Jump to content
Wednesday 04 December 2024
Tompajo

Var köpa zinkanoder?

Recommended Posts

Någon som har bra tips på var man billigast köper anoder till en Penta? Att köpa "original" verkar ganska dumt med tanke på att zink är zink oavsett om det står VOLVO på den eller inte...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha, jag köper ganska mycket annat därifrån. Vilken säljare brukar du använda?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det inte så att alla deras originalanoder är av aluminium nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Tompajo:

Jaha, jag köper ganska mycket annat därifrån. Vilken säljare brukar du använda?

Har ingen speciell, brukar titta runt på deras sida och gå efter priset och välja därefter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev raol:

Är det inte så att alla deras originalanoder är av aluminium nu?

Det finns Al, Zn och Mg som originaldel. Offeranoder är väl det enda som gör seglingen dyrare i sötvatten än i saltvatten. Närmare bestämt ca 5ggr så dyrt. På nyare motorer kanske det är bara Al, men det vet jag inget om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kvaliteten på zinkanoder är väldigt viktig. Även mycket små mängder föroreningar, tex legeringsämnen, ändrar anodens elektriska potential så mycket att den inte längre gör sitt jobb. Det måste vara väldigt rent zink i dem. 

 

Prova gärna anoder från Aliexpress och berätta här om de gjorde sitt jobb genom att korrigera kraftigt. Eller om de inte gjorde det genom att förbli nästan som nya efter en sommar i vattnet. De kanske är jättebra men det vet man inte förrän någon provat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Eld-:

Kvaliteten på zinkanoder är väldigt viktig. Även mycket små mängder föroreningar, tex legeringsämnen, ändrar anodens elektriska potential så mycket att den inte längre gör sitt jobb. Det måste vara väldigt rent zink i dem. 

 

Prova gärna anoder från Aliexpress och berätta här om de gjorde sitt jobb genom att korrigera kraftigt. Eller om de inte gjorde det genom att förbli nästan som nya efter en sommar i vattnet. De kanske är jättebra men det vet man inte förrän någon provat. 

Jag har inte märkt någon skillnad mellan Aliexpress och Volvo penta anoder samma med impellern som köptes i våras har nu snurrat 50-60 timmar och fungerar fortfarande. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

När ni handlar från Aliexpress åker ni på tull och moms när det kommer till Sverige?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev touchwood:

 

När ni handlar från Aliexpress åker ni på tull och moms när det kommer till Sverige?

 

Nepp om man kollar så står det "Includes VAT" när man ser priset i varukorgen.

Finns en länk till mer information om man klickar på frågetecknet vid texten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev touchwood:

 

När ni handlar från Aliexpress åker ni på tull och moms när det kommer till Sverige?

 

Nej, oftast inte.

I nio fall av tio har säljaren skött sig och skickar enligt Ali's ramavtal och dokumentation. Om de inte gör det finns inget på adresslapp/handling som identifierar att momsen redan hanterats (av Ali) och Postnord kommer kräva dig på moms, hanteringsavgift och i vissa fall även tull (om det är ett större belopp) en gång till.

 

I enstaka fall gör Postnord det i alla fall, oftast för att den som hanterar paketet hos Postnord inte bryr sig eller inte är kompetent. Har fått rätt ett par gånger i dessa fall, och i efterhand efter att ha skickat in klagomål fått tillbaka dubbelbetalningen som krävdes av Postnord. Dock inte avgiften.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev raol:

Är det inte så att alla deras originalanoder är av aluminium nu?

Det låter konstigt eftersom delarna de sitter på är gjorda av aluminium.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Wildeside:

Har ingen speciell, brukar titta runt på deras sida och gå efter priset och välja därefter.

Har du någon alls som du har köpt av?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De billigaste jag hittar på ali kostar 42 kr styck om man köper fem stycken vilket är ointressant när en i sverige kostar 49 kr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Tompajo:

Det låter konstigt eftersom delarna de sitter på är gjorda av aluminium.

Inte alls konstigt. "Aluminium" är inte ett enda ämne, utan i praktiken är det olika legeringar, som har olika egenskaper och framför allt när det gäller vilken galvanisk potential de har. Aluminiumanoder fungerar, och dessutom bra både i saltvatten och bräckt till nästan sött vatten, vilket inte zinkanoder gör (bara bra i saltvatten).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Tompajo:

Det låter konstigt eftersom delarna de sitter på är gjorda av aluminium.

