Jump to content
Thursday 13 February 2025
Rolf_AB

fairline 37 corsica

Recommended Posts

Hur ser oljan ut på den rostiga maskinen?

Är oljekylaren hel med tanke på hur intercoolerhusen såg ut?

Oljekylare.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja jag kommer lufta alla spridare å gå in med kameran  

och turbon. 2 nya olje kyl har jag liggandes kommer bytta dom  

vad rekommenderar ni att jag borde kolla mer 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I dag blev det nya impellrar / bytte även bulten till medling vingmutter 

Sedan lite uppfräschning av ventilocken

IMG20250107152933.jpg

IMG20250108170156.jpg

IMG20250109201551.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag blev det lite återställning 😊

 

Härnäst blir det demontering av olje kyl 

Rengöring och provtryckning 

Så får vi hoppas på det bästa 

IMG20250110093604.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina tankar går ju fortfarande att plocka ur spridarna för att jag vill kunna filma ner i cylinder loppet Men risken är väl att man behöver byta spridarhylsor då är det någon som vet vart man köper pressverktyg och alla verktyg som behövs Jag behöver väl hona upp innan jag trycker i hylsorna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej 

Vad förväntar du att du skall se med kameran?

Mvh Jonas 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Ockle:

Hej 

Vad förväntar du att du skall se med kameran?

Mvh Jonas 

Förväntar mig inte så mycket jag vill bara se så att det är i bra skick så att inte rost eller repor eller mera .borde jag släppa det motorerna går runt det vet jag 

Share this post


Link to post
Share on other sites

600 h hade maskinerna gått, skruva ihop och provkör, 

 

Har 2 KAD med mycket mera timmar som går som en dröm, väl servade med olja, bränsle och remmar, går kanon.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

som ni vet så finns ju inte roder kvar och roder axlarna hade gått av

och det är ju något som måste lösas :P

IMG20250111141433.jpg

IMG20250111141422.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

min tanke är att sticka av dom där dom fortfarande är raka 

 

 borra / svarva 26.5 hål och köra i en 30 gängtapp 

svarvar även en reses

nu väntar jag på material   som jag gör samma sak på fast resesen blir åt andra hållet 

sedan gängar jag in en syrafast järnstång som låser dom två ihop med Gänglåsning TL70  

IMG20250111152718.jpg

IMG20250111152657.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Rolf_AB:

sedan gängar jag in en syrafast järnstång som låser dom två ihop med Gänglåsning TL70

Om jag fattat det rätt är det då bara gänglåsningen som kommer hindra/låsa den skarvade roderaxeln från att skruva ur sig (och släppa funktionen) när du svänger åt ena hållet ?  Hoppas jag missuppfattade, för det hade jag aldrig vågat lita på, inte på ett roder.....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev IngemarE:

Om jag fattat det rätt är det då bara gänglåsningen som kommer hindra/låsa den skarvade roderaxeln från att skruva ur sig (och släppa funktionen) när du svänger åt ena hållet ?  Hoppas jag missuppfattade, för det hade jag aldrig vågat lita på, inte på ett roder.....

 

det blir självklart stop skruvar och loctite 

Share this post


Link to post
Share on other sites

det här är ju för att få tillbaka rätt längd på axsen igen

sedan behöver jag ju bygga nya roder och tätningar dom svarvar jag nog i oilon material 

IMG20250111163441.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev Rolf_AB:

det blir självklart stop skruvar och loctite 

 

1115918-19483.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Rolf_AB:

vad tror ni kommer det att hålla :blink:??

Varför inte göra som du tänkt plus borra ett hål från sidan, gänga och dra i en bult. Då låser du den mekaniskt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Rolf_AB:

min tanke är att sticka av dom där dom fortfarande är raka 

 

 borra / svarva 26.5 hål och köra i en 30 gängtapp 

svarvar även en reses

nu väntar jag på material   som jag gör samma sak på fast resesen blir åt andra hållet 

sedan gängar jag in en syrafast järnstång som låser dom två ihop med Gänglåsning TL70  

IMG20250111152718.jpg

IMG20250111152657.jpg

Oavsett hur det går för dig måste jag imponeras av jobbet du gör. Kan inte komma med några kloka råd runt pågående arbeten men det kan säkert andra här göra.
Lycka till!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2025-01-03 vid 20:04 skrev IngemarE:

Nu har du ju redan köpt dem, men jag hade absolut gått på PSS-tätningar framför BlackJack på denna båt, motorer och axelstorlek.

Varför ? Har det något med farten att göra?:)  har själv 40mm axel och blackjack som 25år+ gammal och fortfarande i bra skick.. Nu byter vi den dock för det goda sinnets skull.

Edited by dawe_a
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Oavsett hur det går för dig måste jag imponeras av jobbet du gör. Kan inte komma med några kloka råd runt pågående arbeten men det kan säkert andra här göra.
Lycka till!

tack uppskattas! motivationen är ju inte alltid på topp 

svårt att hitta tid för båten utanför familjen och jobb 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

jag fick skjutit axeln  inte vad jag trodde att det skulle vara 

hade förväntat mig brons eller mässing 

 

kommer inte hitta en liknande ämne 

så kommer köra på EN 1.4404

IMG_20250113_184440.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

PMI med eller utan RT?

Mycket nickel är det NiBrAl?

Blir bra med SS2238.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev NW355:

PMI med eller utan RT?

Mycket nickel är det NiBrAl?

Blir bra med SS2238.

Utan RT

80% cu = koppar 

Share this post


Link to post
Share on other sites

lördag då smäller det jag har bestämt mig jag kommer lyfta ut motorerna :blink::rolleyes:

ät tröt på att ligga där å skruva. kanske får för mig att riva motorerna för nöjets skull hahaha

kommer självklart passa på att tvätta och måla motorrummet

 

trevlig helg på er alla 

  bilder kommer på jobbet 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Rolf_AB:

lördag då smäller det jag har bestämt mig jag kommer lyfta ut motorerna :blink::rolleyes:

ät tröt på att ligga där å skruva. kanske får för mig att riva motorerna för nöjets skull hahaha

kommer självklart passa på att tvätta och måla motorrummet

 

trevlig helg på er alla 

  bilder kommer på jobbet 

Imponerande energi du har. Modigt att lyfta motorerna när man börjar kunna ana våren i horisonten.

Har läst en del skräckhistorier om personer som renoverar KAD-motorer med piratdelar, t.ex. kolv och foder till pirat och så håller det inte. Kanske bra att ha i bakhuvudet.

Kör hårt och lycka till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte hur väl du känner till 40-motorerna men de har en förkärlek till att läcka lite här och var. Har haft ur några och snyggat till genom åren. Precis haft ur mina 43.or och detta är vad jag bytte (se bild). 2005 med 700 timmar. 

Ska motorerna ur och du har trångt i motorrummet så skulle jag råda dig att byta tätningar limpa mot block och termostathus, tätningar vattenpump (ej mot block), packboxar sjövattenpumpar mm. Dessa ställen är de mest kritiska och läcker det inte lite där idag så kommer det göra så i framtiden. Ofta mindre läckage som kanske dunstar av värmen men blir så klart värre med åren

Jag svetsade även dit kopplingar i botten på oljetrågen och kopplade till elektrisk pump så man enkelt kan tömma oljan i framtiden

Lämna in spridare samt justera ventiler hade jag också gjort om jag var dig. Turbos borde vara dags att byta också om inte det är gjort

Många tusen att spara genom att köpa tätningar på alternativa ställen men Penta är inte dyrast på allt så jämför

Tätningar.jpeg

Edited by Capitan
Tillägg
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Capitan:

Vet inte hur väl du känner till 40-motorerna men de har en förkärlek till att läcka lite här och var. Har haft ur några och snyggat till genom åren. Precis haft ur mina 43.or och detta är vad jag bytte (se bild). 2005 med 700 timmar. 

Ska motorerna ur och du har trångt i motorrummet så skulle jag råda dig att byta tätningar limpa mot block och termostathus, tätningar vattenpump (ej mot block), packboxar sjövattenpumpar mm. Dessa ställen är de mest kritiska och läcker det inte lite där idag så kommer det göra så i framtiden. Ofta mindre läckage som kanske dunstar av värmen men blir så klart värre med åren

Jag svetsade även dit kopplingar i botten på oljetrågen och kopplade till elektrisk pump så man enkelt kan tömma oljan i framtiden

Lämna in spridare samt justera ventiler hade jag också gjort om jag var dig. Turbos borde vara dags att byta också om inte det är gjort

Många tusen att spara genom att köpa tätningar på alternativa ställen men Penta är inte dyrast på allt så jämför

Tätningar.jpeg

Tack för tipset Jag har 90 % av alla packningar till motorerna två nya turbos har jag köpt och då är det inpressade rostfria hylsor och lite sådär 

Tänker att jag kommer passa på att byta foder och kolvar bero på  hur de ser ut självklart då 

 

Mitt mål är ju fortfarande att få henne i havet i år 🙈🤪

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte så att du har artikelnummer på alla dina packningar du har bytt hade varit ett intressant

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska se om jag sparat lite kvitton. Köpt från Penta, Olssons, Ebay samt lokal firma (packboxar) vill jag minnas

Share this post


Link to post
Share on other sites

dagen resulterade i att  BB motor kom ur 

imorgon blir det SB  

IMG20250118122241.jpg

IMG20250118122711.jpg

IMG20250118122413.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...