Jump to content
Thursday 15 May 2025
Kalle-bah

Hissa segel

Recommended Posts

Hur långt är ett snöre? 

Nu kommer fler rookiefrågor som antagligen inte har något klockrent svar. 

Storseglet till min båt har ett insytt hårt snöre i framkant som ska matas in i ett spår i masten. 

Första gången gick det oerhört trögt. Jag fick växelvis mata in segel i spåret och växelvis dra hårt som tusan i fallet. Det sista tog det helt stopp och jag fick helt enkelt inte upp seglet hela vägen i topp. Det löste sig genom att fästa bommen lite lägre, så det gick fint att segla ändå. 

Efter lite besprutning med teflonspray går det nu otroligt mycket lättare. 

Jag har ändå fortsätt att styra in seglet i spåret med ena handen och dragit i fallet växelvis. 

Tänker att det är snällt mot seglet och att det kanske nyper fast annars. Jag tycker att det verkar mata in sig själv ganska bra men vill vara rädd om grejerna. 

Hur brukar det vara? Är tanken att det ska vara bara att hastigt hissa utan större omtanke? 

Det känns lite stressigt att hinna få upp seglet innan båten hinner vrida sig från vidögat så att vinden får tag i seglet. 

Nu står jag i sittbrunnen framme vid masten och hissar, så bommen har ju också fritt fram att attackera mig. 

Fallet sitter på mastens framsida, så tanken har slagit mig att stå framför masten ovanpå fördäcket istället. Lite läskigare på ett sätt, men då kan jag nog hissa snabbare och bommen kommer inte åt mig. Då kan jag ju förstås inte mata in seglet för hand, utan det får snällt finna sig i att lägga sig i spåret självmant. 

Är det någon som har erfarenhet av liknande setup och hur gör/gjorde ni?

1 timme sedan skrev Kalle-bah:

Hur brukar det vara? Är tanken att det ska vara bara att hastigt hissa utan större omtanke? 

Idag har man oftast travare till seglet snarare än ett replik som skall in i rännan. Det har både för- och nackdelar, man tappar mikroskopiskt med prestanda men det är betydligt enklare att hissa och ta ner seglet. 
Hittade den här bilden på nätet. 
image.jpeg.d0b695583a98cecc1f2ba859e702b121.jpeg

2 minuter sedan skrev Peter_K:

Idag har man oftast travare till seglet snarare än ett replik som skall in i rännan. Det har både för- och nackdelar, man tappar mikroskopiskt med prestanda men det är betydligt enklare att hissa och ta ner seglet. 
Hittade den här bilden på nätet. 
image.jpeg.d0b695583a98cecc1f2ba859e702b121.jpeg

Såna har dessutom fördelen att de gör att man kan ta ner seglet och bunta ihop på bommen, i stället för att dra ur. Man behöver bara "låsa" dem så de inte kan komma ner till den bredare öppningen i rännan. Man kan billigt lösa det med en tunn lina knuten hårt runt masten precis ovanför.

• Like 2

Fallet på mastens framsida.... Det låter inte rätt! Det skulle förklara varför storseglet inte går att dra ända upp, fallet kommer gå på sidan av masten sista biten vilket låser fast storen innan det är helt uppe. Är du säker på att du använder rätt fall? Storfallet kanske saknas på din båt så du behöver dra ett nytt. Finns det någon ledig trissa på baksidan av masttoppen? 

2 timmar sedan skrev Till_havs:

Fallet på mastens framsida.... Det låter inte rätt!

Jag läste det som haländen, dvs den änden du drar i. 
Är det änden du kopplar i seglet är det såklart fel. 

Ah! Lite svårt när jag inte kan alla orden.

Efter teflonsprayen så är det inga problem att få seglet ända i topp. 

Snöret som man drar i är på mastens framsida, motsatt sida som spåret seglet sitter i. 

Knapen att säkra fallet i sitter på sidan.

48 minuter sedan skrev Kalle-bah:

Snöret som man drar i är på mastens framsida, motsatt sida som spåret seglet sitter i. 

Precis, och snörets ände (heter ”fall” om du hissar segel med det) du fäster i seglet är på samma sida som spåret (heter ”likränna”) hoppas jag?

2025-05-09 vid 21:24 skrev Kalle-bah:

Hur långt är ett snöre? 

Nu kommer fler rookiefrågor som antagligen inte har något klockrent svar

Fråga på, men glöm inte bort att i varje fråga tala om att det är en 5,5 m lång jolle med centerbord du seglar. Då tror jag du får du bättre svar. Ibland känner jag att svaren du får gäller större segelbåtar.

Edited by Mackey
  • Thanks 1

Hur vore det att köra ut från bommarna och undan lite. Sen kasta i mitt pytteankare (som jag mest tänkt kunde vara bra att kila fast i klippskrevor på land för förtöjning) och knyta det i fören. Då borde jag ju hamna i rätt vindriktning automatiskt och kan pyssla med seglet i lugn och ro? 

Sen hoppas jag inte det blir bökigt att få upp ankaret igen utan att båten hinner vrida sig. Men tycker det borde kunna gå ganska smidigt.

• Like 2

9 timmar sedan skrev Kalle-bah:

Hur vore det att köra ut från bommarna och undan lite. Sen kasta i mitt pytteankare (som jag mest tänkt kunde vara bra att kila fast i klippskrevor på land för förtöjning) och knyta det i fören. Då borde jag ju hamna i rätt vindriktning automatiskt och kan pyssla med seglet i lugn och ro? 

Det är jag säker på kommer att funka bra.

• Like 1

13 hours ago, Kalle-bah said:

Hur vore det att köra ut från bommarna och undan lite. Sen kasta i mitt pytteankare (som jag mest tänkt kunde vara bra att kila fast i klippskrevor på land för förtöjning) och knyta det i fören. Då borde jag ju hamna i rätt vindriktning automatiskt och kan pyssla med seglet i lugn och ro? 

Precis så gör vi ibland på våren eller hösten när vi sätter eller bärgar seglen på vår båt och det blåser åt fel håll för att göra det bekvämt vid bryggan. Vi har en större båt än din men funkar det för oss så lär det fungera för dig.

Håller med Mackey om att det fungerar. Testa någon dag när det inte blåser så mycket och ha storskotet löst så båten kan svänga lite utan att seglet fylls.

Blir helt klart ett test nästa tur. 

Just nu käns det som ett stressigt och lite ångestfyllt moment. 

Går det att eliminera stressen där och slippa att en jobbig start sätter tonen på utflykten så vore det mycket värdefullt. 

Har blivit 5 små turer nu, med den senaste som den längsta på ca 1,6 mil. Är ingen våghals så jag är snabb på att släppa efter på skotet när vinden suger tag och båten börjar luta.😅

Kom upp i 6,4 knop iaf. Då rör man ju faktiskt på sig ändå och kan täcka lite distans.