Jump to content
Tuesday 17 June 2025
Airad

Epoxyprimer direkt på laminat?

Recommended Posts

Hur hade ni gjort med renskrapad och slipad botten där det fläckvis gått igenom till laminatet? Behöver man ta hänsyn eller kan man lägga Epoxyprimer/grund direkt? Exempelvis skriver International att Gelshield 200 behöver Gelshield Plus på laminatet innan,. Blir ju ytterligare en produkt och moment i så fall. 

IMG_9348.png

Enkelt svar; allt annat än att följa tillverkarens rekommendationer är en grov chansning och man riskerar att få göra om jobbet. 

Med det sagt; kolla vad andra system än Internationals beskriver att du behöver göra innan behandling. 

• Like 1
  • Thanks 1

Posted (edited)

Det finns många tillverkare och färgsystem så en viktig fråga är vad du vill uppnå.

Vad är orsaken att du vill epoxibehandla båten.?

Har båten böldpest eller är du bara orolig att få böldpest.

De flesta båtar drabbas inte av böldpest och nyare båtar är vad jag förstått nästan helt förskonade från att drabbas,

Hur gammal är båten?

Vilket slutresultat vill du uppnå?

En yta att lägga ett sista skikt bottenfärg på?

Ett slutresultat som inte ska målas med någon särskild bottenfärg?

En yta som hålls ren mha. tvättning på något vis?

Edited by Mackey

2 timmar sedan skrev Peter_K:

Enkelt svar; allt annat än att följa tillverkarens rekommendationer är en grov chansning och man riskerar att få göra om jobbet. 

Med det sagt; kolla vad andra system än Internationals beskriver att du behöver göra innan behandling. 

Tack för kommentar! Har inte hittat något specifikt hos andra system att behandla frilagt laminat annorlunda. 

45 minuter sedan skrev Mackey:

Det finns många tillverkare och färgsystem så en viktig fråga är vad du vill uppnå.

Vad är orsaken att du vill epoxibehandla båten.?

Har båten böldpest eller är du bara orolig att få böldpest.

De flesta båtar drabbas inte av böldpest och nyare båtar är vad jag förstått nästan helt förskonade från att drabbas,

Hur gammal är båten?

Vilket slutresultat vill du uppnå?

En yta att lägga ett sista skikt bottenfärg på?

Ett slutresultat som inte ska målas med någon särskild bottenfärg?

En yta som hålls ren mha. tvättning på något vis?

Båten (från 77) har varit på land i några år och såg ut därefter. Skrapat bort många lager färg o slipat för att lägga epoxyprimer och bottenfärg för västkusten. Ingen böldpest. Möjligt att det inte var helt nödvändigt att epoxybehandla, men nu är båten slipad och torr. 

Hempel verkar exempelvis inte rekommendera något specifikt utöver Light primer på frilagt laminat så kanske får kika mer på deras system. 

Det brukar vara två argument för att grunda lösningsmedelsfritt. Det ena att lösningsmedelsfri epoxi är tätare efter härdning då mikroskopiska små hålrum bildas vid avgången av lösningsmedlet i den lösningsmedelsbaserade. Därmed krävs inte lika stor skikttjocklek för att lösningsmedelsfri epoxi ska bli tillräckligt tät.

Det andra argumentet är att lösningsmedlet inte bara vädrar av utåt utan även in i laminatet där det kan bli instängt och ställa till problem på sikt då lösningsprodukterna kan störa vidhäftningen och skapa blåsor.

Därav att nästan alla färgsystem rekommenderar att man grundar med lösningsmedelsfri epoxi på bart laminat. Även Hempel har produkten High Protect för ändamålet. 

Jag valde att grunda med lösningsmedelsfri epoxi enligt boken, men det hade möjligen gått lika bra utan.

OM du gör det - var noga med applikationen. Fördelen med lösningsmedelsfri är att man inte stressar för att måla vått i vått på samma sätt, det är ingen snabb avgång av lösningsmedel som jagar på en i arbetet och när man väl fått epoxin från tråget och ut på skrovet är arbetstiden mycket lång.

Men färgen slätar inte ut sig själv lika bra som lösningsmedelsbaserad så man får vara noga med att först arbeta ut den så jämnt som möjligt med rollen, och sedan måste den efterslätas med stor nogrannhet för att bli kvitt luftbubblorna. 

Jag slarvade lite med detta och fick ägna en extra arbetsdag åt att jaga små lufthål att borra upp och fylla med epoxispackel innan jag fortskred med att måla med lösningsmedelsbaserad epoxiprimer. 

