Jump to content
Monday 09 December 2024
Svensson-b20

Aq 105/100

Recommended Posts

Hej har en Volvo penta som jag inte får i baken eller neotraläge. På bilden den är stum så kan bara föra spaken framåt och inte bakåt. Nån som vet Hur jag fixar det? 

22f1030c-82a5-497d-be8b-bb8b90c5689d.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går det att vrida armen på växelmekanismen om du kopplar bort stången? Är fjädern till backhaken hel?

Edited by Rollen

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Rollen:

Går det att vrida armen på växelmekanismen om du kopplar bort stången? Är fjädern till backhaken hel?

Nej prova och skruva bort den och den var lika stum då. Ja fjädern är hel.

 

5 timmar sedan skrev Svensson-b20:

Hej har en Volvo penta som jag inte får i baken eller neotraläge. På bilden den är stum så kan bara föra spaken framåt och inte bakåt. Nån som vet Hur jag fixar det? 

22f1030c-82a5-497d-be8b-bb8b90c5689d.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

När 100-dreven var vanliga hände det några gånger att växelkonan vid en längre tids körning fastnade i  framläge. Man fick ta bort växelmekanismen och bryta loss konan med ett bräckjärn. Om problemet fortsätter får man ta isär överdelen för åtgärd.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur hårt vågar man bytta då så det inte går sönder? Så jag ska skruva bort skruvarna som på bilden och sen brytta? Eller ska jag bara ta av haken och sen bytta? Tack för svar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du måste ta bort de två skruvarna och ta ut hela mekanismen. Sen kan man komma åt konan. Se upp med att det finns ett antal lösa nålar i lagret på mekanismen så att de inte försvinner.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitter konan fast i nedre kugghjulet? Om den gör de så sätt i ett bräckjärn helst av aluminium och något som skyddar kanten i hålet.

Försök att trycka konan uppåt så att den lossar. 

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du ser väl spåret där glidskon av brons ska in i. Där i mitten ska du ta tag. Förstår du inte hur ditt drev fungerar rekommenderar jag att du tar hjälp av någon mera kunnig. Det är stor risk att du förstör drevet om du bryter på fel ställe. Det finns inte mycket reservdelar till 100-drev numera. Var finns drevet?

Ingemar

Edited by sanktanna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är ny med båt. Aldrig gjort det här så därför jag frågar så mycket. Du värkar ju kunna så därför👍 Den finns i hagfors och jag har inte nån som är så bra på båt heller.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okey glidskon den sitter i den jag skröv bort. Där den ska in det är där jag ska brytta? Jocke

Edited by Svensson-b20

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser ut som vattendroppar på konan. Har du släppt ut oljan ur drevet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

På din senaste bild ser det ut som att konan är anlöpt av värme mot nedre kugghjulet. Det är troligen därför som den har fastnat. Jag rekommenderar att överdelen tas bort och isär för undersökning av vad som hänt. Eftersom du tydligen inte förstår vad du kan göra så låt bli att bryta någonstans. 

Ingemar

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej jag har inte släppt ut nå olja ur drevet. Okey men då får jag nog kolla non som gör det åt mej då. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har övre lagret skurit? Det ska inte följa med när locket tas av. Lagret ska vara pressat på kugghjulet.

Är sista bilden upp och ner?

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om bilden är rätt så har växelkonan släppt från nedre kugghjulet redan. Jag tror ändå att det är läge att du kontaktar någon som vet hur det ska vara och kan avgöra vad som har hänt. Om övre kugghjulet inte sitter fast i lagret så kommer kuggväxeln att haverera.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...