Jump to content
Tuesday 17 June 2025
Jim89

Bränslebroblem Suzuki DF50 2003

Recommended Posts

Hej, jag har nyligen köpt en båt med en Suzuki DF50 2003 och har ett problem där motorn börjar "hoppa" plötsligt som att den inte får bränsle. Samtidigt börjar det pipa i reglagen ungefär en gång var 6-7 sec. Detta händer alltid efter jag kört på ganska hög fart och gått ner på låga varv och sen ska gasa igen.

 

Stänger jag av och pumpar blåsan och sedan startar igen så fungerar det felfritt. 

 

Jag har kollat alla bränsle kopplingar att de inte finns något läckage, även testat pumpa fram bensin med blåsa( även köpt ny) och lågtryck pumpen och det fungerar. Vad kan det vara och vad betyder pipkoden?

 

Tidigare ägare säger att det aldrig hänt honom. Innan jag köpte den hade han gjort service och bytt bla. Bränslefilter kan det vara det? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utgå alltid ifrån att tidigare ägare inte håller sig till sanningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej och om man utgår från det hur skulle du felsöka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittade nu dessa 4 hanar från reglagen fram och en hona på motorn. Finns inget ljus från ikonerna  vid varv mätaren idag. En av hanarna ser använda ut, vågar jag koppla ihop dem?

 

20250519_170138.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buzzern meddelar bara att det finns en felkod. Check "Engine light" brukar blinka ut vilken felkod som avses. Kolla om och vad den blinkar i för kod och återkoppla så kan du få hjälp. 

 

2025-05-18 vid 18:43 skrev Jim89:

Hej, jag har nyligen köpt en båt med en Suzuki DF50 2003 och har ett problem där motorn börjar "hoppa" plötsligt som att den inte får bränsle. Samtidigt börjar det pipa i reglagen ungefär en gång var 6-7 sec. Detta händer alltid efter jag kört på ganska hög fart och gått ner på låga varv och sen ska gasa igen.

 

Stänger jag av och pumpar blåsan och sedan startar igen så fungerar det felfritt. 

 

Jag har kollat alla bränsle kopplingar att de inte finns något läckage, även testat pumpa fram bensin med blåsa( även köpt ny) och lågtryck pumpen och det fungerar. Vad kan det vara och vad betyder pipkoden?

 

Tidigare ägare säger att det aldrig hänt honom. Innan jag köpte den hade han gjort service och bytt bla. Bränslefilter kan det vara det? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, 

Det var dem ikonerna som var urkopplade men fungerar nu så nästa gång det händer så ska jag kolla om jag får nån kod. Försökte återskapa problemet på land igår utan lycka och ska iväg i helgen så tar nog någon vecka innan jag kan testa igen. Tack för svar. Återkommer 

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev Jim89:

Hej, 

Det var dem ikonerna som var urkopplade men fungerar nu så nästa gång det händer så ska jag kolla om jag får nån kod. Försökte återskapa problemet på land igår utan lycka och ska iväg i helgen så tar nog någon vecka innan jag kan testa igen. Tack för svar. Återkommer 

Att motorn börjar få dålig gång och hoppar efter att buzzern börjar låta är förmodligen att är i safe-mode. Jag tror att ditt problem är elektroniskt och inte bensinrelaterat, men vi lugnar oss med diagnos till du har kollat felkoden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag vart ute men får ingen direkt felkod men templampan lyser. Lät det var en stund så slocknade den och sen körde jag på full gas i 20min utan problem. När jag saktade ner och skulle gasa igen så kom det tillbaks. Slog då bara av och på motorn så fungerade det igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tillägg, skvalerstråle sprutar på bra och tempen var ungefär samma temp som sjön.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2025-05-20 vid 18:20 skrev Craycoat:

Att motorn börjar få dålig gång och hoppar efter att buzzern börjar låta är förmodligen att är i safe-mode. Jag tror att ditt problem är elektroniskt och inte bensinrelaterat, men vi lugnar oss med diagnos till du har kollat felkoden.

Nån idé vad det kan vara?

