NW355 251 Posted January 7 Hur ser oljan ut på den rostiga maskinen? Är oljekylaren hel med tanke på hur intercoolerhusen såg ut? 1 Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 8 ja jag kommer lufta alla spridare å gå in med kameran och turbon. 2 nya olje kyl har jag liggandes kommer bytta dom vad rekommenderar ni att jag borde kolla mer Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 9 I dag blev det nya impellrar / bytte även bulten till medling vingmutter Sedan lite uppfräschning av ventilocken 1 Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 10 Idag blev det lite återställning 😊 Härnäst blir det demontering av olje kyl Rengöring och provtryckning Så får vi hoppas på det bästa Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 10 Mina tankar går ju fortfarande att plocka ur spridarna för att jag vill kunna filma ner i cylinder loppet Men risken är väl att man behöver byta spridarhylsor då är det någon som vet vart man köper pressverktyg och alla verktyg som behövs Jag behöver väl hona upp innan jag trycker i hylsorna Share this post Link to post Share on other sites
Ockle 12 Posted January 10 Hej Vad förväntar du att du skall se med kameran? Mvh Jonas Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 10 4 minuter sedan skrev Ockle: Hej Vad förväntar du att du skall se med kameran? Mvh Jonas Förväntar mig inte så mycket jag vill bara se så att det är i bra skick så att inte rost eller repor eller mera .borde jag släppa det motorerna går runt det vet jag Share this post Link to post Share on other sites
Ockle 12 Posted January 10 600 h hade maskinerna gått, skruva ihop och provkör, Har 2 KAD med mycket mera timmar som går som en dröm, väl servade med olja, bränsle och remmar, går kanon. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 11 som ni vet så finns ju inte roder kvar och roder axlarna hade gått av och det är ju något som måste lösas Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 11 min tanke är att sticka av dom där dom fortfarande är raka borra / svarva 26.5 hål och köra i en 30 gängtapp svarvar även en reses nu väntar jag på material som jag gör samma sak på fast resesen blir åt andra hållet sedan gängar jag in en syrafast järnstång som låser dom två ihop med Gänglåsning TL70 VID20250111152942_(1).mp4 1 Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 11 vad tror ni kommer det att hålla ?? 1 Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,664 Posted January 11 14 minuter sedan skrev Rolf_AB: sedan gängar jag in en syrafast järnstång som låser dom två ihop med Gänglåsning TL70 Om jag fattat det rätt är det då bara gänglåsningen som kommer hindra/låsa den skarvade roderaxeln från att skruva ur sig (och släppa funktionen) när du svänger åt ena hållet ? Hoppas jag missuppfattade, för det hade jag aldrig vågat lita på, inte på ett roder..... Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 11 1 minut sedan skrev IngemarE: Om jag fattat det rätt är det då bara gänglåsningen som kommer hindra/låsa den skarvade roderaxeln från att skruva ur sig (och släppa funktionen) när du svänger åt ena hållet ? Hoppas jag missuppfattade, för det hade jag aldrig vågat lita på, inte på ett roder..... det blir självklart stop skruvar och loctite Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 11 det här är ju för att få tillbaka rätt längd på axsen igen sedan behöver jag ju bygga nya roder och tätningar dom svarvar jag nog i oilon material Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 11 34 minuter sedan skrev Rolf_AB: det blir självklart stop skruvar och loctite 1 Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 811 Posted January 11 3 timmar sedan skrev Rolf_AB: vad tror ni kommer det att hålla ?? Varför inte göra som du tänkt plus borra ett hål från sidan, gänga och dra i en bult. Då låser du den mekaniskt. Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 811 Posted January 11 2 timmar sedan skrev Rolf_AB: Missade detta inlägg. Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,541 Posted January 11 3 timmar sedan skrev Rolf_AB: min tanke är att sticka av dom där dom fortfarande är raka borra / svarva 26.5 hål och köra i en 30 gängtapp svarvar även en reses nu väntar jag på material som jag gör samma sak på fast resesen blir åt andra hållet sedan gängar jag in en syrafast järnstång som låser dom två ihop med Gänglåsning TL70 VID20250111152942_(1).mp4 Oavsett hur det går för dig måste jag imponeras av jobbet du gör. Kan inte komma med några kloka råd runt pågående arbeten men det kan säkert andra här göra. Lycka till! 1 Share this post Link to post Share on other sites