Jo, det kan tyckas så. Men den aluminiumlegeringen Penta säljer är betydligt oädlare än drevet så den ska fungera ungefär som zink.

Det är just det som är problemet med att handla från okända källor, man vet inte vad det är för legering man får så det blir lite av ett lotteri oavsett om det är zink, aluminium eller något annat. Det enda man kan vara rätt säker på när man köper billigt från långtbortistan är att det är den billigast tänkbara legeringen man får. Sedan får man själv pröva och se om den fungerar. Lite otur bara om den inte var så bra...

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Tompajo:

Har du någon alls som du har köpt av?

Senast köpte jag anoder på

https://www.aliexpress.com/store/4762037?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.83.2a021802CEgyJ2

Köpte 10 st och betala 19.38 kr/st och 8.97 kr i frakt.

Men det bästa är att söka på aliexpress sida med orginal reservdels nummer för att hitta bästa priset för tillfället.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ABC:

Jo, det kan tyckas så. Men den aluminiumlegeringen Penta säljer är betydligt oädlare än drevet så den ska fungera ungefär som zink.

Det är just det som är problemet med att handla från okända källor, man vet inte vad det är för legering man får så det blir lite av ett lotteri oavsett om det är zink, aluminium eller något annat. Det enda man kan vara rätt säker på när man köper billigt från långtbortistan är att det är den billigast tänkbara legeringen man får. Sedan får man själv pröva och se om den fungerar. Lite otur bara om den inte var så bra...

Tror du Volvo pentas är till verkade näraistan då eller?😁

Är ganska övertygad om att det mesta sådant skit är tillverkat i något lågpris land.

Största skillnaden vet jag är beställarens tolerans krav och det som inte klarar tex Volvo pentas specificerade toleranser säljs som noname produkter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ju genom åren gjort en del tester på just detta, och med en viss del erfarenhet (men fortfarande en skvätt av troende) så:

 

- Zinkanoder är oftast gjorda av mycket ren zink, då det är väldigt billigt och incitamentet att använda något annat inte finns. Potentialmätningar jag gjort visar också på i princip obefintlig skillnad, oavsett om det är VP, Watski, Biltema eller Ali.

- Magnesiumanoder är väldigt ovanliga i jämförelse och dyra. Antagligen det därför ibland verkar vara även annat än magnesium, då potentialen s.a.s. inte stämmer på alla jag kontrollmätt.

- Aluminiumanoder är som nämnts sällan ren aluminium utan innehåller annat för att få dem mindre ädla än ren aluminium - som de annars inte skulle skydda. Oftast rätt lika potential mellan olika fabrikat, men från "noname" har jag i ett (dock bara ett) fall mätt "aluanoder" som verkat vara just bokstavligen aluminium, dvs samma rena aluminium som det skall skydda. Fungerar ju inte.

 

Vill sedan också påstå att jakten på att få en fungerande anod i sötvatten är lite av hysteri och att lägga mycket energi på att lösa ett (oftast) icke-problem. Sötvatten leder ström rent uselt jämfört med saltvatten, och problemet där är bara en bråkdel av om båten ligger i saltvatten. I tester jag gjort fick jag lägga på helt orealistiska felspänningar för att överhuvudtaget få till en märkbar elektrolytisk korrosion i sötvatten.

 

Att anoden inte offrar sig i sötvatten har alltså egentligen mest helt andra orsaker än att det är fel material. Problemet finns helt enkelt inte i samma utsträckning.

Zink är f.ö. precis lika mycket mer oädelt än det som skall skyddas oavsett om det är sött eller salt vatten. Visst offrar sig magnesium något snabbare, men skillnaden under samma förhållanden är marginell. "Aluminium" har fördelen att hålla sig ren (se nedan), annars inget egentligt plus mot zink.

 

Nackdelen med zink är möjligen att det i sötvatten gärna bildas en vitaktig beläggning som till viss del kan vara isolerande. Men min erfarenhet är att det inte alls är i den utsträckning att anoden inte alls fungerar. Snarast beror nog förklaringen på att man försökt motivera att den (oftast) nästan uteblivna offringen i sötvatten måste bero på detta, för ögat uppenbara.

 

Har f.ö. enbart zink på min (huvudsakliga) båt, som i princip enbart går i sötvatten. Anoder som då håller i minst 5-10 år (!). I motorn (där anoderna spolas kraftigt) får jag ingen vit beläggning, på propelleraxelcentrum, roder m.m. borstas de varje år efter upptagning då det ibland är lite vitaktigt men även annan "skit".

 

Men det viktigaste är att det inte finns spår av någon korrosion på propeller, axel eller andra metalldelar. Då vet man att anoden funkar, även om den verkar offra sig i snigelfart. För att den inte offrar sig kan alltså bero på väldigt många fler saker än bara anodmaterialet. I detta fall så enkelt som sötvattnets ledningsförmåga.

Edited by IngemarE
  • Like 5
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Wildeside:

Senast köpte jag anoder på

https://www.aliexpress.com/store/4762037?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.83.2a021802CEgyJ2

Köpte 10 st och betala 19.38 kr/st och 8.97 kr i frakt.

Men det bästa är att söka på aliexpress sida med orginal reservdels nummer för att hitta bästa priset för tillfället.

OK, tack. Då verkar det som att alla Alipriser är justerade uppåt så att de är lika höga som svenska priser. Bra att veta. Jag köper i sverige.


När det gäller att köpa saker från Kina eller "långtbortistan" som vissa kallar det (av okunskap eller rädsla?) ska man vara medveten om att det mesta ni köper i "fina svenska" affärer är exakt samma saker, tillverkade "långtbortistan", men med en extra nolla på priset för att produkten har gått igenom flera onödiga led innan ni köper den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Wildeside:

Tror du Volvo pentas är till verkade näraistan då eller?😁

Är ganska övertygad om att det mesta sådant skit är tillverkat i något lågpris land.

Största skillnaden vet jag är beställarens tolerans krav och det som inte klarar tex Volvo pentas specificerade toleranser säljs som noname produkter.

Det är ju exakt det jag försöker säga! Problemet är alltså att det är du som kund som måste räkna ut om produkten håller rätt kvalitet eller inte. Beställer man själv - även om det råkar vara samma fabrik som tillverkar dom "finare" märkena som gjort det man köper, så riskerar man att få (rest)produkterna som inte uppfyllt kraven och som säljs som "noname". Man vet helt enkelt inte vad man får. Kan vara top notch, kan vara rena skräpet. Ibland är det värt att chansa, i andra fall inte.

Gäller inte bara offeranoder utan även elektronik och mycket annat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett nytt DPH-drev kostar c/a 160.000:-. Jag kan i min vildaste fantasi inte förställa mig hur båtägare är funtade som kan snåla ett par hundra kronor på anoder som i vissa fall kan göra så att drevet fräter sönder. Filter och en del annat kan man kanske förstå, men anoder, otroligt!

Ingemar

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev sanktanna:

Ett nytt DPH-drev kostar c/a 160.000:-. Jag kan i min vildaste fantasi inte förställa mig hur båtägare är funtade som kan snåla ett par hundra kronor på anoder som i vissa fall kan göra så att drevet fräter sönder. Filter och en del annat kan man kanske förstå, men anoder, otroligt!

Ingemar

Där är vi olika. Jag har aldrig förstått vitsen med att gå till "fina märkesfirman" och skänka bort mina pengar när jag inte behöver. Jag lägger hellre lite tid på att ta reda på lite fakta och köper istället det jag behöver där det är bäst och billigast. Många gånger har det varit i Kina.

Jag är i det här fallet ganska övertygad om att informationen jag har fått i den här tråden (tack framförallt Ingemar E!) är ljusår från den jag hade fått från en svensk butik som säljer zinkanoder. De som arbetar i dessa "fina butiker" är säljare som har som enda uppgift att sälja dyra saker till intet ont anande kunder samtidigt som de övertygar kunden om att deras saker är bäst eftersom det står ett "fint" märke på dem. Ofta har de inte en susning när man ställer en aning mer avancerade frågor till dem. Jag faller inte för det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev sanktanna:

Ett nytt DPH-drev kostar c/a 160.000:-. Jag kan i min vildaste fantasi inte förställa mig hur båtägare är funtade som kan snåla ett par hundra kronor på anoder som i vissa fall kan göra så att drevet fräter sönder. Filter och en del annat kan man kanske förstå, men anoder, otroligt!

Ingemar

Siken *ävla tur jag har då har inget drev, inte ens hela båten kostar några 160000 kronor.

Har en bakup plan.

Komplett motor står i verkstan om nu sinkanoderna skulle göra så att hela motorn havererar.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...