Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Åse

Hydra-ägare

Rekommendera Poster

Hej Bananaz och alla andra Hydraägare!

Ja, artiklarna i Pratiskt Båtägande om en av de första Hydrorna som tillverkades är riktigt bra. Det vore kul om tidningen skrev en uppföljare. Alternativet är istället att du får in en artikel om det du gör med din Hydra; -Från ruffigaste ruffen till värsta salongen!  Imponerande och vi ser fram emot att få ser fler bilder.

Att få höra Jürgen med egna ord berätta om Hydrans tillkomsthistoria var mycket intressant. Det är kult att vardagsrummet i en sommarstuga har fått bestämma måtten på en välseglande båt.

Det är tyvärr ofrånkomligt och det är med vemod som man tar upp sin Hydra på hösten. Vi gick igenom den pärsen för några helger sedan. Eller som man kanske kan uttrycka det; -Har du väl fått ditt på det torra, är det dags att börja längta igen.... Lycka till med vinterpysslet!

Hälsningar

az0932

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstig vinter hitintills...
...kollar av torrbollen regelbundet då det inte kommit någon torr kall luft ner över Uppsala slätterna i svedala än. Fuktigt, rått och grått och lucia just runt knuten.
Har fått provbitar till mina nya rutor (8mm plexi) och OJOJOJ va rött det kommer bli i båten! Men utseendemässigt kommer jag bli ihågkommen från varje gästhamn och övernattningsvik!

När kommer lappmöglet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hurra för våren!
Äntligen lite vårkänslor och väder bra nog för att täcka av båten!
Hade ett mycket trevligt möte med az0932 på båtmässan gav ny energi till att utveckla Hydran lite mer.

Själv ska jag snart sätta upp masten provisoriskt och ta lite mått för att sy en supstuga! Ska göra en ritning av mitt jobb och om den passar bra lägga ut den här på tråden.
Annars så har jag nog bestämt mig för att montera in en skylight (Lewmar 10 eller 20) för att få svalare luft under varma dagar samt kunna vädra ut nattfukten på morgonen. Känns lite konstigt att såga hål i taket då jag förra säsongen klädde om båten helt invändigt, men hoppas man inte kladdar ner båten totalt invändigt när man epoxi fyller upp sandwichmellanrummet för en stummare och tätare konstruktion...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Har mastat på min kära Hydra och kom just från klubben efter att ha riggat storseglet...en fråga dök upp.....

Jag har satt på travare på mitt storsegel, (i original skulle man trä in segelkanten i likrännan) och i mastens likränna finns ett större uttag på ca en dm, utrymme för att mata in tidigare segelkant antar jag, som inte behövs längre då travarna inte behöver lika stort hål. Hålet är till besvär då travarna glider ut, har tidigare säsonger stopppat upp detta med skruv och mutter för att inte travarna ska trilla ur varje gång man tar ner /upp seglet. Detta fungerar men seglet kan inte vikas runt bommen invid masten då det är nere då lägsta läge är en bit upp (mest ett estetiskt problem, det fungerar att ha det så). Nån som känner igen problemet (om jag nu lyckats beskriva det någotsånär förståeligt) och har löst det???

Kan inte heller hissa seglet ända upp i toppen, återstår alltid ca 1dm...så har det varit hela tiden............//Ann

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En som nog kan hjälpa dig med tips och svar är Bananaz i Hydraklubben. Vid vår träff på båtmässan i mars i Stockholm blev det en hel del Hydrasnack och då kom vi även in på det du beskriver. Den ursprungliga Seldénriggen är anpassad till att trä seglet i likrännan och byter du till travare blir resultatet precis som du beskriver det. Bananaz berättade att det finns ett tillbehör som placeras i den nedersta delen av likrännan. Vi har för egen del inte kollat upp detta tips eftersom vi seglar vidare med retrostuk när det gäller vår Hydra _/)

Ha en fin sommar!