2025-05-17 vid 15:27 skrev adeseaso:

Det brukar vara två argument för att grunda lösningsmedelsfritt. Det ena att lösningsmedelsfri epoxi är tätare efter härdning då mikroskopiska små hålrum bildas vid avgången av lösningsmedlet i den lösningsmedelsbaserade. Därmed krävs inte lika stor skikttjocklek för att lösningsmedelsfri epoxi ska bli tillräckligt tät.

Det andra argumentet är att lösningsmedlet inte bara vädrar av utåt utan även in i laminatet där det kan bli instängt och ställa till problem på sikt då lösningsprodukterna kan störa vidhäftningen och skapa blåsor.

Därav att nästan alla färgsystem rekommenderar att man grundar med lösningsmedelsfri epoxi på bart laminat. Även Hempel har produkten High Protect för ändamålet. 

Jag valde att grunda med lösningsmedelsfri epoxi enligt boken, men det hade möjligen gått lika bra utan.

OM du gör det - var noga med applikationen. Fördelen med lösningsmedelsfri är att man inte stressar för att måla vått i vått på samma sätt, det är ingen snabb avgång av lösningsmedel som jagar på en i arbetet och när man väl fått epoxin från tråget och ut på skrovet är arbetstiden mycket lång.

Men färgen slätar inte ut sig själv lika bra som lösningsmedelsbaserad så man får vara noga med att först arbeta ut den så jämnt som möjligt med rollen, och sedan måste den efterslätas med stor nogrannhet för att bli kvitt luftbubblorna. 

Jag slarvade lite med detta och fick ägna en extra arbetsdag åt att jaga små lufthål att borra upp och fylla med epoxispackel innan jag fortskred med att måla med lösningsmedelsbaserad epoxiprimer. 

Tack för svar!

När du grundade, använde du lösningsmedelfri primer på hela ytan eller enbart fläckvis där det behövdes? Verkar som ex International avråder från att lägga sin variant Gelshield plus på gelcoat. 

Om man väljer system där det är ok att lägga lösningsmedelfriepoxy över hela ytan oavsett gelcoat eller frilagt laminat borde man väl kunna minska efterföljande lager med lösningsmedelbaserad epoxyprimer? Eller ska man fortsätta lägga på fler lager med lösningsmedelfriepoxy och strunta i den med lösningsmedel?

Posted (edited)
1 timme sedan skrev Airad:

Verkar som ex International avråder från att lägga sin variant Gelshield plus på gelcoat.

Om du menar Internationals Gelshield 200 (lösningsmedelsfri) så lade jag just den (3+2 lager, grå/grön) och enbart den på min förra båt, direkt på gelcoat och med roller. Givetvis avfettat och rengjort innan. Därefter bottenfärg.

Den såg fortfarande som ny ut 20 år senare och det var bara bottenfärgen jag bättrade lite då och då.

Edited by IngemarE

30 minuter sedan skrev IngemarE:

Om du menar Internationals Gelshield 200 (lösningsmedelsfri) så lade jag just den (3+2 lager, grå/grön) och enbart den på min förra båt, direkt på gelcoat och med roller. Givetvis avfettat och rengjort innan. Därefter bottenfärg.

Den såg fortfarande som ny ut 20 år senare och det var bara bottenfärgen jag bättrade lite då och då.

Jag blandade ihop systemen. Rätt att international är lösningsmedelfria (Gelshield 200 och Gelshield Plus) men Gelshield 200 är enbart för gelcoat och Gelshield Plus enbart för laminat, vad jag förstår.

Jag har fläckvis slipat fram laminatet så antar att jag behöver ett system som funkar på blandat underlag. 

Men Gelcoat är ju i princip inget annat än pigmenterad polyester, så rent tekniskt borde det inte vara någon skillnad.

Det handlar nog mest om kinkigheten med smuts och fett i underlaget. Lösningsmedelsbaserad epoxifärg sitter bra även när underlaget inte är perfekt rengjort medan det är ett absolut krav för att inte lösningsmedelsfri epoxi ska få vidhäftningsproblem. 

Därav kan jag tycka att det är fullt rimligt att rekommendera att de allra flesta kunder använder lösningsmedelsbaserad epoxifärg. De flesta vill ju bara komma igång och måla och kommer att skynda i prepp-jobbet. 

I ditt fall tycker jag inte du behöver vara orolig, du har en stor fördel i att du ruggat upp hela ytan. Blir det bara rent också så har du perfekt underlag. Avfetta systematiskt och noggrant och gärna med papperstrasor som ofta slängs och byts så att smutsen lyfts bort från ytan och inte bara flyttas runt som den gör när man torkar hela ytan med en och samma trasa. 

Jag hade inte målat fläckvis med lösningsmedelsfri epoxi. Den lägger sig i ganska tjocka lager och du kommer då se skarvar genom färglagren senare om du inte krånglar med slipning.