Jump to content
Sunday 06 October 2024
samcla01

Flipper 700 svår att gå i planing

Recommended Posts

Har en Flipper 700 med en Aqad30a och 290dp drev. 

Men tycker att den inte gå att varva ut ordentligt och svår att behålla i planing vid 3000rpm

 

Någon annan med samma kombination som kan berätta hur den beter sig ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välkommen till MG!

Vet du vad du har för utväxling och propellerstorlek? Men man kan ju anta att det varit korrekt från början så börja med att mäta turbons laddtryck för att avgöra om motorn är frisk och då förutsätter jag att du har bytt luft och bränslefilter så att felet inte ligger där. Att propellrar, drev och båtbotten är rena är ju också en förutsättning innan man börjar med djupare felsökning.

Edited by Makro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skrovbeläggning?

En båt här kunde inte heller plana 25" med 250hkr. Det berodde på påväxt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn är nyservad.

Har mätt laddtryck och vad jag se så stämmer laddtryckskurvan enligt VP manualen. Med korrigering enligt lufttemperatur.

Påväxtning är inte fallet då den har haft detta problem sen sjösättning.

 

Jag köpte båten av en gubbe som inte haft den i vattnet på några år. Och jag tycker den inte går optimalt.

 

Så försöker lista ut ifall problemet med körningen är med motor eller fel propellrar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då får du kolla vad du har för utväxling och propellerstorlek.

AD30 kom precis som AD31 mig veterligen med 2:30 i drevutväxling och då borde du ha A5-A7 propellrar och nå ca 25-30 knop vid 3800 varv.

Men jag antar att motorn klarar att varva ur eftersom du har mätt laddtrycket hela vägen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska kolla detta när jag plockar upp båten nästa vecka.

Men det konstiga är att den bara orkar varva 3400-3500rpm och har då en GPS fart på ca 23 knop.

Så vet inte laddtrycket högre än 3500 varv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som sagt, kolla utväxling och propellerstorlek, prova sen med mindre proppar och se om du får upp varvet och kolla samtidigt laddtrycket.

När man kikar runt så verkar 25 knop på maxvarv vara rimligt så antingen är propparna för stora eller turbon lite trött.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...