Kalle-bah 3 Posted April 29 Då var mitt livs andra segeltur avklarad. Lätta vindar men lite starkare än vid premiärturen. Höll mig mest inne på hamnområdet med ett par utstickare på några hundratals meter utanför. Det blir ju tätt mellan vändningar och mycket kryssande. Inte speciellt avslappnande men det blir ju effektiv träning med ett par timmar av sådant och det käns ju tryggare att inte vara så långt ut. Blev rätt bra fart på skutan några gånger. Jag har bara använt storseglet än så länge men börjar bli sugen på att även hissa focken. Får vara när det blåser väldigt lite första gången känner jag. Så till dagens fråga istället för massa svammel😅 Man har ju händerna fulla hela tiden. Om man behöver fippla med något t.ex hissa upp trollingmotorn, ta fram något ur ryggan, ta av sig jackan etc. Hur gör ni då? Om jag lägger mig i vindens öga så tappar ju seglet kraften och båten stannar in, men det är svårt att greja med något och se till att hålla båten i vindögat samtidigt. Ganska snart får vinden tag i seglet och bommen kan komma farandes. Det käns som allt mer än att rätta till kepsen blir lite lurigt. När båten stannat har man ju inte mycket auktoritet kvar i rodret heller. Har ni något trix, eller är det riva ner segel som gäller? Har såklart en kompanjon med mig i båten men jag föreställer mig kunna sticka ut ensam också i framtiden när jag har blivit vassare på detta och då blir det ju ännu svårare Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,393 Posted April 29 Jag gissar att du har en rätt liten segelbåt, och kanske också en liten budget? Om seglen är balanserade och du seglar ganska högt mot vinden, så bör det för de flesta gå att hitta ett läge som är stabilt även om man släpper rorkulten en kortare stund. I alla fall så pass stabilt att man kan fästa en lina på var sida sittbrunnen, och dra några varv runt rorkultens ände (där man har handen), och spänna linan (t ex genom att vinkla upp rorkulten, om den är trög nog för att "låsa" sig uppvinklad). Friktionen mellan linan och rorkulten gör att den håller roderpositionen. Är då båten stabilt trimmad, och vinden är hyfsat stabil, kan båten hålla kurs fint i flera minuter på det viset. En annan metod, som dock kräver att både storsegel och fock/försegel är uppe samtidigt, är att ligga bi. Det åstadkommer man genom att styra upp mot vinden, och slå, fast utan att släppa på skotet för förseglet. Då kommer förseglet vilja trycka bort fören från vinden och bromsa båten. Men samtidigt drar man rodret som för att styra upp mot vinden. Rodret kommer då vilja få fören närmare vinden, medan förseglet kommer vilja få fören bort från vinden. Med hjälp av storseglet, som oftast behöver släppas ut ganska mycket, kan man hitta en balanspunkt där båten håller samma vinkel mot vinden och blir väldigt lugn och stabil, och driver väldigt långsamt med vinden, eller lite snett framåt också. Med försegelskotet fast, och en lina som håller rorkulten fast i rätt läge, så kan man behålla den positionen nästan hur länge som helst. Man får bara hålla koll på vad som kommer i riktningen man driver, och man rör sig ju knappt alls under tiden. När man vill börja segla aktivt igen släpper man försegelsskotet, skotar på rätt sida, rätar upp rodret och skotar in storseglet, så får man fart framåt igen på några sekunder. Det är väldigt lätt att göra! Har man mer pengar, kan man skaffa en autopilot. Den kräver förstås att man har nån form av 12 V-elsystem i båten, om så bara ett löst batteri fastspänt i en stuv, med en kabel direkt till autopilotens kontakt. Autopiloten har en elektronisk kompass och inställing för att hålla en viss kurs som kan justeras med knappar på den. Men en autopilot kostar många, många tusen, och sen batteri, kablar och annat till det, plus att den är kinkig att montera korrekt (väldigt noga med mått och vinklar!) så det är inte en jätteenkel lösning. Själv har jag/vi en medelstor segelbåt nu, och har autopilot, så den styr båten säkert 60-70 % av tiden när jag är ute. Händerna fria att göra vad som än behövs. Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,393 Posted April 29 (edited) Här är en hyfsat tydlig video som visar hur man ligger bi ("heaving to" på engelska) och lämnar positionen när man är klar. En kanske bättre video, där det blåser mer. Det syns tydligt hur lugn och stadig båten blir. Edited April 29 by raol Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 2,010 Posted April 29 46 minuter sedan skrev Kalle-bah: - - - Så till dagens fråga istället för massa svammel😅 Man har ju händerna fulla hela tiden. Om man behöver fippla med något t.ex hissa upp trollingmotorn, ta fram något ur ryggan, ta av sig jackan etc. Hur gör ni då? - - - I början av min seglingskarriär så ensamseglade jag en hel del. Lite större båt än din men med inombordsmotor som underlättar om man behöver ta sig ur besvärliga situationer (allra första båten hade utombordare och när jag bytte båt så var inombordaren ett krav för mig). För att hantera tillfällen då jag behövde kunna släppa rorkulten så köpte jag efter något år en autopilot. Det var en rorkultspilot av enklaste slag (Autohelm 800 vill jag minnas att det var). Det monterades ett fäste vid relingen och ett på rorkulten, drogs fram 12V el och sedan var det bara att hänga på autopiloten. Den var en förutsättning för att inte vara begränsad av att kompisar hade tid att följa med och gav mig en stor frihet. Share this post Link to post Share on other sites
Kalle-bah 3 Posted April 29 Intressanta tips för framtiden, men jag är inte där än att jag vågar låsa skotet utan håller det hela tiden i handen för att snabbt kunna parera om det kommer en hårdare vindby. Båten är 5,6x1,8 meter så ingen jätte precis. Share this post Link to post Share on other sites
Kalle-bah 3 Posted April 29 Men är det heltokigt att reva seglen och bara driva en liten stund, förutsatt att man inte har några närliggande grund eller annat i vägen? Och sedan bara hissa igen när nan vill fortsätta? Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,393 Posted April 29 1 minut sedan skrev Kalle-bah: Intressanta tips för framtiden, men jag är inte där än att jag vågar låsa skotet utan håller det hela tiden i handen för att snabbt kunna parera om det kommer en hårdare vindby. Båten är 5,6x1,8 meter så ingen jätte precis. Misstänkte att det rörde sig om en liten båt. Jag började också i en sån. Marginellt större med strax över sex meter, men rätt likt. Saker händer snabbare i en liten båt. Mitt tips är att öva på båthantering och såna här specialgrejer när det är svag vind. 2-3 m/s är perfekt. Vinden är svag nog för att saker ska gå långsamt och med små krafter, men det är ändå nog för att fylla segel och ge viss fart framåt. Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,393 Posted April 29 Just nu skrev Kalle-bah: Men är det heltokigt att reva seglen och bara driva en liten stund, förutsatt att man inte har några närliggande grund eller annat i vägen? Och sedan bara hissa igen när nan vill fortsätta? Heltokigt, nja, om du har motorn snabbt redo är det väl ok. Men det är ju jobbigt att ta ner och dra upp segel, så bättre att du lär dig smidigare och snabbare tekniker. Som att ligga bi. Share this post Link to post Share on other sites
Kalle-bah 3 Posted April 29 Jo det där med att ligga bi verkar onekligen ganska smidigt Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,571 Posted April 30 Jag undrar om det finns några flera lösningar på ditt problem än Låsa rodret vid bidevindsegling (vinden in snett framifrån). Autopilot Ligga bi Ta ner seglen. Jo, en variant till. Sheet to tiller! Vet inte om det finns någon svensk term för detta. Det finns en hel massa olika varianter på att låta något skot påverka rorkulten. Fördelen är att man kan få självstyrning även vid andra bogar än bidevind när ju ett låst roder gör att båten håller kursen. Här äd 17 filmer på temat självstyrning mha. sheet to tiller. Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,211 Posted April 30 (edited) Inne på 19:e säsongen med min Cumulus. Ligger ute typ 80 nätter varje år i stort sett bara på Vänern. Hanterar båten själv, även om sambon är med. Min bästa vänner i seglingen är en Raymarine ST1000 rorkultspilot och en Engelsk Springer Spaniel. Funkar mycket bra. Lägger inte mycket tid på att jaga de sista tiondelarna då det gäller fart. För mig gäller det att ta sig fram säkert. Jo, visst. Det är segling som gäller. Och för mig är det riktigt skönt att ha en pålitlig inombordare. Skäms inte för att använda den. Underlättar betydligt, vid segelsättning, revning och då vinden tryter. Ids inte att krama ur de sista tiondelarna av hastigheten räknat i knop, vid långa överseglingar. Och har då möjlighet att pyssla med i stort sett allt annat än att hålla i rodret. Alltså t ex hissa eller ta ned segel, gå ned i ruffen o fixa mat, gosa med hunden, gå på toa, fixa med plottern o s v. Två knapptryckningar så lägger sig båten på den andra bogen... Och under tiden kan jag sköta om och trimma. Så justera den nya kursen så att seglena drar bra. Edited April 30 by Hybro Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,260 Posted April 30 En enkel och relativt billig lösning är att ordna ett enkelt hackbräde med ett par metallbitar och ett gångjärn, eller köpa färdigt, https://erlandsonsbrygga.se/hackbrade-170mm-aisi-316/ Man kommer rätt långt med ett sådant, men det funkar dåligt på undanvind. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,571 Posted April 30 5 timmar sedan skrev Hybro: Min bästa vänner i seglingen är en Raymarine ST1000 rorkultspilot och en Engelsk Springer Spaniel. Håller med, fast vi har en ST2000 med fjärrkontroll och ingen hund Däremot funkar den ju mindre bra i TS jolle som jag inte tror har någon el. För att veta detta måste man dock ha läst andra inlägg av Kalle-bah. Share this post Link to post Share on other sites
Kalle-bah 3 Posted April 30 Jag har ett 12v batteri med till elsnurran. Vet inte om det skulle fungera? Men dels är det massa pengar och dels käns det lite överkurs på min båt. Jag vill nog segla manuellt. Kan absolut förstå tjusningen i en större båt. Funderar på lösningar för att iaf kunna låsa rodret. Båten min har lite okonventionella rorkultar som slutar där sittbrunnen börjar och dom är inte fällbara. Kommer nog på något. Det kluriga är att det måste vara enkelt så att det går snabbt att låsa och snabbt att låsa upp. Annars blir det onödigt fippel och risk för jobbiga paniksituationer. Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,393 Posted April 30 1 minut sedan skrev Kalle-bah: Jag har ett 12v batteri med till elsnurran. Vet inte om det skulle fungera? Men dels är det massa pengar och dels käns det lite överkurs på min båt. Jag vill nog segla manuellt. Kan absolut förstå tjusningen i en större båt. Funderar på lösningar för att iaf kunna låsa rodret. Båten min har lite okonventionella rorkultar som slutar där sittbrunnen börjar och dom är inte fällbara. Kommer nog på något. Det kluriga är att det måste vara enkelt så att det går snabbt att låsa och snabbt att låsa upp. Annars blir det onödigt fippel och risk för jobbiga paniksituationer. Om du berättar vad för märke/modell av båt du har blir det lite enklare att komma med konkreta tips. Share this post Link to post Share on other sites
Stan 66 Posted May 1 2025-04-30 vid 06:09 skrev Mackey: Jag undrar om det finns några flera lösningar på ditt problem än Låsa rodret vid bidevindsegling (vinden in snett framifrån). Autopilot Ligga bi Ta ner seglen. Jo, en variant till. Sheet to tiller! Vet inte om det finns någon svensk term för detta. Det finns en hel massa olika varianter på att låta något skot påverka rorkulten. Fördelen är att man kan få självstyrning även vid andra bogar än bidevind när ju ett låst roder gör att båten håller kursen. Här äd 17 filmer på temat självstyrning mha. sheet to tiller. Här kommer den kanske dyraste lösningen, men den som de flesta använder sig av. Skaffa en Kone (obs norska). Med lite flyt så gör hon även andra saker. Viker flaggan och sånt. Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,571 Posted May 1 (edited) 2025-04-30 vid 12:40 skrev Peter_K: En enkel och relativt billig lösning är att ordna ett enkelt hackbräde med ett par metallbitar och ett gångjärn, eller köpa färdigt, https://erlandsonsbrygga.se/hackbrade-170mm-aisi-316/ Man kommer rätt långt med ett sådant, men det funkar dåligt på undanvind. Det är vid halvvind till läns olika sheet to tiller-lösningar kommer till sin rätt, om man inte har autopilot. Edited May 1 by Mackey Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,211 Posted May 1 Inne på 19:e säsongen med min Cumulus. Ligger ute typ 80 nätter varje år i stort sett bara på Vänern. Hanterar båten själv, även om sambon är med. Min bästa vän i seglingen är en Raymarine ST1000 rorkultspilot. Funkar mycket bra. Lägger inte mycket tid på att jaga de sista tiondelarna då det gäller fart. För mig gäller det att ta sig fram. Jo, visst. Det är segling som gäller. Och för mig är det riktigt skönt att ha en pålitlig inombordare. Skäms inte för att använda den. Underlättar betydligt. Ids inte att krama ur de sista tiondelarna av hastigheten räknat i knop, vi långa över seglingar. Och har då möjlighet att pyssla med i stort sett allt annat än att hålla i rodret. Alltså t ex hissa eller ta ned segel, gå ned i ruffen o fixa mat, gosa med hunden o s v. Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,211 Posted May 1 Dubbla roder. Hoplänkade. Helt säkert går det att montera en t ex ST1000, kopplad till det ena rodret. Det andra följer s a s med. Autopiloten är strömsnål. Speciellt till en så liten båt... Blir ju inge större rodertryck, som den ska jobba mot. Share this post Link to post Share on other sites