Hälsningar az0932 



 



 



Senast ändrad av az0932 | 20 maj 2012 | 19:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjoho AnnAnn!
Tillbehöret heter kassettrör (om minnet ej har svikit mig) och jag tror att Seldens fortfarande saluför den till deras P-mast (om du har orginalmasten).
Det är ett rör med en uppslitsning på längden, lika bred som likrännan, och avfasad så att den kan tryckas upp mot rännan. En gummikudde trycker fast den där uppe och den låses nertill med en vingmutter.
Kolla upp den på nätet och hör av dig ifall du inte hittar något. Man skulle nog kunna tillverka en själv om man är lite händig.
Har dessutom för mig att jag bara behövde halva röret och jag kan ha det kvar och skräpa någonstans.
Hade' och segla lugnt! /Jakob
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har lagt in några nytagna bilder på Hydran Våga i fotoalbumet.

Hälsningar az0932

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya bilder på nyinsatta peket och fjolårets projekt skylight.

Dessutom har vi nu redan haft premiärsegling och övernattning avklarad. Grill och bastu förgyllde kvällen och man får tacka USS lite extra för ett varmt mottagande!

post-18271-1394237499,5137_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bananaz!

Tack för titten på er superfina Hydra. Glöm inte att säga till oss om ni vill sälja.

Och glöm inte att medlemskap i flera klubbar gör chansen att få plats vid byte av båt större. Det är ont om breda platser.

Cia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en hydra som jag har haft glädje av i mer än tio år. Nu har vi fått två små barn och sedan 2008 har min fina segelbåt bara blivit till

besvär och dessutom misskött. Båten står på en Tyresövagga i en lada intill Höganäs hamn och är fullt utrustad med liten utombordare och fyra

Segel. Jag är tyvärr berädd att nästan ge bort båten för några tusenlappar

och känna att någon som har tid kan få glädje av denna fina familjebåt.

Lennart Landgren 0708-919400

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjohooo!

I år bär det av till Åland alternativt Gotska sandön med fästmön.

Misstänker att jag troligen kommer ha den minsta båten oavsett vart jag åker men det är nog inga problem!

Finns det några andra Hydra ägare som ska göra lite längre seglingar så skriv gärna!

/Jakob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gotska Sandön såg fin ut!

Men två förflyttningar den första natten och hård vind under den andra så blev det så att jag har seglat runt den men kom aldrig iland.

angry

Men nästa gång så kör jag båten ikvav istället för ha samma nesa kvar fler gånger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Som nybliven ägare av en Hydra 20 har jag lite funderingar på olika lösningar:

- Har någon tips på hur man kan göra ett bord till sittbrunnen och hur man på ett (någorlunda) enkelt sätt kan göra en supstuga till sittbrunnen? :)

 

Tackar på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Som nybliven ägare av en Hydra 20 har jag lite funderingar på olika lösningar:

- Har någon tips på hur man kan göra ett bord till sittbrunnen och hur man på ett (någorlunda) enkelt sätt kan göra en supstuga till sittbrunnen? :)

 

Tackar på förhand!

Grattis till din nya båt!

Jag håller på att sy upp en supstuga men den kommer nog inte bli klassad som enkel med alla öppningar och fönster. Men om du inte kör med en liten press över bommen så tillverka ett platt tak med tre tvärgående latter som du kan fästa i akterstaget och dra linor till masten samt en liten lyftögla i mitten som knyts till bommen. Sedan är det upp till dig själv över hur du vill att fästningen mot skrov samt hur avancerade sidostyckena ska bli.

När det gäller bord så har jag inte skaffat något då jag anser att det skulle ta för mycket plats i stuv och sittbrunn. Skönt att sitta mot lutad mot ruffen och ha mat och dryck på insteget och pentryt...

...man når ju allt ändå i en liten båt! :P

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag skulle vilja veta måttet på vattenlinjen mitt fram och mitt bak, någon som är snäll och kan hjälpa mig med det? Ska just måla bottenfärg efter nylackning av skrov och mina markeringar har försvunnit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pippi8an!

Ska ner till båten för att mäta upp ungefärliga mått från relingslist till vattenytan och hoppas det kan  hjälpa dig lite på traven. Bredden på linjen och hur du vill ha den i förhållande till samt hur din båt ligger i förhållande till vattenytan skulle vara bra att få reda på.

t.ex. brukar någon bit av din akterspegel ligga i vattnet utan någon sitter i båten?

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...