dawe_a 4 Posted January 11 (edited) 2025-01-03 vid 20:04 skrev IngemarE: Nu har du ju redan köpt dem, men jag hade absolut gått på PSS-tätningar framför BlackJack på denna båt, motorer och axelstorlek. Varför ? Har det något med farten att göra? har själv 40mm axel och blackjack som 25år+ gammal och fortfarande i bra skick.. Nu byter vi den dock för det goda sinnets skull. Edited January 11 by dawe_a 1 Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 12 10 timmar sedan skrev ChristerN: Oavsett hur det går för dig måste jag imponeras av jobbet du gör. Kan inte komma med några kloka råd runt pågående arbeten men det kan säkert andra här göra. Lycka till! tack uppskattas! motivationen är ju inte alltid på topp svårt att hitta tid för båten utanför familjen och jobb 1 Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 13 jag fick skjutit axeln inte vad jag trodde att det skulle vara hade förväntat mig brons eller mässing kommer inte hitta en liknande ämne så kommer köra på EN 1.4404 Share this post Link to post Share on other sites
NW355 251 Posted January 13 PMI med eller utan RT? Mycket nickel är det NiBrAl? Blir bra med SS2238. Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 14 6 timmar sedan skrev NW355: PMI med eller utan RT? Mycket nickel är det NiBrAl? Blir bra med SS2238. Utan RT 80% cu = koppar Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 16 lördag då smäller det jag har bestämt mig jag kommer lyfta ut motorerna ät tröt på att ligga där å skruva. kanske får för mig att riva motorerna för nöjets skull hahaha kommer självklart passa på att tvätta och måla motorrummet trevlig helg på er alla bilder kommer på jobbet 5 Share this post Link to post Share on other sites
-PLM- 89 Posted January 17 9 timmar sedan skrev Rolf_AB: lördag då smäller det jag har bestämt mig jag kommer lyfta ut motorerna ät tröt på att ligga där å skruva. kanske får för mig att riva motorerna för nöjets skull hahaha kommer självklart passa på att tvätta och måla motorrummet trevlig helg på er alla bilder kommer på jobbet Imponerande energi du har. Modigt att lyfta motorerna när man börjar kunna ana våren i horisonten. Har läst en del skräckhistorier om personer som renoverar KAD-motorer med piratdelar, t.ex. kolv och foder till pirat och så håller det inte. Kanske bra att ha i bakhuvudet. Kör hårt och lycka till. Share this post Link to post Share on other sites
Capitan 289 Posted January 18 (edited) Vet inte hur väl du känner till 40-motorerna men de har en förkärlek till att läcka lite här och var. Har haft ur några och snyggat till genom åren. Precis haft ur mina 43.or och detta är vad jag bytte (se bild). 2005 med 700 timmar. Ska motorerna ur och du har trångt i motorrummet så skulle jag råda dig att byta tätningar limpa mot block och termostathus, tätningar vattenpump (ej mot block), packboxar sjövattenpumpar mm. Dessa ställen är de mest kritiska och läcker det inte lite där idag så kommer det göra så i framtiden. Ofta mindre läckage som kanske dunstar av värmen men blir så klart värre med åren Jag svetsade även dit kopplingar i botten på oljetrågen och kopplade till elektrisk pump så man enkelt kan tömma oljan i framtiden Lämna in spridare samt justera ventiler hade jag också gjort om jag var dig. Turbos borde vara dags att byta också om inte det är gjort Många tusen att spara genom att köpa tätningar på alternativa ställen men Penta är inte dyrast på allt så jämför Edited January 18 by Capitan Tillägg 1 Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 18 10 minuter sedan skrev Capitan: Vet inte hur väl du känner till 40-motorerna men de har en förkärlek till att läcka lite här och var. Har haft ur några och snyggat till genom åren. Precis haft ur mina 43.or och detta är vad jag bytte (se bild). 2005 med 700 timmar. Ska motorerna ur och du har trångt i motorrummet så skulle jag råda dig att byta tätningar limpa mot block och termostathus, tätningar vattenpump (ej mot block), packboxar sjövattenpumpar mm. Dessa ställen är de mest kritiska och läcker det inte lite där idag så kommer det göra så i framtiden. Ofta mindre läckage som kanske dunstar av värmen men blir så klart värre med åren Jag svetsade även dit kopplingar i botten på oljetrågen och kopplade till elektrisk pump så man enkelt kan tömma oljan i framtiden Lämna in spridare samt justera ventiler hade jag också gjort om jag var dig. Turbos borde vara dags att byta också om inte det är gjort Många tusen att spara genom att köpa tätningar på alternativa ställen men Penta är inte dyrast på allt så jämför Tack för tipset Jag har 90 % av alla packningar till motorerna två nya turbos har jag köpt och då är det inpressade rostfria hylsor och lite sådär Tänker att jag kommer passa på att byta foder och kolvar bero på hur de ser ut självklart då Mitt mål är ju fortfarande att få henne i havet i år 🙈🤪 1 Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 18 Det är inte så att du har artikelnummer på alla dina packningar du har bytt hade varit ett intressant Share this post Link to post Share on other sites
Capitan 289 Posted January 18 Ska se om jag sparat lite kvitton. Köpt från Penta, Olssons, Ebay samt lokal firma (packboxar) vill jag minnas Share this post Link to post Share on other sites
Rolf_AB 37 Posted January 18 dagen resulterade i att BB motor kom ur imorgon blir det SB 3 Share this post Link to post Share on other sites