Svensson-b20 0 Posted September 24 Hej har en Volvo penta som jag inte får i baken eller neotraläge. På bilden den är stum så kan bara föra spaken framåt och inte bakåt. Nån som vet Hur jag fixar det? Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 541 Posted September 24 (edited) Går det att vrida armen på växelmekanismen om du kopplar bort stången? Är fjädern till backhaken hel? Edited September 24 by Rollen Share this post Link to post Share on other sites
Svensson-b20 0 Posted September 24 1 timme sedan skrev Rollen: Går det att vrida armen på växelmekanismen om du kopplar bort stången? Är fjädern till backhaken hel? Nej prova och skruva bort den och den var lika stum då. Ja fjädern är hel. 5 timmar sedan skrev Svensson-b20: Hej har en Volvo penta som jag inte får i baken eller neotraläge. På bilden den är stum så kan bara föra spaken framåt och inte bakåt. Nån som vet Hur jag fixar det? Share this post Link to post Share on other sites
sanktanna 255 Posted September 24 Hej. När 100-dreven var vanliga hände det några gånger att växelkonan vid en längre tids körning fastnade i framläge. Man fick ta bort växelmekanismen och bryta loss konan med ett bräckjärn. Om problemet fortsätter får man ta isär överdelen för åtgärd. Ingemar Share this post Link to post Share on other sites
Svensson-b20 0 Posted September 24 Hur hårt vågar man bytta då så det inte går sönder? Så jag ska skruva bort skruvarna som på bilden och sen brytta? Eller ska jag bara ta av haken och sen bytta? Tack för svar. Share this post Link to post Share on other sites
sanktanna 255 Posted September 25 Du måste ta bort de två skruvarna och ta ut hela mekanismen. Sen kan man komma åt konan. Se upp med att det finns ett antal lösa nålar i lagret på mekanismen så att de inte försvinner. Ingemar Share this post Link to post Share on other sites
sanktanna 255 Posted September 25 Sitter konan fast i nedre kugghjulet? Om den gör de så sätt i ett bräckjärn helst av aluminium och något som skyddar kanten i hålet. Försök att trycka konan uppåt så att den lossar. Ingemar Share this post Link to post Share on other sites
sanktanna 255 Posted September 25 Ja. Du ser spåret i konan för glidskon. Ta tag där. Ingemar Share this post Link to post Share on other sites
Svensson-b20 0 Posted September 25 Där eller längst ner jag ska brytta uppåt? Jocke Share this post Link to post Share on other sites
sanktanna 255 Posted September 25 (edited) Du ser väl spåret där glidskon av brons ska in i. Där i mitten ska du ta tag. Förstår du inte hur ditt drev fungerar rekommenderar jag att du tar hjälp av någon mera kunnig. Det är stor risk att du förstör drevet om du bryter på fel ställe. Det finns inte mycket reservdelar till 100-drev numera. Var finns drevet? Ingemar Edited September 25 by sanktanna Share this post Link to post Share on other sites
Svensson-b20 0 Posted September 25 Jag är ny med båt. Aldrig gjort det här så därför jag frågar så mycket. Du värkar ju kunna så därför👍 Den finns i hagfors och jag har inte nån som är så bra på båt heller. Share this post Link to post Share on other sites
Svensson-b20 0 Posted September 25 (edited) Okey glidskon den sitter i den jag skröv bort. Där den ska in det är där jag ska brytta? Jocke Edited September 25 by Svensson-b20 Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 541 Posted September 26 Det ser ut som vattendroppar på konan. Har du släppt ut oljan ur drevet? Share this post Link to post Share on other sites
sanktanna 255 Posted September 26 På din senaste bild ser det ut som att konan är anlöpt av värme mot nedre kugghjulet. Det är troligen därför som den har fastnat. Jag rekommenderar att överdelen tas bort och isär för undersökning av vad som hänt. Eftersom du tydligen inte förstår vad du kan göra så låt bli att bryta någonstans. Ingemar 1 Share this post Link to post Share on other sites
Svensson-b20 0 Posted September 26 Nej jag har inte släppt ut nå olja ur drevet. Okey men då får jag nog kolla non som gör det åt mej då. Share this post Link to post Share on other sites
Svensson-b20 0 Posted September 26 Jo lite oljat tog jag ut för att öppna.. Share this post Link to post Share on other sites
sanktanna 255 Posted September 26 Har övre lagret skurit? Det ska inte följa med när locket tas av. Lagret ska vara pressat på kugghjulet. Är sista bilden upp och ner? Ingemar Share this post Link to post Share on other sites
Svensson-b20 0 Posted September 26 Det vet jag inte? Lyfte loket och det följde med. Nej har bara somna in kameran. Share this post Link to post Share on other sites
sanktanna 255 Posted September 26 Om bilden är rätt så har växelkonan släppt från nedre kugghjulet redan. Jag tror ändå att det är läge att du kontaktar någon som vet hur det ska vara och kan avgöra vad som har hänt. Om övre kugghjulet inte sitter fast i lagret så kommer kuggväxeln att haverera. Ingemar Share this post Link to post Share on other sites
Svensson-b20 0 Posted October 3 Fixa det👍 plocka i sär där det var nålar det var där felet var.. Share this post Link to post Share on other sites