samcla01 0 Posted September 14 Har en Flipper 700 med en Aqad30a och 290dp drev. Men tycker att den inte gå att varva ut ordentligt och svår att behålla i planing vid 3000rpm Någon annan med samma kombination som kan berätta hur den beter sig ? Share this post Link to post Share on other sites
Makro 1,207 Posted September 14 (edited) Välkommen till MG! Vet du vad du har för utväxling och propellerstorlek? Men man kan ju anta att det varit korrekt från början så börja med att mäta turbons laddtryck för att avgöra om motorn är frisk och då förutsätter jag att du har bytt luft och bränslefilter så att felet inte ligger där. Att propellrar, drev och båtbotten är rena är ju också en förutsättning innan man börjar med djupare felsökning. Edited September 14 by Makro Share this post Link to post Share on other sites
ThomasVikhog 137 Posted September 14 Skrovbeläggning? En båt här kunde inte heller plana 25" med 250hkr. Det berodde på påväxt. Share this post Link to post Share on other sites
samcla01 0 Posted September 14 Motorn är nyservad. Har mätt laddtryck och vad jag se så stämmer laddtryckskurvan enligt VP manualen. Med korrigering enligt lufttemperatur. Påväxtning är inte fallet då den har haft detta problem sen sjösättning. Jag köpte båten av en gubbe som inte haft den i vattnet på några år. Och jag tycker den inte går optimalt. Så försöker lista ut ifall problemet med körningen är med motor eller fel propellrar. Share this post Link to post Share on other sites
Makro 1,207 Posted September 15 Då får du kolla vad du har för utväxling och propellerstorlek. AD30 kom precis som AD31 mig veterligen med 2:30 i drevutväxling och då borde du ha A5-A7 propellrar och nå ca 25-30 knop vid 3800 varv. Men jag antar att motorn klarar att varva ur eftersom du har mätt laddtrycket hela vägen? Share this post Link to post Share on other sites
samcla01 0 Posted September 15 Ska kolla detta när jag plockar upp båten nästa vecka. Men det konstiga är att den bara orkar varva 3400-3500rpm och har då en GPS fart på ca 23 knop. Så vet inte laddtrycket högre än 3500 varv Share this post Link to post Share on other sites
Makro 1,207 Posted September 15 Som sagt, kolla utväxling och propellerstorlek, prova sen med mindre proppar och se om du får upp varvet och kolla samtidigt laddtrycket. När man kikar runt så verkar 25 knop på maxvarv vara rimligt så antingen är propparna för stora eller turbon lite trött. Share this post Link to post Share on other sites