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuter sedan skrev Jim89:

Nån idé vad det kan vara?

Det är antingen ett fellarm eller så går motorn för varmt.

fellarm brukar bero på trasig tempswitch eller fel i laddningsregulatorn.

För varm motor brukar bero på igensatta kylkanaler, trasig termostat, eller dålig vattenpump (impeller).

 

Har du plockat ur termostaten och kollat hur den ser ut?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Craycoat:

Det är antingen ett fellarm eller så går motorn för varmt.

fellarm brukar bero på trasig tempswitch eller fel i laddningsregulatorn.

För varm motor brukar bero på igensatta kylkanaler, trasig termostat, eller dålig vattenpump (impeller).

 

Har du plockat ur termostaten och kollat hur den ser ut?

Hej, kan ta ut termostaten imorgon och kolla. Termostaten och impeller skulle vara nybytta. 

Men med tanke på att larmet försvinner om man startar om så känns det som det borde vara fellarm?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Jim89:

Hej, kan ta ut termostaten imorgon och kolla. Termostaten och impeller skulle vara nybytta. 

Men med tanke på att larmet försvinner om man startar om så känns det som det borde vara fellarm?

Svårt att säga, om du misstänker fellarm får du plocka ut temperaturswitchen och mäta upp att den har rätt motstånd vid olika temperaturer.

Som första åtgärd hade jag dock provat att ta bort termostaten och bara ha termostathuset monterat. Kolla om larmet försvinner då.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev Jim89:

Tillägg, skvalerstråle sprutar på bra och tempen var ungefär samma temp som sjön.

Då går motorn för kallt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Har du en instruktionsbok?

Om inte sök på internet, brukar finnas både instruktionsböcker och verkstadshandböcker för nedladdning (pdf). Kolla motorns serienummer så det stämmer med de böcker du laddar ner.

Där står vad de olika ljudsignalerna betyder, åtgärd och om motorn går i "safe mode".

Finns även online reservdelskataloger med sprängskisser, samma där serienummer som gäller.

Börja med att ta reda på vad just den specifika ljudsignalen du får innebär, det finns olika signaler för t.ex. överhettning, vatten i ångseparator mm.

Brukar vara svårt att felsöka moderna motorer utan att koppla upp via OBD uttaget till en dator som kan läsa ev. felkoder. Finns det aktiva felkoder måste dessa åtgärdas och raderas.

 

Skvallerstrålen behöver inte vara lika varm som motorn, oftast är det en bypasskanal innan kylvattnet passerat genom motorn.

Har du tillgång till en IR-termometer så är det enkelt att kolla motorns verkliga arbetstemperatur, kolla på flera olika ställen på motorn, t.ex. cylindertopp, termostathus, avgassamlaren på motorblocket o.s.v. Kör en runda så motorn kommer upp i arbetstemperatur, lägg sedan till vid kaj och låt motorn gå på tomgång medan du kollar temperaturen.

 

Mvh

Pär

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Har du en instruktionsbok?

Om inte sök på internet, brukar finnas både instruktionsböcker och verkstadshandböcker för nedladdning (pdf). Kolla motorns serienummer så det stämmer med de böcker du laddar ner.

Där står vad de olika ljudsignalerna betyder, åtgärd och om motorn går i "safe mode".

Finns även online reservdelskataloger med sprängskisser, samma där serienummer som gäller.

Börja med att ta reda på vad just den specifika ljudsignalen du får innebär, det finns olika signaler för t.ex. överhettning, vatten i ångseparator mm.

Brukar vara svårt att felsöka moderna motorer utan att koppla upp via OBD uttaget till en dator som kan läsa ev. felkoder. Finns det aktiva felkoder måste dessa åtgärdas och raderas.

 

Skvallerstrålen behöver inte vara lika varm som motorn, oftast är det en bypasskanal innan kylvattnet passerat genom motorn.

Har du tillgång till en IR-termometer så är det enkelt att kolla motorns verkliga arbetstemperatur, kolla på flera olika ställen på motorn, t.ex. cylindertopp, termostathus, avgassamlaren på motorblocket o.s.v. Kör en runda så motorn kommer upp i arbetstemperatur, lägg sedan till vid kaj och låt motorn gå på tomgång medan du kollar temperaturen.

