Jump to content
Sunday 27 April 2025
Till_havs

Hur fixa sprucket roder/limma bussning eller epoxi?

Recommended Posts

Vårpysslet fortsätter, nu har turen kommit till att laga rodret som spruckit i bakkant. Vad kan jag använda för produkt för att limma ihop därbak, är det bara att hälla i vanlig epoxi och sen hålla ihop med limklämma? Den undre roderbussningen är lös, bör den fästas stenhårt med epoxi i skrovet eller är det bra om den får flexa lite med något lim/tätmassa som förblir lite mjukt?  Kan ju kanske vara vettigt mtp framtida byte, med epoxi blir det inte kul att få bort den.

 

roder.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Får väl börja i ena änden av spörsmålen.

 

Rodret är väl ihåligt? Alltså inte homogent.

 

Ser ut att vara issprängt, d v s att vatten har trängt in i rodret, som sedan inte tappats ur i höst. Och så frusit sönder i vinter.

 

Mitt roder är ihåligt, och jag öppnar alltid upp ett borrat hål längst ned, för att ev tappa ur vatten.

Tätar hålet med Sikaflex på våren.

 

- Frågan är väl närmast hur rodret är konstruerat. Tänker då på om man bara lagar sprickan....

Hur allvarligt är ev skador inne i rodret?

Finns det någon styrka kvar i konstruktionen?

Blir ibland stora krafter som påverkar rodret, inte bara roderinfästningarna mot skrovet.

 

Blir troligen svårt att ge några råd.

 

Själv fick jag byta roder på min Cumulus, då det blev sprickor. Vågade helt enkelt inte laga, spackla o måla över.

Glad för det de gånger jag varit ute i stormvindar.

 

 

 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag bedömer att rodret inte är försvagat pga den där sprickan. Jag köpte båten förra sommaren, på land, och skadan fanns redan då. Så den kan vara gammal. Sedan dess har jag haft några rejäla bataljer mot vindmakterna och flera gånger tänkt "jäklar, nu lossnar nog rodret" men inte då.  Maxi-Pettersson kan det där med att bygga hållbara båtar. 

 

Det finns ett dräneringshål i botten men det är öppet, okänt om det någonsin stängts inför sommarn. Ska börja med det nu. 

 

Jag rensar ut skräp och havstulpaner ur sprickan och limmar igen den. Blir nog bra. Sjöräddningen ska ju också ha något att göra, har läst i medlemstidningen att de älskar sitt jobb och alltid är sugna på ett åka ut och hjälpa olyckliga haverister! 😁

 

(Det sista var ett skämt. Givetvis ska man ha ordning på båten så att SSRS kan prioritera viktiga larm.)

Edited by Till_havs

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Till_havs:

- - -

Det finns ett dräneringshål i botten men det är öppet, okänt om det någonsin stängts inför sommarn. Ska börja med det nu.

- - -

För många år sedan upptäckte jag att det fuktade i underkant på rodret. Jag insåg att det kommit in vatten i rodret, att det kunde frostskadas under vintern och borrade därför ett dräneringshål (det var långt innan Internet kunde rådfrågas...).  Sedan dess har jag sett till att ha dräneringshål som rensas varje höst. Jag har aldrig pluggat igen hålet på våren. Trots det så har jag aldrig behövt plasta samman något sprucket roder.

 

Roder tillverkas av två halvor som plastas samman med hjärtstocken emellan. Det är nog näst intill omöjligt att få skarv och genomföring för hjärtstock helt tät (det har ju visat sig genom att alla har vatten i rodret vid upptagning). Enligt min uppfattning så är det därför onödigt att plugga dräneringshålet, det kommer i alla fall att komma in vatten mellan roderhalvorna.

 

Om roderhalvorna delar på sig så beror det nog på att det stått kvar vatten och frostsprängt, att rodret helt enkelt är dåligt ihopplastat eller att det utsatts för yttre våld från grundkänningar. En kombination av dessa orsaker påskyndar så klart sprickbildning.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Om TS tror på att det funkar med lagning hade nog jag gjort så här:

 

In med dubbelvikt grovt slippapper och

s a s grovputsa upp anliggningsytorna. Inte slipa bort material. Bara riva rent.

Bra med skrovliga ytor.

 

Lossa rodret. 

 

Palla upp rodret med sprickan uppåt.

 

Pensla och fyll på lite flödigt med epoxi på de nu rena ytorna. Bara bra om det rinner i lite extra.

 

Tejpa igen med svart Gorillatejp.

Ej Biltema Silvertejp.

 

Dra ihop halvorna mot anliggning med ett tiotal tvingar. Inte särskild hårt.

Vänd slutligen rodret med skarven nedåt. Så rinner epoxin nedåt å fyller sprickan innifrån.

 

Allt detta måste utföras innan epoxin härdar.... Så det går åt några ihop trimmade gubbar. Kanske fyra väl förberedda.

 

Kanhända polyester härdar långsammare?

 

- Stark skarv blir det.

 

Edited by Hybro
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utöver limning hade jag slipat ned utsidan och lagt på väv/matta i några lager för styrkans skull.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det kan ju inte skada.

 

Jag skulle då köra epoxi på glasfibermatta/väv avsedd för just epoxi.

 

Bara Epoxi i skarven.

 

Finns på t ex BT.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det har ni såklart rätt i. Om jag bara limmar så spricker det förmodligen under sommarn och så ser det likadant ut igen när jag tar opp i höst. Här ska plastas! Det blir punkt.....#26 på fixa-listan. Puh. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det räcker troligen om du plastar med glasfiberremsor vikt över bakkanten, över sprickan... Först en lite bredare remsa kanske 15 cm, sen en på 10 cm.

 

Men slipa bort gelcoaten först.

 

Slutligen så spacklar du upp, till ursprunglig form.

 

Gelcoat och / eller färg längst ut.

 

 

Och dräneringshål längst ned.

 

Kompisen råkade ut för något liknande på din Maxi 84.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade kört med Polyester istället för epoxi, men i övrigt armerat/förstärkt med matta enligt inläggen och tipsen du fått ovan.

43 minuter sedan skrev Hybro:

Gelcoat och / eller färg längst ut.

Just därför köra med polyester och inte epoxi, då det är svårt att få (vanlig) gelcoat att fästa på epoxi. Även en del färger är svåra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Med epoxi förstår jag inte behovet av gelcoat/topcoat.

 

Vill man säkert få färg att fästa skulle jag måla ett lager medans epoxin fortfarande är lite kletig/klibbig.

 

Under vattenlinjen föredrar jag personligen alltid epoxi.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...