Jump to content
Friday 13 June 2025
Jonasaragorn

Evinrude 70 hk dör vid gas

Recommended Posts

Hej 

jag har en äldre evinrude 70hk som strular. 

den är lättstartad och går fint på låg växel men så fort man drar på gasen så dör motorn tvärt. startmotorn, startrilät, bränsleslangar osv är utbytt och motorn nyservad men ändå fortsätter problemet. vad kan vara fel? Kan det vara sidoreglaget? 

med vänliga hälsningar 

Jonas 

Brist på bränsle vid högre varv.

Filter igensatta.

Skit i förgasaren om det är samma till allgpa tre cylindrarna.

Kolla då just där bränsleslangen ansluter till flottörventilen. Alltså på yttersidan av förgasaren.

Där brukar samlas bös, som begränsar

Flödet av bensin.

Hej

Gick den normalt förra säsongen?

Denna motor har tre förgasare, en till varje cylinder.

Kan tänkas det är så illa att alla tre måste demonteras från motorn, plockas isär och rengöras för att problemet skall försvinna.

En service på verkstad innebär inte alltid att förgasare/förgasarna rengörs.

Med dagens "bensin" som innehåller både etanol och bionafta, det bildas avlagringar inne i förgasarna som måste bort. Dessa avlagringar täpper igen och stryper bensinflödet i munstycken och kanaler.

Har man aldrig haft isär förgasare tidigare är det bäst att låta en fackman utföra arbetet. Det skall göras inställningar efter de återmonterats.

Är det gammal bensin från förra säsongen kvar i tanken, töm ut och lämna på återvinningsstation.

Gör rent tanken och kolla även silen på armaturens dykrör.

344350854_Skrmavbild2025-06-02kl_19_29_59.png.fe00cdc023d22a2da0e942259d2fb504.png

Exempel bild:

Röd pil= Tankarmatur

Grön pil= Packning, skall bytas då man lossar armaturen

Blå pil= Dykrör

Alltid serienummer då man skall beställa delar.

Mvh

Pär

2025-06-02 vid 19:01 skrev Hybro:

Filter igensatta.

Kolla då just där bränsleslangen ansluter till flottörventilen. Alltså på yttersidan av förgasaren.

Flödet av bensin.

2025-06-02 vid 19:01 skrev Hybro:

Filter igensatta.

Flödet av bensin.

Tjena hybro

Haha.. det var typ det här inlägget som dök upp först.

Har samma problem som ovan,fast det händer när jag lägger i växeln och ska iväg.

Går lite ojämnt på tomgång, tror att den får för mycket av något.stift 1 år blött/3 an tortt å ser bra ut. Kollat ev läcka men inte vad jag kan se så ser det bra ut. Ska kolla slangar men lite 2 takts olja har runnit mellan slang å skarvhylsa till förgasare. Sen undrar jag hur prime delen med den röda kran ska stå,det är ju 3 lägen. En sista fråga, du verkar ju duktig 🤔. förgasarspjällen ska väl ligga halft öppen vid full gas? Mina vid fullgas är det nästan 3/4 av spjällen som är öppna.  kan man ställa in gas vajern så att man inte slår i durken 😂 Mvh Kenneth 

9 timmar sedan skrev Waldermar:

Tjena hybro

Haha.. det var typ det här inlägget som dök upp först.

Har samma problem som ovan,fast det händer när jag lägger i växeln och ska iväg.

Går lite ojämnt på tomgång, tror att den får för mycket av något.stift 1 år blött/3 an tortt å ser bra ut. Kollat ev läcka men inte vad jag kan se så ser det bra ut. Ska kolla slangar men lite 2 takts olja har runnit mellan slang å skarvhylsa till förgasare. Sen undrar jag hur prime delen med den röda kran ska stå,det är ju 3 lägen. En sista fråga, du verkar ju duktig 🤔. förgasarspjällen ska väl ligga halft öppen vid full gas? Mina vid fullgas är det nästan 3/4 av spjällen som är öppna.  kan man ställa in gas vajern så att man inte slår i durken 😂 Mvh Kenneth 

När det gäller förgasarspjällen så ska de stå i 90 grader i förhållande till när de är stängda. Alltså parallellt med hålet i förgasaren.

Tack så mycket för svaren! Jag testar och ser vad som händer annars lämnar jag in den på verkstad så får dom kika på förgasaren