 

Mvh

Pär

Hej, tack för svar. Har ingen ir termometer för tillfället men går ju givetvis att ordna. Ska se över termostatenen idag och börjar med att köra utan som Craycoat skev för att se om det löser problemet. Annars fixar jag en termometer. Vilken temp bör de olika delarna ligga på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kollade i en online reservdelskatalog lite snabbt och till DF50 finns det flera olika termostater.

Var lite konstig reservdelskatalog jag hittade, tror det stod med krylliska bokstäver det mesta men vissa gick att tyda.

Vad jag kunde se finns det termostater med 50, 60 och 72 graders öppningstemperatur.

Kan stå på termostaten instämplat någonstans, det gör det på Mercurys termostater men temperaturen på USA tillverkade motorer anges i Fahrenheit t.ex. 120 eller 143.

Mercury 50 EFI har 120 graders termostat (48 grader C)

Så om du demonterar termostaten kolla om det står något på den och arbetstemperaturen på motorn bör ligga i närheten av detta värde. Vissa delar av motorn kan bli lite varmare, t.ex. avgassidan.

 

Jag brukar testa termostater i en kastrull på spisen och en digital stektermometer.

Värm upp vattnet sakta och håll koll på temperaturen och kolla när den börjar öppna.

Stämmer den uppmätta temperaturen med det som ev. står instämplat så fungerar den.

Pass upp så vattnet inte blir för varmt och det får absolut inte koka...

 

Jag hade inte kört motorn utan termostat, om det är en EFI så känner styrenheten (ECU) av bla motorns temperatur via temp.sensorn på motorn och anpassar bränslemängden efter den.

EFI motorer är känsliga om någon av paramterarna inte stämmer och du kan få felkoder på något som du själv orsakat som att köra utan termostat.

 

En IR-termometer är en bra investering som man har mycket nytta av annars också, finns vettiga runt 250 kr på Clas Ohlson, Biltema, Kjell&Co osv.

 

//Pär

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
26 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Kollade i en online reservdelskatalog lite snabbt och till DF50 finns det flera olika termostater.

Var lite konstig reservdelskatalog jag hittade, tror det stod med krylliska bokstäver det mesta men vissa gick att tyda.

Vad jag kunde se finns det termostater med 50, 60 och 72 graders öppningstemperatur.

Kan stå på termostaten instämplat någonstans, det gör det på Mercurys termostater men temperaturen på USA tillverkade motorer anges i Fahrenheit t.ex. 120 eller 143.

Mercury 50 EFI har 120 graders termostat (48 grader C)

Så om du demonterar termostaten kolla om det står något på den och arbetstemperaturen på motorn bör ligga i närheten av detta värde. Vissa delar av motorn kan bli lite varmare, t.ex. avgassidan.

 

Jag brukar testa termostater i en kastrull på spisen och en digital stektermometer.

Värm upp vattnet sakta och håll koll på temperaturen och kolla när den börjar öppna.

Stämmer den uppmätta temperaturen med det som ev. står instämplat så fungerar den.

Pass upp så vattnet inte blir för varmt och det får absolut inte koka...

 

Jag hade inte kört motorn utan termostat, om det är en EFI så känner styrenheten (ECU) av bla motorns temperatur via temp.sensorn på motorn och anpassar bränslemängden efter den.

EFI motorer är känsliga om någon av paramterarna inte stämmer och du kan få felkoder på något som du själv orsakat som att köra utan termostat.

 

En IR-termometer är en bra investering som man har mycket nytta av annars också, finns vettiga runt 250 kr på Clas Ohlson, Biltema, Kjell&Co osv.

 

//Pär

Jag gjorde som du sa och den börjar öppna sig runt 66 grader helt öppen strax efter 70. När tempen har sjunkit till ca 65 grader är den helt stängd. Kan det vara så enkelt att tidigare ägare satt det en med för hög temperatur rating? Står inget på termostaten.

