flyingdraco 0 Posted May 7 Hej alla, Första tråden här på detta utmärkta forum. Som rubriken säger, misstänker jag att det 290-drev jag snart skall driftsätta har fel inkoppling vid beachrelä't. Tidigare ägare har tydligen skiftat ledarna mellan terminalerna 30 och 86 i förhållande mot Volvo Penta's kopplingsschema för 290 Power trim tidiga pumpen och fyrkantiga instrumentet. Det konstiga är att jag har två 290-drev från olika säljare som är kopplade likadant och reläerna som sitter i socklarna har korrekt VP konfiguration av stiften. Det ena drevet köptes urmonterat och har bara legat tills nu. Det andra satt i en komplett fungerande båt som var i drift fram till mitt köp. Kommer ej ihåg om jag använde beachläget vid trailerfrakten eller ej. Men de kan väl omöjligen ha funkat med den inkopplingen av beachrelä't. Förresten, vilken funktion har Lila respektive Vit ledning i instrumentet? Jag vill nu höra om någon av Er kan kolla smidigt hur det är kopplat vid Ert relä. Visar mitt scenario med bilder nedan. /Peter Inkoppling enligt VP samt tidigare ägare Koppling enligt VP Felaktig? koppling enligt tidigare ägare 290 Beachrelä enligt VP konfiguration Share this post Link to post Share on other sites
flyingdraco 0 Posted May 12 (edited) Hej, Lite mer förtydligande samt svar på det mesta. Denna tråd gäller tidiga 290-pumpen med fyrkantiga instrumentet som är konfigurerat för Singleprop, alltså omkopplaren på baksidan av instrumentet är inställd med knapp 2 i läge "ON", övriga knappar i läge "OFF". Min båt har 12 graders akterspegelvinkel vilket ger trimgränser mellan -4 grader i nertrimmat läge till max 11 grader vid normal drift. Om man behöver trimma upp mer, använder man "beach"-knappen för att överskrida instrumentets max-gräns. För att kolla hur instrumentet fungerar för att tvinga systemet att hålla trimgränserna kopplade jag upp hela kablaget med alla enheter (utom pumpen) på bänken mot ett 12V batteri. Jag var alltså intresserad av att bekräfta VP's kopplingsschema för "beach"-reläet som sitter placerat på kablaget någon dm från instrumentet. I relähållaren sitter ett relä enligt VP's konfiguration, men var felkopplad enligt VP's kopplingsschema. Detta har jag rättat till nu inför mitt bänktest. Hela systemet drivs av 12V från båtens tändningsläge (svart och blå-röd ledare i en 2-polig sockel där blå-röd är + från tändningslåsets "ign"-stift och svart är kopplad till båtens främre jordningsplint (-). När man strömsätter dessa går instrumentet igång och visar aktuellt trimläge för trimlägesgivaren. Den lila ledaren är utgående + från instrumentet och går till reläets ena magnetspolestift #85. Den vita ledaren är utgående jord (-) från instrumentet och går till reläets andra magnetspolestift #86, men jordar spolen bara under vissa förhållanden! 1. Instrumentet jordar spolen när trimläget är inom -4 grader och 11grader om man trycker trimknappen för "trim upp". Så fort den når 12 grader upphör reläspolens jordning och det går inte att trimma upp mer. 2. Men om man trycker in "beach"-knappen samtidigt som man fortsätter trimma drevet uppåt, fortsätter den trimma upp i "beach"-läge. "Beach"-knappen förbikopplar instrumentet och jordar reläspolen direkt från båtens främre jordningsplint. Facit: "Beach"-reläet var felkopplat till båda mina 290-drev och fungerar som det skall efter omkoppling enligt VP's kopplingsschema för reläet. Edited May 12 by flyingdraco Share this post Link to post Share on other sites