Jump to content
Wednesday 19 March 2025

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Jag tänkte kolla vad forumet tycker om olika medel för att få bort havstulpaner.

1. Vilka har du använt och hur tycker du de fungerar?
  2. Finns det fler än dessa?
  3. Minns du hur mycket det kostade och var du köpte det?
  4. Var det du köpte värt priset?
  5. Vad fungerar inte?
  6. Mm, mm.

Havstulpanborttagning.thumb.jpg.2865cda16140da2d5b72219a8aeb87c8.jpg

NOCK Barnacle Remover, färdigblandad, spray, 750 m

Sharkbite Barnacle Remover, färdigblandad, spray, 500 ml

Hempel Barnacle Remover, färdigblandad, 500 ml

Rönnqvist Båtbottentvättmedel, färdigblandad, 1000 ml

Lefant Barnacle Remover, färdigblandad, spray, 500 ml

Gorilla havstulpanborttagare, färdigblandad, spray, 500 ml

Biltema Snäckborttagare, färdigblandad, 500 ml

Saltsyra FIXOR BY NITOR 30% Teknisk 1000 ml

Oxalsyra i någon form (Ej på bild)

Ättika 24 %

Ättiksyra 60 % (Ej på bild)

Edited by Mackey

För västkusten:

Köpte Sharkbite Barnacle Remover på Jula på 1 1/2 år sen, tror den kostade 159:-.

Spolade av båten med HÖGtryck (>200)

Nån vecka senare sprutade jag Sharkbite på propellern för att få bort resterna på bronset. Väntade ca 10 min och borstade bort allt med diskborste. Lite vatten att skölja med. Fungerade helt fantastiskt på torr propeller.

Men odrygt, halva flaska gick till propellern. 18 tum 4-bladig, men ändå.

Ska göra detsamma inom kort då proppen ska få lite mer stigning.

Testade 24 % ättika och salt förra våren. Men då var havstulpanerna redan borta. Men för att få bort ärg och få lite finish: oslagbart.

Posted (edited)

Bra tråd!

På ostkusten. Har personligen testat med en blandning av ättiksyra 24% och potatismjöl. Det fungerar sisådär, då det tar sin tid och fordrar kallare väderlek, så att det inte avdunstar direkt. Man måste även skrapa bort skalet själv, ner till roten innan man penslar på blandningen. Kanske kostade 50kr på en mindre glasfiberbåt. 

Skulle rekommendera en syra med högre koncentrat av vätejoner, till exempel saltsyra eller oxalsyra. Oxalsyra tar dessutom bort gul beläggning, ovanför vattenlinjen på gelcoat.

Lite allmänt: Syror är kalklösande och alkalier lämpar sig för att tvätta bort alger. Har dock inte hittat något mirakelmedel för aluminiumbåtar, som inte bör utsättas för starka kemikalier.

Edited by Busteri

Ostkusten, har kört giftfritt med en epoxigrundfärg några år nu, så har lite alger och tulpaner att ta hand om där borsten inte kommit åt under säsongen. 

Tycker inte de brukar tåla så mkt våld så brukar bara ta en träbit eller plastskrapa (något som inte repar botten) och peta bort de som inte lossnade av högtryckstvätten. 

Kvar blir små kalkfläckar där de satt och till det strör jag lite Nitor Oxalsyra i pulverform i botten av en hink och blandar ut i nån liter vatten. Går några varv med borste och bara väter botten med syran. Ingen vits att använda mycket vatten, då rinner syran bara av. 

Efter nån kvarts vätning är allt kalkhaltigt mjukt och lossnar utan särskilt mycket övertalning. Då är botten helt ren och redo för sjösättning. Ca 10kr per år för pulvret och lite armbågsolja, och inga kemikalier som stör miljön runt uppställningsplatsen. 

Sharkbite Barnacle Remover, färdigblandad, spray, 500 ml användes när vi lyfte båten för inspektion före köp. Säljaren hade inte gått med båten och inte använt någon bottenfärg som var bra (sen låg han still hela sommaren vid bryggan 2023). 

Ångrade att jag inte hade telefon på mig, men ca 1 miljard snäckor under båten samt hela dreven och sköldar var täckta med dom små jävlarna.

Sharkbite inhandlades hos Jula, minns bestämt 6st flaskor, men kommer tyvärr inte ihåg priset.

Fränt för näsan och ögonen, men allt som är starkt är bra enligt mig! Resultatet blev toppen efter avspolning och båten planade ut och köpet blev till.

Posted (edited)

Det verkar som att huvudingredienserna i kommersiella produker är något av följande:

Saltsyra/HCl/väteklorid

eller

Urea hydrokloride

Enkkast och billigast verkar vara at köpa Saltsyra FIXOR BY NITOR 30% Teknisk 1000 ml på Hornbach för 59:- kronor.

Skyddshandskar, skyddsglasögon och oömma kläder, sedan pensla på eller spraya.

Edited by Mackey

Nitors saltsyra funkar kanon och ger ren produkt utan utspädning till bra pris. Ligger väl runt 60-70 kr litern.

22 timmar sedan skrev Makro:

Nitors saltsyra funkar kanon och ger ren produkt utan utspädning till bra pris. Ligger väl runt 60-70 kr litern.

Hur lägger du på syran?