Edited by Jim89

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter som du behöver ta motorn till en Marina. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svårt att veta vad förre ägaren har gjort eller inte gjort.

Vad du kan göra är att skriva upp ditt serienummer på motorn och sedan ta reda på vilken termostat som skall sitta i just den motorn.

Serienummer är viktigt när man skall köpa delar eller kontrollera specifikationer, utan ett serienummer kommer man inte in i rätt reservdelskatalog.

Jag bara tog en reservdelskatalog (som inte var den bästa) med ett serienummerintervall som omfattade motorer mellan 2001 och 2006.

Det kan skilja mycket mellan olika serienummerintervall vilka delar som används och skall sitta där.

Alternativet är att ringa en auktoriserad Suzuki verkstad och be om hjälp att leta upp rätt termostat.

Den termostat som skall sitta i din motor måste stämma överens med parametrarna som är inlagda i mjukvaran i ECU-styrenheten.

 

Hittade en bättre online reservdelskatalog:

https://www.oemmotorparts.com/en/model/suzuki/outboard-df-50/2003

 

Men du måste kolla så att du ligger inom det serienummerintervall som visas, se nedan:

1248788113_Skrmavbild2025-05-30kl_12_17_31.png.d2eea5b98ec6c4aff096b3e6accac9d4.png

 

Jag öppnade denna katalogen eftersom du skrivit att det är en 2003.

S/N är serial number och står det en massa XXXXX så betyder det att det fortsätter i en annan katalog, t.ex. 2004 (eller att de inte har koll på serienummerintervallet).

Stämmer inte det så får du gå upp till toppen på sidan och byta modellår och kolla serienummer igen.

Ex.hade det stått så här: S/N 05001F-421001 to 05001F-429999 så betyder det att delarna i katalogen gäller bara för motorer inom det angivna intervallet och passar inte motorer som ligger utanför detta.

 

Se om du hittar en verkstadshandbok för nedladdning, brukar kosta några kronor men hellre det än att famla i mörker.

Alternativet är att åka med motorn till en aukt. Suzuki verkstad, behövs kanske ändå för att kontrollera aktiva felkoder och radera ev. sparade felkoder som ligger i ECU.

Är inte lätt att hitta fel på moderna motorer utan OBD felsökning och speciellt inte fel som är relaterade till elsystem, givare och motorns ECU styrenhet.

 

Varningslamporna i instrumentet är inte själva felkoden men de visar att det finns en eller flera felkoder sparade i ECU som måste raderas via OBD och en dator med rätt programvara.

Ligger en felkod kvar i ECU kan den skapa varningar trots att felet är åtgärdat.

 

//Pär

Share this post


Link to post
Share on other sites

05001F-032682 är serienummer numret och om jag söker online värkar det vara årsmodell 2000. Men stämmer inte överens med den katalogen du länkade till. Och i andra kataloger finns det som du sa innan alternativ 50,60 och 72 grader. Ska se om det finns nån auktoriserad verkstad i närheten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Har du en instruktionsbok?

Om inte sök på internet, brukar finnas både instruktionsböcker och verkstadshandböcker för nedladdning (pdf). Kolla motorns serienummer så det stämmer med de böcker du laddar ner.

Där står vad de olika ljudsignalerna betyder, åtgärd och om motorn går i "safe mode".

Finns även online reservdelskataloger med sprängskisser, samma där serienummer som gäller.

Börja med att ta reda på vad just den specifika ljudsignalen du får innebär, det finns olika signaler för t.ex. överhettning, vatten i ångseparator mm.

Brukar vara svårt att felsöka moderna motorer utan att koppla upp via OBD uttaget till en dator som kan läsa ev. felkoder. Finns det aktiva felkoder måste dessa åtgärdas och raderas.

 

Skvallerstrålen behöver inte vara lika varm som motorn, oftast är det en bypasskanal innan kylvattnet passerat genom motorn.

Har du tillgång till en IR-termometer så är det enkelt att kolla motorns verkliga arbetstemperatur, kolla på flera olika ställen på motorn, t.ex. cylindertopp, termostathus, avgassamlaren på motorblocket o.s.v. Kör en runda så motorn kommer upp i arbetstemperatur, lägg sedan till vid kaj och låt motorn gå på tomgång medan du kollar temperaturen.

