Cam72 64 Posted January 12 Hej Jag lyfte i höstas av drevet från vår Orrskär 850 med Kad42 då jag upptäckte att det läckte olja ur en por samt att det är dags att byta bälgar. jag kommer i samband med detta fräscha upp drevet då det utsatts för ett antal olika sorters färg genom åren, där mycket som släppt och sitter löst. Det kommer komma en del frågor efter vägen men jag tänker att jag börjar med ett par. Tråden klassar nog in under både Motorbåt och Bygg och renovering men väljer att lägga den här tillsvidare. 1. jag har noterat att jag har en förlängning på 10cm på drevet, märkte det då jag fick i ca 3.1 liter istället för 2.7 eller vad det ska vara annars. Funderade inte så mycket på det men har nu noterat att de flesta andra båtar har skeddan i samma nivå som botten, min ligger då ca 10cm under. Se bild. vad tror ni, har man monterat något ihop plockat eller finns det någon anledning till förlängningen? Vad kan detta ge för köregenskaper jämfört med utan? Jag upplever båten som ”vinglig” när jag ligger i plan. vi börjar så. vh Johan Share this post Link to post Share on other sites
ThomasVikhog 140 Posted January 12 Ja, mitt DPE har skäddan i linje med båten botten. Din underdel samt förlängning ser ut att vara i sämre skick än överdel/mellandel. Por som läcker olja, hmm - har du bild på det? Klart oroande - har drevet oxiderat inifrån? Har du konstant landström? Förlängningen är mycket tveksam i denna installation. Vad är det för en gummitätning du har kring skölden? Share this post Link to post Share on other sites
NW355 252 Posted January 12 Har en kollega i Malmö som tog bort drevförlängningen på en Nautic900 (liknande din båt med kassetmonterad motor men 280 drev). Hans båt går utmärkt utan drevförlängningen. Drevförlängning användes när monteringen av motorn blev för låg i förhållande till havsnivån. Mer om det finns att läsa i Volvo Pentas Installationsguide för Aquamatic. Bild som förklarar drevets läge i förhållande till båtbotten samt vattenlinjen i förhållande till drivlinans centrum. Hög vattenlinje klart negativt för turbon. Share this post Link to post Share on other sites
Makro 1,214 Posted January 13 Ja Orrskär 850 har väl aldrig haft drevförlängning monterad som ny, det kanske var det drevet som följde med motorn när den byttes, om inte båten är av senare årsmodell och fick KAD42an som ny? Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 475 Posted January 13 Det är väl kavitationsplattan som menas? Linje med lägsta punkt på akterspegeln eller 20 mm upp. Share this post Link to post Share on other sites
Cam72 64 Posted January 13 24 minuter sedan skrev Jorgen01: Det är väl kavitationsplattan som menas? Linje med lägsta punkt på akterspegeln eller 20 mm upp. Ja du har så rätt, kavitationsplattan ska det vara. Share this post Link to post Share on other sites
Cam72 64 Posted January 13 8 timmar sedan skrev Makro: Ja Orrskär 850 har väl aldrig haft drevförlängning monterad som ny, det kanske var det drevet som följde med motorn när den byttes, om inte båten är av senare årsmodell och fick KAD42an som ny? Motorn är mycket riktigt inte original för denna båt då det är en 1984. Drevet är dock misstänkt ett ihopkok då kvaliten och skicket på färgen är olika, förlängare och underdel har avsevärt sämre skick än överdelen. jag har på annat håll fått till mig att orrskär båtarna kom med 4” förlängning. Share this post Link to post Share on other sites
Makro 1,214 Posted January 14 En bekant har kvar AQAD40:n med 280 drev som är den ursprungliga drivlinan och den har ingen förlängning på drevet. Share this post Link to post Share on other sites
Cam72 64 Posted January 14 Ja det verkar vara lite olika men inte ge någon större inverkan på köregenskaperna. Nästa fråga, det läcker olja genom en por på drevet, märkte det vid upptagning, fuktade lite på drevet kring poren. Tänkte först att drevet tagit in vatten men oljan är ok. Har provtryckt och konstaterat att det endast är poren som läcker. Lade i en droppe epoxi i poren och tätt vid provtryckning. Vad kan ha orsakat detta? Om det var galvaniskt borde mer än poren tagit skada? vad finns på insidan, går det att svetsa utan att riva hela drevet? Andra förslag? Vh Johan Share this post Link to post Share on other sites
ThomasVikhog 140 Posted January 15 Porer uppstår sällan ensamma. Det ser ut som ett borrhål. I värsta fall är det galvanisk korrosion inifrån. Utifrån ser det inte ut att vara allvarligt korroderat. Share this post Link to post Share on other sites
Cam72 64 Posted January 17 Ingenjörsporr 👆 skulle passa fint som alternativ konst. ser ganska trångt ut innanför där just poren är så jag antar att svetsning inte är ett alternativ här utan att plocka ur hela axeln. är det svårt/dumt att plocka ur axeln? Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 816 Posted January 17 1 timme sedan skrev Cam72: ser ganska trångt ut innanför där just poren är så jag antar att svetsning inte är ett alternativ här utan att plocka ur hela axeln. Seriös lagning Ja! Nödlösning som kan hålla ett tag eller längre: Borra ur koniskt utifrån, lägg en loppa, slipa av drevet och tvätta drevet 200 gånger med typ aceton och lacka drevets underdel med 2-komp färg minst 2 lager. Spraya sedan drevet med alt. Trulux Prop, kör och njut. Nödlösningen gjorde jag på ett Mariner utombordare för 2 år sedan med samma fel som du har, dock hade det flera hål som uppstått pga drevet låg i vattnet där alla använder landström med VVB på. Fungerar fortfarande och ser fint ut. Share this post Link to post Share on other sites
Cam72 64 Posted January 19 Roat mig med att provtrycka/suga drevet med litet hemmabygge inspirerat från tråd här på MG, fungerar bra med cykelpump och lite prylar från biltema men det går så klart att utveckla med bättre backventil. Drevet verkar i alla fall tätt för över och undertryck. körde övertryck 0,5kg i ett dygn och 1kg i 15min, roterat axlar. undertryck 0,4 in hg kom jag upp i med min lösning, ska låna ett bromsluftverktyg och prova mer undertryck. hur mycket är 0,4 in hg översatt i kg? Räcker det? bild på oljan och testutrustning Share this post Link to post Share on other sites
NW355 252 Posted January 19 0,4 in hg(manometerbild) är ett undertryck på ett fåtal millibar dvs absolut tryck på 990 mbar(a) . Fullt vacuum = 0 mbar(a) , Atmosfärstryck = c:a 1000 mbar(a)= 0 mbar(e) Jag brukar provtrycka vart annat år då oljan bytes(oljan avtappad) utan byte av tätningar i drev 500 mbar(e). Undertryck -300 mbar(e). Rekommenderat tryck vid byte av tätningar så provtrycks först till 300 mbar(e) sen till 1000 mbar(e). Lika så undertryck först till -150 mbar(e) sen -500mbar(e). 1 Share this post Link to post Share on other sites
Cam72 64 Posted January 29 Hej jag har nu varit i kontakt med en svetsare och mycket riktigt ska godset förvärmas en hel del för att tig-svetsas, har inte någon direkt temperatur tyvärr. Mig-svetsa ville han inte testa, varför vet jag inte. så med bilderna på var min por är, skulle det vara genomförbart utan att plocka ur proppelleraxeln tror ni så inte lager eller annat tar skada? Share this post Link to post Share on other sites