Jump to content
Tuesday 21 January 2025
Stickan-59

AQ 115 B20 VINTERKONSERVERING

Recommended Posts

Hej

Köpte en B20 AQ 115 i sommar, den står fortfarande på en pall i förådet.

Blev anmanad att tappa ur vattnet innan vintern. Det har jag gjort men är osäker på om det räcker, rann inte ut särskilt mycket.

Hur mycket vatten rymmer en B20 ?

Hur låga temperaturer tål den om vatten finns kvar.

Vad bör jag göra?

Den går ju inte att starta som den står nu.

Mvh

Stickan

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det finns vatten kvar i den så så tål den temperaturer över fryspunkten. 

 

Häll i glykolblandning I kylsystemet.

Edited by Eld-

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Eld-:

Om det finns vatten kvar i den så så tål den temperaturer över fryspunkten. 

 

Häll i glykolblandning I kylsystemet.

Ok, men får jag glykogen igenom motorn ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du har tömt motorn så gott det går och sedan fyller från högsta punkten du hittar, (kanske termistathuset?), och därefter tömmer igen då borde du gå ganska säker mot frysskador. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ännu bättre om glykolen efter några urtömningar och påfyllningar får stå kvar.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är drevet eller backslaget kvar?

Är även detta i så fall vattenkylt?

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Eld-:

Om du har tömt motorn så gott det går och sedan fyller från högsta punkten du hittar, (kanske termistathuset?), och därefter tömmer igen då borde du gå ganska säker mot frysskador. 

Det låter logiskt, provar det

Tack 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du ska naturligtvis låta glykolblandningen vara kvar i motorn. Glykol har en rostskyddande effekt och om det finns något sjövatten kvar i det gros som är kvar nederst i manteln så blandas det med glykolen.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns en plugg på baksidan av topplocket. Skruva av den och kika i fall glykol kommer ut där. Då brukar det vara OK. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...