Koskar 1 Posted January 15 Hej alla, Jag har en Volvo Penta 5.0 GXi med ett Volvo Penta DP-SM drev och har stött på ett problem med växlingen. När jag ska lägga i växeln framåt måste jag först lägga i växeln och sedan gasa för att drevet ska börja driva. Detta sker med en stor smäll och aggressiv fart framåt, vilket gör det mycket krångligt att manövrera i hamnar. Backväxeln fungerar däremot mer normalt. Jag har kontrollerat att oljan i drevet är normal, att nivån är korrekt och att det inte finns några metallspån eller vatten i oljan. Är det någon som har upplevt liknande problem eller har några tips på vad som kan vara fel och hur man kan åtgärda det? Kan man justera växelwiren på något vis? (har samma reglage som på bild nedan) Tack på förhand! Tack på förhand! Share this post Link to post Share on other sites
excel319 512 Posted January 16 Mina föräldrar hade precis det problemet på ett 280-drev. Där var det ingreppskonan i drevet som var sliten och behövde bytas. Jag vet inte om ditt drev har liknande kona. Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 552 Posted January 16 Man kan prova att shimsa glidskon i växelmekanismen. Ta bort ett shim och ställ exenterkolven mitt mellan friläge och framväxel. Vrid på propellern. Upprepa tills det går tungt att vrida propellern, och lägg till tre shims. Täta gängan med permatex. Har du tur funkar det. Share this post Link to post Share on other sites
Koskar 1 Posted January 21 2025-01-16 vid 16:19 skrev excel319: Mina föräldrar hade precis det problemet på ett 280-drev. Där var det ingreppskonan i drevet som var sliten och behövde bytas. Jag vet inte om ditt drev har liknande kona. Finns det möjlighet att se ifall denna är sliten utan att riva isär drevet? Share this post Link to post Share on other sites
excel319 512 Posted January 21 47 minuter sedan skrev Koskar: Finns det möjlighet att se ifall denna är sliten utan att riva isär drevet? Ingen aning. De lämnade in drevet. Share this post Link to post Share on other sites