Jump to content
Tuesday 17 June 2025
Ockelbodc21an

AQ280 drev som har fastnat i nerfällt läge.

Recommended Posts

Tjena!

jag har nyligen köp min första motor båt. Det är en ockebo dc21 med en VP130 b20 motor och AQ280 drev. Den går bra och jag har kört den en del. Efter att jag kört båten skulle jag dra upp drevet men det gick inte. Efter lite felsökning har jag konstaterat att det inte är elmotorn. Jag har försökt att dra upp drevet på egen maskin men den är låst. Jag undrar om det kan vara backhaken som har fastnat eller något. Jag har ingen lust att dra upp båten igen ;)

jag är rätt ny med sånt här så förklara gärna noga.

Ja det beror troligtvis på bakhaken. Om det nu inte är ett drev som har powertrim, dessa är lite ovanliga men finns 2 varianter.

Går det att lyfta drevet med handkraft när framväxel är i?

Sitter lite länkage som ska frigöra backhaken när man aktiverar drevlyften, Frigöringen sker helt mekansikt.

Går det inte att lyfta drevet med handkraft när framväxel är i så måste nog båten upp så man ser vad som händer

Båten har inte powertrim utan en vanligt upp och nedlyft som inte får köra med i halvläge. Jag provade och lägga i växel både fram och bak men problemet kvarstår. 

Det går inte att lyfta drevet för hand, även om framväxeln är i. Det krävs ganska mycket kraft. Det är ett par fjädrar som håller drevet. Om drevlyften fungerar trycker den först ner backhaken så att den släpper innan drevet lyfts. Du säger att det inte är elmotorn som det är fel på. Låter den när du försöker köra upp drevet.

Båten ligger tyvärr i vattnet vilket gör det svårt att dra upp för egen maskin men jag får prova att Lina ett rep runt och dra. 

jag tog låst elmotorn men behöll kablarna i och sen snurrar på så den är det inget fel på. 

jag får ge repet ett försök nästa helg helt enkelt.

tack för svar!

12 timmar sedan skrev Ockelbodc21an:

Båten ligger tyvärr i vattnet vilket gör det svårt att dra upp för egen maskin men jag får prova att Lina ett rep runt och dra. 

jag tog låst elmotorn men behöll kablarna i och sen snurrar på så den är det inget fel på. 

jag får ge repet ett försök nästa helg helt enkelt.

tack för svar!

Varför ska du lyfta drevet? Om backspärren är hel går det som sagt inte att lyfta drevet för hand. Om motorn funkar kan det vara slirkopplingen som behöver dras åt. 

16 timmar sedan skrev Rollen:

Det går inte att lyfta drevet för hand, även om framväxeln är i. Det krävs ganska mycket kraft. Det är ett par fjädrar som håller drevet.

Helt rätt, feltänk av mig.