Tobiasmatsson 2 Posted April 11 Hej, Precis slutfört service av växelhus på min Yamaha F115A 2013 Bytt packboxar för propeller och drivaxel. Bytt impeller och tillhörande o-ringar. Även ny packbox för växelpinnen Avslutningsvis ny Yamalube växelhusolja Har fortsatt växelhuset avplockat och växeln är i neutral Nu till min fråga: Propelleraxeln rör sig fritt åt båda hållen när jag vrider med handen, så det är väl ändå indikation på att den ligger i neutral. När jag vrider propelleraxeln medurs så hörs inget speciellt ljud mer än att man hör att det rör sig inne i växelhuset, däremot när jag vrider axeln moturs i neutral så är det ett fint ”tickande” ljud som uppkommer. Lägger jag i växelpinnen i fram/back-läge och vrider drivaxeln medurs så hör jag inte detta tickande ljud. Frågan är då om detta är normalt för denna motor eller behöver jag vara orolig? Min spontana tanke var att propellern aldrig kommer snurra moturs i neutralt läge ändå, så detta blir ett onaturligt moment för växelhuset och ljudet uppstår? 🤷🏼 Tack på förhand, Share this post Link to post Share on other sites
Tobiasmatsson 2 Posted April 11 Kortare klipp hur det låter: https://we.tl/t-LDogcy1YWv Share this post Link to post Share on other sites
Poppe 9 Posted April 14 2025-04-11 vid 18:45 skrev Tobiasmatsson: Kortare klipp hur det låter: https://we.tl/t-LDogcy1YWv Ladda upp på dutuben. Din film finns inte kvar Share this post Link to post Share on other sites
Tobiasmatsson 2 Posted April 14 (edited) 48 minuter sedan skrev Poppe: Ladda upp på dutuben. Din film finns inte kvar Aa okej, se nedan. 👍🏻 Skillnad i ljud mellan medurs och moturs. Efter en hel del googlande/youtube så har jag förstått att det verkar vara vanligt på b.la. denna motor. https://youtube.com/shorts/WNo7Z7Hwq2U?si=V-Zsth7lRhfQNk-4 Edited April 14 by Tobiasmatsson Share this post Link to post Share on other sites
Poppe 9 Posted April 14 52 minuter sedan skrev Tobiasmatsson: Aa okej, se nedan. 👍🏻 Skillnad i ljud mellan medurs och moturs. Efter en hel del googlande/youtube så har jag förstått att det verkar vara vanligt på b.la. denna motor. https://youtube.com/shorts/WNo7Z7Hwq2U?si=V-Zsth7lRhfQNk-4 Datorer verkar inte vara din grej. "Den här videon är privat" Share this post Link to post Share on other sites
Tobiasmatsson 2 Posted April 14 2 timmar sedan skrev Poppe: Datorer verkar inte vara din grej. "Den här videon är privat" Sådär, nu ska det funka. 👍🏻 Share this post Link to post Share on other sites
Poppe 9 Posted April 15 11 timmar sedan skrev Tobiasmatsson: Sådär, nu ska det funka. 👍🏻 Jag skulle inte oroa mig om jag var du. Det enda jag skulle ha gjort är trycktesta, om du nu har bytt packboxar mm. Share this post Link to post Share on other sites
Tobiasmatsson 2 Posted April 15 18 minuter sedan skrev Poppe: Jag skulle inte oroa mig om jag var du. Det enda jag skulle ha gjort är trycktesta, om du nu har bytt packboxar mm. Okej tack Efter byte av packboxar tryckte jag i 6-7 psi under ca 15min, samtidigt som jag vred på propelleraxel och drivaxel. Trycket minskade inget under denna tid i alla fall. Innan packboxbytet så pös luften ut direkt och det byggdes inte upp något tryck alls, så det känns ju bra i alla fall 👍🏻 1 Share this post Link to post Share on other sites
Busteri 35 Posted April 15 Propellern snurrar fint och det låter framför allt i det ögonblicket när du matar på. Så gissar att det inte är växelkabeln. Det brukar finnas ett gumminav/insats inuti propellern, som kanske förlorat sin dämpning med åren vilket kanske ger upphov till resonansljud? Share this post Link to post Share on other sites
Tobiasmatsson 2 Posted April 15 (edited) 1 timme sedan skrev Busteri: Propellern snurrar fint och det låter framför allt i det ögonblicket när du matar på. Så gissar att det inte är växelkabeln. Det brukar finnas ett gumminav/insats inuti propellern, som kanske förlorat sin dämpning med åren vilket kanske ger upphov till resonansljud? Tack för input, det tickande ljudet uppstår dock även när jag vrider axeln moturs utan propeller monterad. Chat GPT har denna teori 🤷🏼♂️ Edited April 15 by Tobiasmatsson 1 Share this post Link to post Share on other sites