Jump to content
Tuesday 17 June 2025
Magnus_Er

Välja båt 5,5-6,5m

Recommended Posts

Hej!

Vilken centrumkonsolbåt skulle ni rekommendera i storleksklassen 5,5-6,5m? Den kommer främst gå i stora insjöar där det kan blåsa rejält. Det kommer bli endel sol/bad och vattenlek, desto mer utflykt/fiske. Både ensam och med fru, barn samt hund. Värdesätter stabil och sjösäker gång samt att den är sidostabil att röra sig i och att fiska ifrån. Praktiska detaljer går före lyx, men den kan även ha bänkar/soldäck fram. Helst ska det finnas akterkapell att sätta upp. Kommer både ligga i hamn och trailas.

Ny eller begagnad, om den isåfall är modern.

Finns det nån särskild tillverkare som utmärker sig i gång/stabilitet och som kan tänkas passa in i min något amatörmässiga beskrivning?

Tar tacksamt emot tips, förslag och idéer. Hjärtligt tack!

/Magnus 

Sök info om Corall 6000. Mkt trevlig båt med underbar gång.

• Like 1

Jag tänker spontant på Yamarin, finnmaster, uttern kanske ryds. Varianterna med mera v-botten för mjukare gång. Inte fel komma över 6 meter, blir bättre i sjön med mera längd. 

• Like 1

2025-05-09 vid 21:40 skrev Magnus_Er:

Hej!

Vilken centrumkonsolbåt skulle ni rekommendera i storleksklassen 5,5-6,5m? Den kommer främst gå i stora insjöar där det kan blåsa rejält. Det kommer bli endel sol/bad och vattenlek, desto mer utflykt/fiske. Både ensam och med fru, barn samt hund. Värdesätter stabil och sjösäker gång samt att den är sidostabil att röra sig i och att fiska ifrån. Praktiska detaljer går före lyx, men den kan även ha bänkar/soldäck fram. Helst ska det finnas akterkapell att sätta upp. Kommer både ligga i hamn och trailas.

Ny eller begagnad, om den isåfall är modern.

Finns det nån särskild tillverkare som utmärker sig i gång/stabilitet och som kan tänkas passa in i min något amatörmässiga beskrivning?

Tar tacksamt emot tips, förslag och idéer. Hjärtligt tack!

/Magnus 

Hej Magnus!

Köp dig en Ryds 568 GTI med 115 eller 135 HP motor från 2008 eller nyare.

Badbrygga i aktern, en kalasbåt!

Kommer inte ångra dig.

Mvh

• Like 1

Posted (edited)

Kapell är ett otyg.

Måste vara självlänsande som de flesta moderna båtar är. Och ha höga sidor.

Just Corall 600 är känd för fin gång i grövre sjö. Förmodligen pga rejäl V-botten och större kvot mellan längd och bredd än de flesta andra. Minns inte inredningen dock.

Men det finns många också många andra bra moderna båtar.

Edited by pannkaka
  • Like 1

Kolla på AMT 185R, många smarta lösningar bland annat uppfällbart kapell dolt under lucka i aktern. Klarar bra med sjö och har höga fribord, många förvaringsfack, även spöfack. Självläns. 

Alla trivs med olika men jag har haft Ryds, Yamarin, Micore och detta är den båt JAG trivts absolut bäst med. 

Posted (edited)
11 timmar sedan skrev sigge_1:

Kolla på AMT 185R, många smarta lösningar bland annat uppfällbart kapell dolt under lucka i aktern. Klarar bra med sjö och har höga fribord, många förvaringsfack, även spöfack. Självläns. 

Alla trivs med olika men jag har haft Ryds, Yamarin, Micore och detta är den båt JAG trivts absolut bäst med. 

Tack för givande svar! Har funderat på samtliga så det var bra att höra lite av fördelarna med AMT jämfört med de andra märkena. Verkar inte direkt krylla av 185R men ska hålla utkik. Vet inte om efterföljaren 190R är likvärdig. Har du koll på det, hur de båda är i jämförelse?

Vad är det som gör att du är så nöjd med just den? Vilken storlek på motorn har du?

Edited by Magnus_Er

14 timmar sedan skrev Magnus_Er:

Tack för givande svar! Har funderat på samtliga så det var bra att höra lite av fördelarna med AMT jämfört med de andra märkena. Verkar inte direkt krylla av 185R men ska hålla utkik. Vet inte om efterföljaren 190R är likvärdig. Har du koll på det, hur de båda är i jämförelse?

Vad är det som gör att du är så nöjd med just den? Vilken storlek på motorn har du?

Hej, känner inte till skillnaden mellan 185 och 190 tyvärr. Jag har 115hk och båten går bra och planar med 5vuxna i. 

Bytte från Micore 570cc till denna senast.

Micoren är också sjövärdig och väldigt trevlig men har en del nackdelar; du kan inte sitta framför den negativa rutan, samma ruta tar heller inte fartvind i någon större utsträckning vilken för att det blir kallt att åka längre sträckor. Det enda rutan gör är att se cool ut vilket den gör bra.

Yamarin i samma storlek skulle jag påstå är i princip samma båt, har hört att det är avhoppare från Yamarin som startade AMT. Om det stämmer eller inte vet jag ej. Jämfört med Yamarinen har denna smartare förvaring tycker jag. Dock mest en slump att det blev en AMT istället, gillar Yamarin starkt.

Ryds har jag bara haft ett par lite äldre modeller men det är helt klart bra båtar det med. 

Jag fiskar hummer, med Danmark som närmsta granne så jag åker en del i grov sjö, till skillnad från yamarin (även den lite äldre) och framförallt Micore har min AMT aldrig "dykt" d.v.s gått ned med fören och tagit in 100liter vatten. Den känns trygg i alla väder.