Tompajo 1 Posted October 16 Jag tog isär min impellerpump och såg att impellern har sett sina bästa dagar. Frågan är om alla delar från impellern nu ligger i kylsystemet eller om de spolas ut? Var ska jag leta först? Någon som har input? Tack! Tom Share this post Link to post Share on other sites
anuba 414 Posted October 16 Om du har sjövattenfiltret efter vattenpumpen så borde du kunna hitta delarna i den. Om du har filtret före pumpen får du leta i kondensorn och intercoolern, beroende på vilken som sitter först. På vissa motorer skall det inte vara alltför svårt att ta isär. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Tompajo 1 Posted October 16 Tack! Filtret sitter tyvärr före. När jag söker på intercooler eller condenser i manualen får jag ingen träff. Kan de heta någonting annat? Var sitter de delarna? Share this post Link to post Share on other sites
Tompajo 1 Posted October 16 Kan man se dem på den här bilden? Ledsen att bilden är så dålig men det var den enda jag hittade på min motor. Share this post Link to post Share on other sites
rafael 4 Posted October 16 Hej. Jag hade samma problem denna sommar med Yanmar motorn. Jag hittade impellerbladen just före vattnet går in i motorn ovanför vattenpumpen. H. rafael. 1 Share this post Link to post Share on other sites
GTI 38 Posted October 16 Kolla efter pumpen. Kolla värmeväxlaren. Lossa slangen som leder till värmeväxlaren och blås baklänges till impellern (ta loss impellern innan) och se om det kommer några delar ut från pumphuset. Hade samma problem och det löste sig då. Share this post Link to post Share on other sites
anuba 414 Posted October 16 1 timme sedan skrev Tompajo: Tack! Filtret sitter tyvärr före. När jag söker på intercooler eller condenser i manualen får jag ingen träff. Kan de heta någonting annat? Var sitter de delarna? Jag är inte expert på din motor. De kan fungerar lite olika. Det är nog bra om hittar en verkstadsmanual för att ta reda på vad för pryl som kommer efter vattenpumpen. Ladd-luftkylaren eller värmeväxlaren. Jag hittade någon manual här som kommer in på området men jag får ingen koll på var man bör leta först. Om du är osäker så prata med någon motormeck. https://www.manualslib.com/manual/855133/Volvo-Penta-Tamd60a.html?page=36#manual Share this post Link to post Share on other sites
Janne_G 99 Posted October 17 Jag fick ett tips från en norsk kille som var på väg att "overhale" sin gamla TMD40B och började med att köra citronsyra baklänges genom kylsystemet. Han kopplade helt enkelt en dränpump via tjock slang till utloppet (Avgaskrök) och en likadan slang precis vid sjövattenpumpen, så att vätskan inte går igenom pumpen. Sen hade han en balja med varmvatten och citronsyra och så fick det cirkulera till dan efter. Vattnet innehöll både det ena och det andra. Jag säger inte att du spolar ut alla delar, men det kan vara ett enkelt sätt att se om du kan få ut de saknade impellerbitarna. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,608 Posted October 17 (edited) Delarna kan sätta sig ganska ordentligt, så det enda säkra är att följa slangen från pumpen till "nästa anhalt". Dvs tror inte på bakåtspolning om man vill vara 100% säker. Men delarna har ju lossnat och bör finnas någonstans.... Är "nästa anhalt" en värmeväxlare, så lossa slangen samt dess gavel för att kunna komma åt alla bitar. Inte sällan sitter de fast eller lite dolt inne i gaveln eller t.o.m. fastsugen mot något rör/kanal i växlaren. Hur det ser ut på din 70-motor vet jag inte, 41 har ofta dock oljekylaren som "första anhalt" efter pumpen. Edited October 17 by IngemarE Share this post Link to post Share on other sites
anuba 414 Posted October 17 5 minuter sedan skrev Janne_G: Jag fick ett tips från en norsk kille som var på väg att "overhale" sin gamla TMD40B och började med att köra citronsyra baklänges genom kylsystemet. Han kopplade helt enkelt en dränpump via tjock slang till utloppet (Avgaskrök) och en likadan slang precis vid sjövattenpumpen, så att vätskan inte går igenom pumpen. Sen hade han en balja med varmvatten och citronsyra och så fick det cirkulera till dan efter. Vattnet innehöll både det ena och det andra. Jag säger inte att du spolar ut alla delar, men det kan vara ett enkelt sätt att se om du kan få ut de saknade impellerbitarna. Jag tänkte samma tanke när jag såg några youtubers som gjorde något liknande. Personligen är jag skeptisk till att köra sjövatten genom systemet när inte motorn är igång. I vanliga motorer blandas avgaserna med utgående sjövatten och man vill gärna inte köra in vatten in till ventilerna. När man kommer åt kylsystemet innan avgaskröken, som han gjorde, så borde det inte vara några problem. Då skulle man till och med kunna koppla på en vattenslang. Om man annars vill rensa värmeväxlaren och laddluftkylaren från skaldjur och salt så kan men göra det mycket enklare. När min motor överhettade på höga varm körde jag in Systemrens i motorn och lät det ligga i 48 timmar. Det har nu hållit sig sex år. Men systemrens tar tyvärr inte bort gummi. Share this post Link to post Share on other sites
anuba 414 Posted October 17 9 minuter sedan skrev IngemarE: Delarna kan sätta sig ganska ordentligt, så det enda säkra är att följa slangen från pumpen till "nästa anhalt". Dvs tror inte på bakåtspolning om man vill vara 100% säker. Men delarna har ju lossnat och bör finnas någonstans.... Är "nästa anhalt" en värmeväxlare, så lossa slangen samt dess gavel för att kunna komma åt alla bitar. Inte sällan sitter de fast eller lite dolt inne i gaveln eller t.o.m. fastsugen mot något rör/kanal i växlaren. Hur det ser ut på din 70-motor vet jag inte, 41 har ofta dock oljekylaren som "första anhalt" efter pumpen. Om det är oljekylaren så finns det bra anvisning här hur man demonterar den, 1 Share this post Link to post Share on other sites
Tompajo 1 Posted October 17 Tack för all input! Jag tror att det är oljekylaren som sitter direkt efter pumpen så det får bli den första att rensa. Man skulle haft en elmotor i båten :-) 1 Share this post Link to post Share on other sites
Gripen72 143 Posted October 17 2 timmar sedan skrev Tompajo: Man skulle haft en elmotor i båten 🙂 Eller bytt impellern i tid… 😀 1 Share this post Link to post Share on other sites
Tompajo 1 Posted October 18 19 timmar sedan skrev Gripen72: Eller bytt impellern i tid… 😀 Jag köpte nyligen båten av ett dödsbo... Share this post Link to post Share on other sites