Jump to content
Thursday 15 May 2025
  • 0
Paijanen123

roddbåt, motor vinkel,

Question

hej säkert ganska vanlig fråga men har inte hittat nåt riktigt svar.

har en roddbåt, tror den är 5m eller strax under, ganska säker att den ej är planande. 

sitter själv i båten och den gräver ner sig så pass mycket även på innersta och näst innersta vinkelhålet att det kommer in vatten över relingen i aktern. 

lägger jag ett par bildäck i fören så blir det lite bättre, den gräver inte ner sig lika mycket men farten blir ungefär lika.

det är en 4 hk båtmotor och jag får den att göra 5,5 - 6 knop,

som jag fattat det, så gör en ej planade båt lika många knop som båtens längd, alltså borde jag inte få den snabbare?

tänkt testa med något tyngre i fören då den forfarande gräver rätt mycket, och så som jag får lov att ha riggvinkeln ser det lite skumt ut, kan hydrofoils eller något vara ett alternativ att prova?  hade varit skönt att slippa ha tyngd i fören, med det kanske är ett måste

tillägger att rorkultsförlängare inte är ett alternativ.

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Tror nog att du har hittat maxfarten på din båt. Det låter lite som att din båt inte är en tväraktrad planade båt utan lite mer åt roddbåtshållet med avsmalnade akter. I stället för att lasta båten med barlast som visserligen flyttar tyngdpunkten framåt skulle jag rekommendera en skarvpinne till styrpinnen, finns på Biltema. Då blir du själv barlasten eftersom du kan sätta dig längre fram i båten.

https://www.biltema.se/bat/batmotor/styrning/forlangningsarm-till-utombordare-2000024265

Om du vill laminera och experimentera så gör du som Tornedalingarna och kletar fast rejäla trimplan. De kallar skapelserna för "jokivene" eller älvbåt.

349113620_JokiveneYkiruskea.jpg.151f60f35751dfb13bbd83931d9329d3.jpg

• Like 1

• 0

Håller i stort med @Faderullan men du kan alltid testa med någon enkel form av hydrofoils. Hjälpte mycket på vår 4,5m roddbåt med 8 hk motor. Nu är ju din motor betydligt mindre men någon effekt bör du få men se upp för båten kommer förmodligen bete sig annorlunda med hydrofoilsen på. Vår blev rätt vinglig då den balanserade på den lilla köl den har.

• 0
53 minuter sedan skrev ChristerN:

Håller i stort med @Faderullan men du kan alltid testa med någon enkel form av hydrofoils. Hjälpte mycket på vår 4,5m roddbåt med 8 hk motor. Nu är ju din motor betydligt mindre men någon effekt bör du få men se upp för båten kommer förmodligen bete sig annorlunda med hydrofoilsen på. Vår blev rätt vinglig då den balanserade på den lilla köl den har.

kanske skulle pröva med hydrofoils, biltemas? känns lite tråkigt att borra hål bara. 

dock blir väl farten lidande?

• 0
2 timmar sedan skrev Faderullan:

Tror nog att du har hittat maxfarten på din båt. Det låter lite som att din båt inte är en tväraktrad planade båt utan lite mer åt roddbåtshållet med avsmalnade akter. I stället för att lasta båten med barlast som visserligen flyttar tyngdpunkten framåt skulle jag rekommendera en skarvpinne till styrpinnen, finns på Biltema. Då blir du själv barlasten eftersom du kan sätta dig längre fram i båten.

https://www.biltema.se/bat/batmotor/styrning/forlangningsarm-till-utombordare-2000024265

Om du vill laminera och experimentera så gör du som Tornedalingarna och kletar fast rejäla trimplan. De kallar skapelserna för "jokivene" eller älvbåt.

349113620_JokiveneYkiruskea.jpg.151f60f35751dfb13bbd83931d9329d3.jpg

jo det är en forsbåt jag har, sitta längre fram med förlängare tycker jag känns riskabelt när man åker i strömmande vatten, riktig trimplan som bilden hade väl vart det bästa, blir farten lidande eller kanske tom något bättre?