar ( under brytarna / elektronisk ) , den går betydligt bättre men inte riktigt helt hundra. Tändinställningen är inte helt rätt.... om man skall göra det på rätt sätt, men det går bäst på låga varv och höga varv. Det känns som motorn behöver motstånd i form vatten , för att det skall fungera riktigt. Mvh Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 67 Postad 23 Juni (redigerade) knepigt.. ngt glapp ? försöker med en bild kolla noga .mät provdrag mm nöts ibland så den går av (kabeln) sök bild på nedan BRYTARPLATTA GM V8 1956-74, DELCO 2769047 https://www.matonostalgi.se/produkt/brytarplatta-gm-v8-1956-74-delco-2769047/ skulle kunna ge glapp i tändningen .inte dyr att felsöka , orka! mät även vaacum vid insuget B Redigerad 23 Juni av bemek otydlig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser