Vela 0 Posted September 19 När varvet (Skärgårdsvarvet, Gräddö) efter sex veckors försening av sjösättningen äntligen levererade vår motorbåt , var inga slangar återkopplade efter vinterkonserveringen. Det höll på att gå rakt åt h-e vid påfyllningen av färskvatten. Reaktionen från varvet blev märklig. Ingen ursäkt, förklaring eller ersättning. Man ignorerar oss och vi känner oss utlämnade och maktlösa. Ett allvarligt brott har begåtts, men utan konsekvenser. Ska man polisanmäla? Kräva skadestånd? Vi lever fortfarande med konsekvenserna av varvet slarv och vill gärna ha tips och reaktioner på händelsen. Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,365 Posted September 19 Brott är det inte. Polisen har inget med det där att göra. 2 1 Share this post Link to post Share on other sites
Stan 64 Posted September 19 (edited) Min frisör bodde lite utanför byn. 2 Mil in till jobbet. Frisörsalongens grannes katt gillade att ligga på motorhuven på förmiddagarna när den var varm under vintern. Skrapmärken av katten tyckte frisören. Polischefen klippte sig hos frisören. Lovade att ställa upp som vittne. Katten blev polisanmäld. Fallet avskrivet. Katten hade inget person nr 🤣🤣🤣 Vatten får man räkna med ibland. Sjövatten = jobbigt Färskvatten, inte lika jobbigt. Välkommen till forumet. Edited September 19 by Stan 1 Share this post Link to post Share on other sites
rejas 238 Posted September 19 Håller med föregående. Något brottsligt (kriminellt) har inte skett här. ARN eller ditt försäkringsbolage kanske du kan vända dig till. Tråkigt hursomhelst för alla inblandade. Välkommen till MG 1 Share this post Link to post Share on other sites
Mambo 75 Posted September 19 Håller med om att det är väldigt slarvigt men det låter som du trots allt inte drabbats av några större biverkningar. Att som du gjort här, berättat vilket varv det rör sig om, är ett bra sätt att varna oss andra. Om varvet fortsätter att missköta sig blir straffet med tiden att dom mister fler och fler kunder och till slut kastar in handduken. 1 1 Share this post Link to post Share on other sites
Alanningen 202 Posted September 20 Tyvärr läser jag fler och fler inlägg om både båtvarv och bilverkstäder som slarvar och sen bara skakar på axlarna. Det enda man själv kan göra är att verifiera utfört arbete innan betalning. När någon missköter sig och du har möjlighet att byta firma så lägg ut infon åt andra, men var ärlig. Försök själv få referenser när det är möjligt så ökar chanserna att välja rätt. Det har skett ett brott här. Du har betalt för ett arbete som inte är klart genomfört. Har dock ingen skada skett och varvet har åtgärdat felet så finns inte längre grunden för en anmälan. 6 veckors försening skulle dock räcka mer än väl för mig att byta varv, även om servicen vore väl genomförd. Säsongen är för kort för sådant slarv. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 473 Posted September 20 Oavsett vad som är beställt av varvet så bör man göra en egenkontroll av vitala delar på båten innan sjösättning. Det kan ju exempelvis vara någon som gått förbi och lossat dyvikan. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,619 Posted September 20 3 timmar sedan skrev Alanningen: Det har skett ett brott här. Du har betalt för ett arbete som inte är klart genomfört. Polisen sysslar med att utreda kriminalitet och brott i lagens mening. Detta är konsumenträttsligt och inget för polisen - så länge det inte är uppsåtligt, överlagt och systematiskt så det kan anses vara bedrägeri. Detta är i första hand en sak för ARN och ev. en civilrättslig process (i värsta fall stämning). Så nej, polisanmäl inte. För detta är inget som polisinstansen utreder eller skall utreda, utan kommer bara läggas ner. 2 1 Share this post Link to post Share on other sites
Busteri 34 Posted September 20 (edited) Håller med, blir ett civilrättsligs mål i lagens mening. Man kan i viss mån bestrida en faktura och påpeka att arbetet inte är ordentligt utfört eller hänvisa till konsumentlagen. Som IngemarE säger, så kan man reklamera fel via ARN. Men de lär inte se några incitament att åtgärda något de redan fått betalt för. Vid ett ARN ärende ligger trots allt bevisbördan hos dig som konsument. En annan möjlighet som en slags mellanväg, är att kontakta ert försäkringsbolag om det uppstått skador som följd av detta. De blir en till part i ärendet, som sin tur kanske tar kontakt med varvet och se vad som eventuellt kan göras för att lösa situationen. Edited September 20 by Busteri 1 1 Share this post Link to post Share on other sites