danielsan123 5 Posted December 9, 2024 Andra gången på två år som jag rivit ut fasta tanken på 180 liter efter att fått tömma kölsvinet på vatten och bensin. Förra sommaren gjorde jag en optisk genomgång av tanken (urplockad) och anslöt alla slangar med dubbla slängklämmor. Lite marinsilikon för extra tätning. Har funkat hyggligt till nyligen då jag hade 3/4 tank och efter en studsig tur på sjön hade jag ca 15 liter vatten och bensin i kölen. Hur mycket av detta som är bensin har jag ingen aning om. Har nu tagit ur tanken (aluminium) och fått den trycktestad av en båtfirma. Vid 1,5 bar läckte den ingenting. Bra att passa på att byta slangar. Kan ju läcka där. Tycker påfyllingsslangen ser rätt gammal och styv ut. Den kommer att bytas. När jag tittar på avluftningsslangen så sitter den extremt otillgängligt. Lär kräva att såga ut för en inspektionslucka om den skall bytas. Värderar att bara kapa slangen närmast tanken på några centimeter. En båtfirma jag ringde till ansåg att avluftningsslangen är mindre trolig till bensinläckage. Båten är 20 år gammal och avluftning och påfyllningsslangar är nog aldrig bytta. Hur sannolikt kan det vara att avluftningsslangen som är roten till problemet? Mest troligt tror jag det är påfyllningsslangen. Å andra sidan att slanga tanken på bensin och få ur den ur skrovet är inget jag gärna gör allt för många gånger till :-). Galia 660 WA Share this post Link to post Share on other sites
Eld- 548 Posted December 9, 2024 Jag råkade ut för att anslutningen av luftningsslangen läckte som ett såll. Det läckte förbi slangklämman. Share this post Link to post Share on other sites
NW355 250 Posted December 9, 2024 Har den tryckts med 1,5 bar(e)=150kPa(e) ? Alutanken behöll sin form. Normala lådtankar i rostfritt trycks med c:a 0,2 bar(e)=20kPa(e). Täthetskontroll rekommenderas vid lägre övertryck. Läcksöks med såpvatten eller vattenbad. Är båtens tank ifrån Galia? Share this post Link to post Share on other sites
danielsan123 5 Posted December 10, 2024 9 timmar sedan skrev NW355: Har den tryckts med 1,5 bar(e)=150kPa(e) ? Alutanken behöll sin form. Normala lådtankar i rostfritt trycks med c:a 0,2 bar(e)=20kPa(e). Täthetskontroll rekommenderas vid lägre övertryck. Läcksöks med såpvatten eller vattenbad. Är båtens tank ifrån Galia? Kan ha missuppfattat antal bar. Taken provtrycktes hos en välrenomerad båttillverkare så jag litar på att de testat väl. Ja, det är en orginaltank. Share this post Link to post Share on other sites