Jump to content
Saturday 26 April 2025
Tobiasmatsson

Tickande ljud från växelhus i neutral - Yamaha F115A 2013

Recommended Posts

Hej,

Precis slutfört service av växelhus på min Yamaha F115A 2013 

Bytt packboxar för propeller och drivaxel. Bytt impeller och tillhörande o-ringar. 
Även ny packbox för växelpinnen

Avslutningsvis ny Yamalube växelhusolja

Har fortsatt växelhuset avplockat och växeln är i neutral 

Nu till min fråga:

Propelleraxeln rör sig fritt åt båda hållen när jag vrider med handen, så det är väl ändå indikation på att den ligger i neutral. 

När jag vrider propelleraxeln medurs så hörs inget speciellt ljud mer än att man hör att det rör sig inne i växelhuset, däremot när jag vrider axeln moturs i neutral så är det ett fint ”tickande” ljud som uppkommer. 

Lägger jag i växelpinnen i fram/back-läge och vrider drivaxeln medurs så hör jag inte detta tickande ljud. 

Frågan är då om detta är normalt för denna motor eller behöver jag vara orolig? 

Min spontana tanke var att propellern aldrig kommer snurra moturs i neutralt läge ändå, så detta blir ett onaturligt moment för växelhuset och ljudet uppstår? 🤷🏼

Tack på förhand,

2025-04-11 vid 18:45 skrev Tobiasmatsson:

Kortare klipp hur det låter:

https://we.tl/t-LDogcy1YWv

Ladda upp på dutuben. Din film finns inte kvar

Posted (edited)
48 minuter sedan skrev Poppe:

Ladda upp på dutuben. Din film finns inte kvar

Aa okej, se nedan. 👍🏻

Skillnad i ljud mellan medurs och moturs. Efter en hel del googlande/youtube så har jag förstått att det verkar vara vanligt på b.la. denna motor. 

https://youtube.com/shorts/WNo7Z7Hwq2U?si=V-Zsth7lRhfQNk-4

Edited by Tobiasmatsson

52 minuter sedan skrev Tobiasmatsson:

Aa okej, se nedan. 👍🏻

Skillnad i ljud mellan medurs och moturs. Efter en hel del googlande/youtube så har jag förstått att det verkar vara vanligt på b.la. denna motor. 

https://youtube.com/shorts/WNo7Z7Hwq2U?si=V-Zsth7lRhfQNk-4

Datorer verkar inte vara din grej.

"Den här videon är privat"

2 timmar sedan skrev Poppe:

Datorer verkar inte vara din grej.

"Den här videon är privat"

Sådär, nu ska det funka. 👍🏻

11 timmar sedan skrev Tobiasmatsson:

Sådär, nu ska det funka. 👍🏻

Jag skulle inte oroa mig om jag var du. Det enda jag skulle ha gjort är trycktesta, om du nu har bytt packboxar mm. 

18 minuter sedan skrev Poppe:

Jag skulle inte oroa mig om jag var du. Det enda jag skulle ha gjort är trycktesta, om du nu har bytt packboxar mm. 

Okej tack

Efter byte av packboxar tryckte jag i 6-7 psi under ca 15min, samtidigt som jag vred på propelleraxel och drivaxel. Trycket minskade inget under denna tid i alla fall.

Innan packboxbytet så pös luften ut direkt och det byggdes inte upp något tryck alls, så det känns ju bra i alla fall  👍🏻

• Like 1

Propellern snurrar fint och det låter framför allt i det ögonblicket när du matar på. Så gissar att det inte är växelkabeln. Det brukar finnas ett gumminav/insats inuti propellern, som kanske förlorat sin dämpning med åren vilket kanske ger upphov till resonansljud?

Posted (edited)
1 timme sedan skrev Busteri:

Propellern snurrar fint och det låter framför allt i det ögonblicket när du matar på. Så gissar att det inte är växelkabeln. Det brukar finnas ett gumminav/insats inuti propellern, som kanske förlorat sin dämpning med åren vilket kanske ger upphov till resonansljud?

Tack för input, det tickande ljudet uppstår dock även när jag vrider axeln moturs utan propeller monterad. 

Chat GPT har denna teori 🤷🏼‍♂️

IMG_7764.jpeg

Edited by Tobiasmatsson
  • Like 1