 

Mvh

Pär

Då har man ju inte så stor nytta av skvallerstrålen om den inte indikerar annat än att impellerrn är ok.

Då kan ju kylkanalerna vara täppta och överhettning uppstå.

Jag har aldrig varit med om att det konstant sprutat kallvatten ur skvallerröret.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Då har man ju inte så stor nytta av skvallerstrålen om den inte indikerar annat än att impellerrn är ok.

Då kan ju kylkanalerna vara täppta och överhettning uppstå.

Jag har aldrig varit med om att det konstant sprutat kallvatten ur skvallerröret.

Det finns olika alternativ beroende på motorns konstruktion var skvallerstrålen kommer ut ifrån på motorn, vissa har en "bypass" kanal som leder till skvallerstrålen och vissa tar ut vatten till skvallerstrålen på motorblocket och vissa t.o.m. efter termostaten på motorn, då blir vattnet varmt.

Vissa äldre utombordare t.ex. Chrysler och Johnson/Evinrude hade ofta ingen skvallerstråle alls.

Det är ju så att man inte alltid ser skvallerstrålen när man kör båten, för de flesta tittar ju framåt för att hålla koll på var man kör, backar man är det ju en annan femma.

Skvallerstrålen är en indikation på att vattenpumpen fungerar som den skall, börjar strålens intensitet avta bör man kolla impellern i vattenpumpen eller vattenintagen så de inte är igensatta av alger, tång, sjögräs mm.

Vattenpumpens impeller bör man kontrollera vart 3:e–4:e år, för den sitter ju excentriskt där en eller flera vingar är hopklämda på en sida och när motorn inte körs kan de få försämrad spänst, se bild nedan.

1665095454_Skrmavbild2025-05-30kl_14_43_18.png.c34861128bc0e75f4ada711d04ca1912.png

Till vänster en ny impeller, till höger en 1–2 år gammal "hopklämd" men ändå fungerande impeller.

 

Kör man med s.k. "spolmuffar" på land så bör man se till de sitter ordentligt fast och inte kan skaka loss. Har man torrkört motorn på land bör man genast kontrollera och ev. byta impeller, det tar inte många sekunder att bränna vingarna på impellern. Använder man de billigare varianterna av spolmuffar med vanlig 1/2" trädgårdsslang och endast inlopp på en sida bör man inte varva för mycket, helst bara låg tomgång

Dyrare varianter med dubbla anslutningar och 3/4" slang som sitter fast med klämmor används när man kör utombordare i dyno och då kan man varva fullt ut.

 

Det är också bra om man kan dra runt motorn för hand under vinterförvaringen då och då för att inte en sida på impellern skall bli hoptryckt. Dra runt motorn för hand 1/4 – 1/2 varv så reducerar man detta problem. 

 

Motorns huvudutlopp för kylvatten sitter under motorn och släpps ut tillsammans med avgaserna i riggen, dels för att kyla avgaserna som är heta och dels för att dämpa avgasljudet.

 

Sök på "cooling circuit outboard" och välj bilder så finns där hur mycket som helst att titta på hur kylningen är uppbyggd och fungerar på utombordare.

 

//Pär

Edited by Mercury_44XS

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Jim89:

05001F-032682 är serienummer numret och om jag söker online värkar det vara årsmodell 2000. Men stämmer inte överens med den katalogen du länkade till. Och i andra kataloger finns det som du sa innan alternativ 50,60 och 72 grader. Ska se om det finns nån auktoriserad verkstad i närheten.

