Strosselhuset 83 Posted April 26 Hej. Jag har aldrig plastat... Aluminiumrullen som jag har förstått att man ska använda för att pressa ut luft ur glasfibern, hur gör man den ren efter användning? Eller gör man inte den ren? Kasseras den eller låter man plasten härda och använder den igen några gånger innan den kasseras? Så, plastgurus, hjälp en nybörjare 🙂 /Mathias Share this post Link to post Share on other sites
gusvo085 115 Posted April 26 Aceton! Mycket aceton.... 1 Share this post Link to post Share on other sites
Strosselhuset 83 Posted April 26 2 minuter sedan skrev gusvo085: Aceton! Mycket aceton.... Mycket aceton, det är uppfattat. Tack för hjälpen! Share this post Link to post Share on other sites
anuba 455 Posted April 26 Jag har sett sett tips på att lagra din plastningsverktyg i ättika under tiden du utför ett längre plastningsarbete. Jag har dock inte testat det själv. Efter att man är klar tvättar man med aceton. Share this post Link to post Share on other sites
Boanjohan 601 Posted April 26 38 minuter sedan skrev anuba: Jag har sett sett tips på att lagra din plastningsverktyg i ättika under tiden du utför ett längre plastningsarbete. Jag har dock inte testat det själv. Efter att man är klar tvättar man med aceton. Intressant, den har jag inte hört eller prövat. Att stoppa målarpenslar och rollers i plastpåse för att förhindra att de torkar så man kan använda dem igen typ dagen efter funkar ju fint. Om samma resultat uppnås med polyesterverktyg i ättika vore intressant. Annars är det som sagts tidigare aceton, aceton och åter lite mer aceton som gäller. Många billiga penslar (typ storpack) är bra verktyg också, dessa slänger man och lägger inte tid på att försöka engöra. Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,211 Posted April 26 Pausa härdningen i epoxi eller polyester med ättika, kan väl aldrig vara möjligt? Hur startar man eventuellt igen? 1 Share this post Link to post Share on other sites
Boanjohan 601 Posted April 26 4 timmar sedan skrev Hybro: Pausa härdningen i epoxi eller polyester med ättika, kan väl aldrig vara möjligt? Hur startar man eventuellt igen? Håller helt med, ser inte hur det skulle funka. Men man har ju blivit förvånad över annat man på förhand dömt ut men som visat sig fungera. Man för väl pröva, man kan inte mer än att känna sig dum om det (sannolikt) inte funkar......eller känna sig dum om det faktiskt (osannolikt) visar sig funka🙂 Share this post Link to post Share on other sites
Strosselhuset 83 Posted April 29 2025-04-26 vid 09:00 skrev anuba: Jag har sett sett tips på att lagra din plastningsverktyg i ättika under tiden du utför ett längre plastningsarbete. Jag har dock inte testat det själv. Efter att man är klar tvättar man med aceton. Spännande med ättika. Tål att provas kanske. Tack! Share this post Link to post Share on other sites
Strosselhuset 83 Posted April 29 2025-04-26 vid 09:45 skrev Boanjohan: Intressant, den har jag inte hört eller prövat. Att stoppa målarpenslar och rollers i plastpåse för att förhindra att de torkar så man kan använda dem igen typ dagen efter funkar ju fint. Om samma resultat uppnås med polyesterverktyg i ättika vore intressant. Annars är det som sagts tidigare aceton, aceton och åter lite mer aceton som gäller. Många billiga penslar (typ storpack) är bra verktyg också, dessa slänger man och lägger inte tid på att försöka engöra. Billiga penslar låter som en bra ide. Kan ju testa ättiksyipdrt på en sådan så gör det inget om det inte funkar. Tackar för inspel... Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,710 Posted April 29 Kör själv med billiga penslar som kasseras efter plastning/användning. Sedan har jag i princip slutat använda roller för att trycka bort luftblåsor och jämna till, i alla fall vid plastning med riven matta. Slutar mest efter ett tag med en eländig klump med glasfiberstrån, dessutom tenderar den ibland snarast att riva upp och inte jämna till. En pensel och lite snits tycker jag gör minst samma jobb, dessutom upplever jag att man har bättre kontroll med den när man kör med riven matta. Vilket jag oftast gör, då den ger mycket större flexibilitet över förhöjningar, i hörn och andra "icke raka" delar av det som plastas. Men visst, det är kanske en smaksak om man föredrar aluminiumroller eller t ex pensel. På stora jämna ytor och vävd matta är det en annan sak. Där kommer även min roller fram 😉 1 1 Share this post Link to post Share on other sites
valbiten 9 Posted April 30 Jag låter rollern ligga i rikligt med Aceton, som sedan hälls tillbaka i en flaska för "smutsig" Aceton, som återanvänds för den typen av rengöring. Share this post Link to post Share on other sites
Zaphir 60 Posted May 1 15 timmar sedan skrev valbiten: Jag låter rollern ligga i rikligt med Aceton, som sedan hälls tillbaka i en flaska för "smutsig" Aceton, som återanvänds för den typen av rengöring. samma här och så använder jag en skitpensel för att göra rent ordentligt men jag gör också ofta som ingemarE gör för mindre ytor och hörnen och böjar 1 Share this post Link to post Share on other sites