flexus 0 Posted November 11 Hej, jag ska snart köpa en ny båt med en Mercruiser 4,3 MPI. Så jag försöker att lära mig vad som är vad i motorn - på utsidan så att säga. Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig? Passar på och frågar, hur är just den modelen? Vad kan man förvänta sig från en Mercruiser 4,3 MPI - om den har servats regelbundet och har cirka 210 timmarsgång. Jag har haft 2 båtar med utombordare. En äldre Yamaha 70hk och en 150 hk Evinrude H.O. och inte upplevt några problem alls, så länge man sköter motorn.(kanske haft tur). Åkt nu över 500 sjömil i sommras på Evinruden och det vart bara kasta loss och köra... Kan man förvänta sig nåt liknande från Mercruisers om dessa är servade regelbundet osv. Tack Share this post Link to post Share on other sites
Freez 126 Posted November 12 Jag har en likadan motor i min Ryds 23:a. Har funkat felfritt sedan jag köpte båten för 5 år sedan. Kör ca 25-30 timmar per år. En inombordare behöver mer tid vid start då motorn behöver gå varm innan avfärd och motorrummet behöver först ventileras. 1 Share this post Link to post Share on other sites
gusvo085 109 Posted November 13 Motorn är ju lättareatt göra fel med än en utomborare vad gäller konservering. en utombordare dränernar sig själv, här måste du aktivt få ut allt råvatten för kylningen så den inte fryser sönder. Rätt trångt att byta bränslefilter & impeller. råvattenpumpen (längst ner till vänster bredvid bränslefilter) är en sådan som gärna börjar läcka och behöver renovering. 1) expansionskärl 2) pump/olja för drevtilt 3) plugg för att lufta värmeväxlare vid tömning av råvatten 4) kulvätska - öppna inte varm! 5) Här under är luftfilter 6) drevolja 7) ? 8) servopump/olja till styrservo 1 Share this post Link to post Share on other sites
TSventon 4 Posted November 13 7) Hydraulpump till trimplan 1 Share this post Link to post Share on other sites
flexus 0 Posted November 13 Tack för er tid och svar. Nu har man lite mer koll iaf sen är det väl bälgarna som kan ställa till det, men det är en annan historia. Share this post Link to post Share on other sites
Freez 126 Posted November 13 2 timmar sedan skrev flexus: Tack för er tid och svar. Nu har man lite mer koll iaf sen är det väl bälgarna som kan ställa till det, men det är en annan historia. Bälgarna byts ca vart fjärde år ca 10 ksek. Jag har alltid lämnat in motorn för service/konservering och bälgbyte till en Marina men har man tummen mitt i så har man då får man köpa sig fri 😀. Med tanke på att du verkar köra mycket så kommer bränslenotan bli lite högre då den drar ca 1,5-1,7 liter distansen beroende på hur du kör men det är också en kraftfullare motor jmft med vad du har idag. 1 Share this post Link to post Share on other sites
flexus 0 Posted November 13 Jo men det stämmer nog, bränslenotan blir högre. 😕 Freez, har du sluten kylning på din motor? Om jag förstått rätt så finns det 2 olika. Share this post Link to post Share on other sites
Freez 126 Posted November 13 Ja precis jag har Mercruiser 4.3 MPI sötvattenkyld. Vilken båt har du köpt? Share this post Link to post Share on other sites
flexus 0 Posted November 13 håller på att köpa en Uttern C68 Share this post Link to post Share on other sites
jan_af_lisoe 187 Posted November 14 Risken är liten att motorn stjäls 1 Share this post Link to post Share on other sites
Jacob-H 4 Posted November 29 Nr 1 är en kylvätskereservoar, inte expansionskärl. Reservoaren tar emot pverflödet men är inte under tryck. Ett expansionskärl är trycksatt vid värme. Luftfilter finns ej, men ett flamskydd. Lyfter man flamskyddet finns däremot ett filter till tomgångsventilen. Som ibland sätter igen Vinterkonservering är inga problem på dom där när dom har sötvattenkylning. Kör igenom 20 liter 50/50-blandat glykol/vatten så är det klart sen. Men tänk på att C68 inte tar sjövatten från drevet 🙂 Nummer 7 har inget med motorn att göra. Laddreläet, som sitter under drevoljebehållaren (nr 6). Dessa har en förmåga att börja leda ström genom plåthöljet. Och bör därför inte sitta monterat mot dom rören (oljerören som går till oljefiltret). I övrigt bra maskin som håller så länge dom sköts rätt. 2 Share this post Link to post Share on other sites
flexus 0 Posted November 30 Bra info att ha, tack Jacob! Vad menar du med att "C68 inte tar sjövatten från drevet" det förstod jag inte riktigt 🤔 menar du kylningen, att den har sluten kylningsystem?🙂 Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 546 Posted December 1 8 timmar sedan skrev flexus: Bra info att ha, tack Jacob! Vad menar du med att "C68 inte tar sjövatten från drevet" det förstod jag inte riktigt 🤔 menar du kylningen, att den har sluten kylningsystem?🙂 Motorn har en remdriven sjövattenpump längst ner till vänster på bilden. Den tar vatten genom en bottengenomföring. I vissa båtar är det nästan omöjligt att byta impeller, men båten på bilden verkar ha gott om plats. Om det sitter Alpha onedrev på båten finns det en impeller i drevet som normalt kyler sjövattenkylda motorer. Vid färskvattenkylning kyler den bara drevet. När man konserverar måste man se till att båda impellrarna får kylvätska. 2 Share this post Link to post Share on other sites