Termostaten i din motor ska öppna i intervallet 48°-52°C. Överhettningslarm kan orsakas både av att motorn har för hög temperatur och att temperaturen ändras hastigt. Det skulle kunna vara det sistnämnda som orsakar temperaturlarmet. Du behöver inte vara orolig för att köra kortare tid utan termostat för att felsöka. Det sliter inte mer på motorn än några kallstarter. ECM kompenserar för låg temperatur med fetare bränsleblandning och ställer om tajmningen på tändningen något.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Craycoat:

Termostaten i din motor ska öppna i intervallet 48°-52°C. Överhettningslarm kan orsakas både av att motorn har för hög temperatur och att temperaturen ändras hastigt. Det skulle kunna vara det sistnämnda som orsakar temperaturlarmet. Du behöver inte vara orolig för att köra kortare tid utan termostat för att felsöka. Det sliter inte mer på motorn än några kallstarter. ECM kompenserar för låg temperatur med fetare bränsleblandning och ställer om tajmningen på tändningen något.

Och du är helt säker på att det är den temperaturen? Hittar endast termostater för 60 grader och någon för 72.

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev Jim89:

Och du är helt säker på att det är den temperaturen? Hittar endast termostater för 60 grader och någon för 72.

Min servicemanual anger tempintervall 48-52, men kollar man brownspoint så är det som du säger 60 eller 72gr. Servicemanualen anger att 60gr termostat börjar först på årsmodell 05. Om föregående ägare har stoppat in fel termostat så skulle det kunna ge övertemplarm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Craycoat:

Min servicemanual anger tempintervall 48-52, men kollar man brownspoint så är det som du säger 60 eller 72gr. Servicemanualen anger att 60gr termostat börjar först på årsmodell 05. Om föregående ägare har stoppat in fel termostat så skulle det kunna ge övertemplarm.

Skickade till förra ägaren och han tror det var en 72a han satte in. Frågan är då om det skulle hjälpa om jag sätter in en 60a för nån 50a hittar jag inte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Jim89:

Skickade till förra ägaren och han tror det var en 72a han satte in. Frågan är då om det skulle hjälpa om jag sätter in en 60a för nån 50a hittar jag inte.

Det känns som den mest logiska förklaringen till övertemplarmet. Jag hade provat plocka ur termostaten helt för att se om felet avhjälps. Sedan hade jag värmt nuvarande termostat för att se vilken temperatur den öppnar på. Bättre att felsöka innan du köper dyra reservdelar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev Craycoat:

Det känns som den mest logiska förklaringen till övertemplarmet. Jag hade provat plocka ur termostaten helt för att se om felet avhjälps. Sedan hade jag värmt nuvarande termostat för att se vilken temperatur den öppnar på. Bättre att felsöka innan du köper dyra reservdelar.

Hej, jag har testat termostaten och den börjar öppna vid 66 grader och helt öppen efter 70. Att köra en stund utan skulle inte bevisa att det är problemet då problemet dyker upp så sporadiskt. Hände 3 gånger i torsdags och då var vi ute i 10 timmar. Vad jag läst online är de olika temperaturerna för olika världsdelar beroende på klimatet och stämmer det borde det ju fungera med vilken som utan att få fellarm?

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev Jim89:

Hej, jag har testat termostaten och den börjar öppna vid 66 grader och helt öppen efter 70. Att köra en stund utan skulle inte bevisa att det är problemet då problemet dyker upp så sporadiskt. Hände 3 gånger i torsdags och då var vi ute i 10 timmar. Vad jag läst online är de olika temperaturerna för olika världsdelar beroende på klimatet och stämmer det borde det ju fungera med vilken som utan att få fellarm?

Det är ju inte säkert att det är ett fellarm. Kylkanalerna sätts igen och försämrar kylningen med stigande ålder och körtid på motorn. Det i kombination med den valda termostaten kan ju till slut skapa sporadiska övertemperaturer i vissa förhållanden, som när du släpper på gasen (=snabbt minskat vattenflöde). Men det är ett dyrt sätt att felsöka att köpa en ny termostat. Många som köper begagnade motorer kör utan termostat i flera år utan att veta om det för att tidigare ägare har plockat ur den för snabbt lösa en övertemp. Det sliter dock på motorn att gå för kallt också så det är ingen bra lösning på lång sikt, men absolut inget som kommer sabba motorn i felsökningssyfte ( inte ens på 10 timmars körning)

Men gör som du finner bäst själv.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...