Jump to content
Saturday 15 March 2025
Aqvila

P 28 plastlaminat släppt från kölen.

Recommended Posts

Hej

Som ni ser på bilden har plasten börjat släppa i akterkant på kölen.

Hur fixar jag detta på bästa sätt?

 

Mvh

Victor

20250211_082924.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vill jag varken låta som om jag kan detta eller låta som någon riktigt olyckskorp men i mina ögon ser det inte ut som om "plasten har börjat släppa". Förmodligen har du minimalt med grepp mellan plasten och järn(?)-kölen pga rosten där.

 

Jag skulle, jag är fortfarande inget proffs på detta, börja med att ta bort all lös plast runt kölen och när detta är klart så skulle jag slipa bort all rost på kölen, rostskydda och försöka bygga nytt plastlager runt kölen. Det sistnämnda är inte det svåra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Nu vill jag varken låta som om jag kan detta eller låta som någon riktigt olyckskorp men i mina ögon ser det inte ut som om "plasten har börjat släppa". Förmodligen har du minimalt med grepp mellan plasten och järn(?)-kölen pga rosten där.

 

Jag skulle, jag är fortfarande inget proffs på detta, börja med att ta bort all lös plast runt kölen och när detta är klart så skulle jag slipa bort all rost på kölen, rostskydda och försöka bygga nytt plastlager runt kölen. Det sistnämnda är inte det svåra.

Ja kanske lite felformulerat, menar att den börjat släppa i aktern.

Okej så bort med det dåliga slipa rent och ny plast.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alltså inplastad köl på båten?

 

Plast som tidigare släppt någonstans, eller skavts sönder och vatten har nått järnkölen.

Så börjar det rosta och rosten sprider sig allt mer. Kanske nu t o m runt hela kölen.

Hjälper inte att laga synliga skadan.

 

Så kommer frågan, hur är kölen fäst i skrovet? Med genomgående bultar?

Så är det på t ex min Cumulus. Kölen är

s a s bara målad. Är en tätning mellan skrov och köl.

Är tydligen inte liknande på din båt?

 

Måste kölen släppas ned helt? Blästras, primas, målas, tätas mot skrovet, fästas mot skrovet o s v. Och så slutligen plastas in på nytt. 

 

Det kanske inte går att släppa kölbultar, utan att de går av...

 

Jag kanske är ute på helt fel vägar....

 

- Du lär få fler svar.

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Hybro:

Alltså inplastad köl på båten?

 

Plast som tidigare släppt någonstans, eller skavts sönder och vatten har nått järnkölen.

Så börjar det rosta och rosten sprider sig allt mer. Kanske nu t o m runt hela kölen.

Hjälper inte att laga synliga skadan.

 

Så kommer frågan, hur är kölen fäst i skrovet? Med genomgående bultar?

Så är det på t ex min Cumulus. Kölen är

s a s bar, bara målad. Är en tätning mellan skrov och köl.

Är det liknande på din båt?

 

Behöver kölen släppas ned helt? Blästras, primas, målas, tätas mot skrovet, fästas mot skrovet o s v. Och så slutligen plastas in på nytt. 

 

Jag kanske är ute på helt fel vägar....

 

- Du lär få fler svar.

Inte kollat nogare än såg det när jag gick förbi båten imorse.

Är en Hallberg rassy P28 NR 523 så som du säger någon vet säkert hur det ligger till med det hela :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min vän Google...

Hittade bl a detta:

 

 

IMG_20250211_101328.jpg

IMG_20250211_101420.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte gjort detta, men förstår att om man vill göra det ordentligt,  så pallas / hängs båten upp så att kölen går fritt t ex 10 cm och sänker ned så man kommer kommer åt undersidan av kölinfästning i skrovet och kölen i dess helhet. Göra hela programmet med rostskydd och sen inplastning mm av kölen.

Ø

 

- Kanske köra en variant, så som original på min Cumulus.

Avlägsna all plast på järnkölen upp till plastskrovet, utan att släppa ned kölen.

 

Slipa eller blästra hela kölen. Rostskyddsbehandla. 

Lägg i Sikaflex i skarven mellan skrov och köl, så långt du kommer åt. Låt torka någon dag.

 

Nu läge att bara måla med grundfärg o s v enligt nedan, inte plasta.

 

Själv har jag kört Tikkurila epoxifärg för över- och undervattens konstruktioner i så många lager som tillverkaren anger i datablad.  Behövs för att bli fullständigt vattentät.

Lägg sist på färg för skydd mot påväxt.

 

Flera i min båtklubb har under flera år kört med färgen ovan, som är mycket tålig.

 

Grund-och Rostskyddsfärg finns även av samma fabrikat.

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev Aqvila:

Ja kanske lite felformulerat, menar att den börjat släppa i aktern.

Okej så bort med det dåliga slipa rent och ny plast.

 

Efter slipningen så krävs det säkert någon form av anti-rostbehandling. 
Och som @Hybro är inne på så KAN det vara ganska omfattande. 
(Jag har jagat rost på gamla bilar i min ungdom och man började med något som

såg litet ut utifrån men ju mer man slipade desto större område visade sig vara angripet. Därav min farhåga att du kan ha ett större jobb framför dig. )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen risk att järnkölen är bortrostad 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själv har jag kämpat med Cumulsen i typ 13 år med en mängd blåsor under hela vattenlinjen både på skrov och järnkoll.

Kommer sig av att färre ägaren gjorde nån miss vid målning under vattenlinjen på blästrade och spacklade skrovet och köl med nån okänd industrifärg.

Nu pratar vi om hundratals blåsor.

Fy vilket jobb varje år.

 

Så för fem år när jag gjorde detta återkommande jobb, stod en kompis och fixade sin Comfortina med just Tikkurila under hela vattenlinjen.

Slumpade sig att jag skulle lägga på färg som tidigare på små som stora skrapade ytor. Gjorde några större provområden med överbliven Tikkurila som jag fick av kompisen.

 

Ni tror väl inte det är sant. Inte en blåsa eller färgsläpp på mina provytor

 

Kommande höst, rev jag bort alla skador och blåsor under vattenlinjen, tvättade och fick torka till våren. Målade allt under vattenlinjen med nyinköpt Tikkurila.

Därefter knappt någon blåsa alls sista säsongerna.

Håller till i Vänern så ingen påväxtfärg.

 

 

IMG_20230405_114507.jpg

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske var lite otydlig.

Oavsett vad du tänker göra, så måste all plast bort på den rostiga kölen.

 

Jag tänker att det är lämpligt att försiktigt kapa tunna plastlagret just där skarven finns mellan skrovet och järnkölen.

Sen slipa järnkölen helt ren från rost. Annars fäster ingen färg.

 

Efter ordentlig målning att plasta in kölen på nytt verkar för mig vara överkurs. Har inget med hållfasthet i detta fall att göra då original laminat endast är någon mm tjock.

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arbetsgång för att slippa göra om varje år:

1. Bort med hela glasfiberinklädningen (det är garanterat lika illa runt hela kölen).

2. Borsta bort all lös rost (förslagsvis ståltrådskopp på borrmaskin/vinkelslip). Var inte rädd för att vara hårdhänt i skarven mellan köl och skrov så du får in tätningsmedel senare i arbetsgången.

3. Passivisera kvarvarande rost (det är omöjligt att bli av med all rost även om du slipar ner järnytan) med rostskyddsmedel. Järnmönja som bearbetas in i porerna är ett linoljebaserat alternativ. Ett epoxyalternativ är Brunox (  https://www.lindqvist-msk.se/p/27504/brunox-epoxy-400ml/  ) som finns i lite olika förpackningar (googla..). Tikkurila har kanske motsvarande effekt ( @Hybro behandlade främst skrovet - inte kölen). Det finns en uppsjö av olika medel (jag har ingen närmre erfarenhet av skillnaden i effektivitet så där har jag inga råd). Passiviseringen gör att det inte blommar upp ny rost på ett tag.

4. Skydda rostskyddsbehandlingen med t.ex. epoxy.

5. Om det är väldigt gropigt, . spackla o slipa

6. Täta skarven mellan skrov o köl.

7. Bottenmåla med antifoulingfärg eller annat ytskikt om du ligger i insjö eller norr Öregrund.

 

Å som det rekommenderats ovan - skippa glasfiberinklädningen.

 

Kölbultarna kan vara rostangripna i olika stadier. Enligt byggbeskrivningen var de förzinkade så förhoppningsvis kan de ha klarat sig bättre än kölen. För att få svar på deras tillstånd så behöver kölen släppas ner vilket är ett omfattande jobb.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och provdrar man en rostig kölbult för hårt är det risk att den går av.

 

Då blir det nog att lämna in på varv för att borra ur, gänga nytt hål o s v inifrån, om det är enstaka bultar.

Gissningsvis måste maskineriet lyftas åt sidan för att komma åt.

Å sen skall allt på plats igen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla

Tack för alla svar ovan.

Får se om jag får till att fixa detta korrekt iår. Just nu prio på reverseringsväxeln & propelleraxeln.

Låter som man kanske ska låta någon ssandblästra hela botten, finns troligen alla möjliga trevliga typer av färg där för tillfället.

Mvh Victor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Senaste numret av Båtliv. Nr 1 2025.

 

Ett flersidigt reportage om just P28.

Ritningar mm 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...