M__G 319 Posted October 25 Hej alla elbåtsintresserade Jag har idag en eka på ca 4 meter, den drivs av en 5 hk utombordare, den används i en avlång sjö med å i slutet som det åks i ibland. Den används inte mycket men trevligt med turer då och då. Nu är det förbjudet att använda förbränningsmotor från och med årsskiftet. En väg idag tar ca 45 minuter i kanske tre fyra knop. Hur ska man tänka om man vill kunna använda ekan med elmotor? Vill inte lägga mer pengar än nödvändigt då den inte används överdrivet mycket, den behöver kunna köras drygt en timma åt varje håll i rimlig fart och klara lite strömmande i ån. Samtidigt så vill jag gärna att det ska vara lätt att ta med grejerna så det inte får fötter och går ladda hemma. Eller enkel solpanel för laddning av batterier på plats? Tacksam för ideer och tankar. Någon kanske sitter eller suttit likande dilemman. 1 Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,591 Posted October 25 En MinnKota av de lite större modellerna, samt ett Li-batteri 80-100Ah. Väger kanske 6+12kg, som du kan ta med hem och ladda där. Bör klara flera timmar på fullfart och halva dagen på halvfart, och ingen risk att motor och batteri (samt solpaneler) får fötter. Hade en MinnKota 30 på vår gamla gummibåt och ett litet blybatteri på 18Ah. Körde man halvfart (2-3 knop) räckte det timmar ändå. Men då fanns inte förträffliga LiFePO4-batterier, där du får mångdubbla kapaciteten till samma vikt. Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,456 Posted October 30 2024-10-25 vid 17:40 skrev IngemarE: En MinnKota av de lite större modellerna, samt ett Li-batteri 80-100Ah. Väger kanske 6+12kg, som du kan ta med hem och ladda där. Bör klara flera timmar på fullfart och halva dagen på halvfart, och ingen risk att motor och batteri (samt solpaneler) får fötter. Jag tänkte att det där blir ju jättedyrt, men så ser jag att en motor på 600 W kostar runt 5000 kronor och ett LiFePO4-batteri får man för 3000 kronor (utan att veta hur bra det är). Tidigare har jag sagt att jag inte ska köpa något LiFePO4-batteri varesig till båten eller jollen i närtid, men nu blir jag ju lite sugen. Tyvärr är väl de billiga batterierna tillverkade i Kina och det kanske de dyra är också. 1 Share this post Link to post Share on other sites
anuba 412 Posted October 30 Jag känner en kille vars pappa har tagit fram ett koncept för att konvertera båtar till eldrift från Tesla-batterier. Har dock ingen personlig erfarenhet av grejorna. Här är hans hemsida, https://lagelab.se/ Share this post Link to post Share on other sites