Skeppskatten1 34 Posted February 5 Vilken tjocklek på rostfri plåt rekommenderas på undersidan ,nu har jag tagit bort stålplåtar som var väldigt rostiga Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,982 Posted February 5 (edited) 19 minuter sedan skrev Skeppskatten1: Vilken tjocklek på rostfri plåt rekommenderas på undersidan ,nu har jag tagit bort stålplåtar som var väldigt rostiga Lika tjock som plåten på ovansidan och så stor du får plats med. Om det är väldigt ojämnt så försök fylla upp så belastningen blir så jämn som möjligt. Å så ett lager tätningsmassa. Det blir stora krafter i ett förstag när du kryssar o det slår lite i sjön. Mastbrott är inte kul. Vantinfästningen på bilderna nedan hade för liten platta under däck och drogs upp genom däcket på en kryssbog i skvalpig sjö. Problemet var känt och det hade gått ut rekommendation att förstärka infästningen vilket gjorts som standard på senare årsmodeller av båtmodellen. Det syns även att plåten under däck var underdimensionerad och hade deformerats. Edited February 5 by Lintott Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,179 Posted February 5 (edited) Utefter det röda strecket finns sprickor synliga. Alltså har det varit fråga om mycket stora krafter, tror jag. Detta bör man nog lägga lite tid på. Slipa ur gelcoat och täta. Vatten som kommer in kan ju frysa och spränga sönder laminatet. Kanske är hållfastheten i laminatet redan försvagad. - Jag skulle nog montera en större rostfri plåt enligt blå linje på undersidan, med hål för skruvarna. Ju tjockare dess bättre, kanske minst 6 mm, med påsvetsade strävor på tvärs inunder. Tror nog att en liten plåt på undersidan i storlek med den som visas på bilden inte tillför mycket i hållfasthet. Nu ser det ut som om hela rasket är på väg flyga till väders. Detta är vad jag tror. Givetvis kan jag ha fel . Edited February 5 by Hybro 1 Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,179 Posted February 5 Utefter det röda strecket finns sprickor synliga. Alltså har det varit fråga om mycket stora krafter, tror jag. Detta bör man nog lägga lite tid på. Slipa ur gelcoat och täta. Vatten som kommer in kan ju frysa och spränga sönder laminatet. Kanske är hållfastheten i laminatet redan försvagad. - Jag skulle nog montera en större rostfri plåt enligt blå linje på undersidan, med hål för skruvarna. Ju tjockare dess bättre, kanske minst 6 mm, med påsvetsade strävor på tvärs inunder. Tror nog att en liten plåt på undersidan i storlek med den som visas på bilden inte tillför mycket i hållfasthet. Detta är vad jag tror. Givetvis kan jag ha fel . Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,179 Posted February 5 Och rostig plåt inunder... Märkligt. Oavsett ska den plåten vara av rostfritt material. Nån har fuskat. Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,240 Posted February 5 Du borde försöka få ner lasterna från däck till skrovet. Går det att montera ett fäste i skrovet i stället för bara lägga en plåt under och koppla samman förstagsfästet med ett dragstag (gängstång? hålplåt? vantskuv?) så är det väldigt bra. 3 Share this post Link to post Share on other sites
Skeppskatten1 34 Posted February 6 Så här ser det ut som var kvar på undersidan Share this post Link to post Share on other sites
excel319 519 Posted February 6 (edited) Så här är min förstärkning för förstagsinfästning gjord. Det tror jag kommer att hålla några år till. Edited February 6 by excel319 Share this post Link to post Share on other sites
Skeppskatten1 34 Posted February 6 Tack alla för bra tips och råd. Jag har fått tag på 8mm rostfri plåt och ska få dit så stor bit som möjligt. Share this post Link to post Share on other sites