Garpen61 13 Postad 31 Maj (redigerade) Hej jag har installerat Vesselview och fick några felkoder, nån som vill hjälpa mig identifiera fel? Sen beter sig tempmätaren lite varierande, motorn är inte för varm, knäna är svala. Den är sötvattenkyld. Nån som kan säga var tempsensorn sitter? Redigerad 31 Maj av Garpen61 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 13 Postad 2 Juni Hej, "Bumpar" denna fråga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 438 Postad 2 Juni Den första 451–25 är hastighetsgivare (pitotgivare) men vet inte mer än så. Den andra 13031–25 är styrvinkelgivare som det står men vet inte mer än så. Detta är utanför kunskapsnivå, har googlat men hittar inget. Har det med joysticksstyrningen att göra månne? Vad händer om du raderar dom, kommer dom tillbaka omedelbart? Rent spontant skulle jag säga att ingången för hastighetesgivaren kan vara blockerad/igensatt eller inte inkopplad. Vet inte om du har ett pitotrör i "leading edge" längst fram på växelhuset på ditt drev. Kollade lite snabbt på Alpha One GenII men hittade inget, kollade Bravo men hittade inget. Har inte kollat övriga Bravo drev... Styrvinkelgivaren kan vara felkalibrerad, lös eller glappkontakt. Sitter på servocylindern om den finns. Men som sagt kan inte så mycket om Vesselview systemet utan att först läsa på om det. Har googlat men hittar inget om felkoderna. Jag ville ha en SMEG Victoria Classic line induktionshäll för den har vred, näe det skulle vi inte ha det skulle vara med touchkontroll, nu kan jag knappt koka ägg utan att hela spisj....n börjar blinka som ett flipperspel🤣 Har inget med temp.givaren att göra iaf. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 43 Postad 3 Juni Det var ju ”snälla” fel iallafall. Inget som ska reducera motoreffekt åtminstone.Jag tror inte att dessa två saker är inkopplade på din motor?Så är det på min motor då den är överflyttad från en Ryds till min båt o orginalkabelhärvan är kvar i Rydsen.Jag nöjer mig .med att se värdena i sifferform o att de ligger rätt.Har för mig att jag dragit mig för att blockera larmen då jag är osäker på om sensorn stängs av helt?Känner att det inte är mkt till svar då jag ej sjösatt ännu o minns inte riktigt det här.Det finns säkert nån här som känner till detta bättre.Om dina tempvärden stiger o sjunker funkar nog din termostat om det inte bara följer motorvarvtal.Då kan den ha hängt sig i öppet läge.Det är mkt ”gör service snarast” med de här systemen idag men jag hade bara kört vidare o hållit lite koll på värdena Lycka till. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 438 Postad 3 Juni 4 timmar sedan skrev Brawn: Det var ju ”snälla” fel iallafall. Inget som ska reducera motoreffekt åtminstone.Jag tror inte att dessa två saker är inkopplade på din motor?Så är det på min motor då den är överflyttad från en Ryds till min båt o orginalkabelhärvan är kvar i Rydsen.Jag nöjer mig .med att se värdena i sifferform o att de ligger rätt.Har för mig att jag dragit mig för att blockera larmen då jag är osäker på om sensorn stängs av helt?Känner att det inte är mkt till svar då jag ej sjösatt ännu o minns inte riktigt det här.Det finns säkert nån här som känner till detta bättre.Om dina tempvärden stiger o sjunker funkar nog din termostat om det inte bara följer motorvarvtal.Då kan den ha hängt sig i öppet läge.Det är mkt ”gör service snarast” med de här systemen idag men jag hade bara kört vidare o hållit lite koll på värdena Lycka till. Kan ju vara så att motorn Garpen61 har inte är kompatibel med Vesselview men det är bara en misstanke jag har. Jag vet inte vad som händer om "blockerar" en felkod, är det bara den eller är det alla felkoder? Har man t.ex. inte styrvinkelgivare installerad på motorn/drevet så blir det ju en felkod men borde ju talat om att "styrvinkelgivare saknas". Jag har översatt en hel del felkodslistor och många gånger är de väldigt svårtolkade även på originalspråk. Har även översatt instruktionsböcker och servicebulletiner och samma sak där, kan vara översatt i flera led innan jag fick en Engelsk version där det förekom en hel del förväxlingar. T.ex. från Italienska till Tyska som sedan översatts till Engelska, kan det bli mer rörigt än så... Fick ofta plocka fram originalen och läsa dessa. Håller mig långt ifrån den högteknologiska världen med appar och AI. Jag förstår inte vad man skall ha det till, har en själv asapissagammal (med dagens mått mätt) Iphone helt utan appar som jag ringer med och skickar sms. Varför skall man ha en app till kylskåpet, en till spisen, en till högtryckstvätten o.s.v. Mina kompisar och bekanta i samma åldersgrupp mobbar mig för detta och säger att jag måste följa med i utvecklingen. Då kontrar jag med att vi klarade ju oss utan sånt förr. Vadå, säger dom och sluta lev på 1800-talet. Jag brukar då svara: Fanns det appar 2005 eller 2010?🤣 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser