Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Steff008

Mercury Optimax vs. Yamaha 4-takt

Rekommendera Poster

Hej på er alla!

 

Jag är lycklig ägare av en Silver Hawk 520 DC (520 lång, 380 kg torrvikt) med en Yamaha 115 2-takt. Båten är årsmodell 2002 och motorn 1990. Eftersom motorn är antik i förhållande till båten ligger jag nu i färd med att köpa ny motor. Jag kör normalt med 30 knop som marschfart och är intresserad av att få en motor som går så tyst och jämnt som möjligt och som drar så lite soppa som möjligt vid marschfart. Jag brukar också trolla lite nu och då vilket naturligtvis gör att motorn bör gå tyst och jämnt och dra lite soppa också på låga varv.

 

Så till frågan: Vilken skall jag välja? Mercury Optimax 90 (direktinsprutad 2-takt) eller Yamaha F100 (elektroniskt insprutad 4-takt). Jag vet att båten blir slöare och ev. lite långsammare med Yamahan men vinner jag på de övriga sakerna? Jag är inte direkt intresserad av att köra formula på vattnet. Vikten på de två motorerna är så gott som samma. (Yamahan 170 kg med propeller, Mercuryn 167 kg utan propeller).

 

Jag har också hört mig runt lite bland vänner och bekanta och en säger si och den andra säger så. Det är inte heller ovanligt att man hör att kvaliteten på Mercury är sviktande i motsats till Yamaha, men detta har jag inga belägg för. En av mina kamrater är ägare av en Mercury Optimax 135 och han säger naturligtvis att det är den bästa motorn som finns.

 

Hoppas ni som kan detta ger era åsikter så kan jag förhoppningsvis välja båtmotor utifrån det. Nu just står jag i valet och kvalet eftersom prisena på de båda motorerna är nästan desamma färdigtprude.

 

Alla funderingar kring ämnet mottages med tacksamhet.

 

Hälsn.

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kikat nåt på Evinrude E-tec? Vass som 2-takt och tyst och soppasnål som en 4-taktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Räser

Jag är inte säker på att Yamaha-kvaliten är den bästa. Har en kompis vars 2 år gamla Yamaha F100 har rasat med uppskattad rep kostnad på 60.000 - berodde inte på serviceslarv. Körde igår förbi en helt ny Buster med en yamaha 4-takt som bara gick på tomgång, så fort han drog på dog den. Kan vara en tillfällighet men...Däremot skulle jag generellt sett välja en 4-takt bl a pga högre andrahandsvärde och ingen 2-taktsdoft. En 2-takt förblir 2-takt - kromosommopedmotorer. Hade denna teknik varit överlägsen 4-takt hade vi för länge sedan sett den i personbilar. Det gjordes några försök att konstruera en modern 2-takts personbilsmotor för drygt 10 år sedan av Orbital, men projektet  las ned.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan, har själv en Silver Hawk 540 med en 90 hk Mercury fyrtakt-2004. Denna motor anser jag räcker gott och väl, lite slö i axet vid 5-6 pers i båten men hur ofta är man så många? Inga problem att marscha runt 27-30 knop då förbrukningen ligger på ca 0,8...Toppfart ca 37 knop. Tveksam om din båt är godkänd för mer än 90 hk? Min som är större och tyngre är iallafall endast godkänd för 90 hk...

 

Lycka till...Niklas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in Evinrude E-Tec

Suverän motor. 90hk väger 138kg  115hk väger 167kg och 130kh väger 167kg

Har själv en e-tec 75.

Efter 2 säsonger med denna motor så är det helt klart att nya generationen 2-takt är helt överlägsen 4-takt,ialla fall om man vill köra båt aktivt ibland

 

Man ser på dom nya 4-taktarna som börjar komma nu

Överladdade,överlappande ventiltider många remmar,ventiler, axlar mm

Ändå så i tester i usa kör e-tec ifrån dom alla med en lägre förbrukning

samtidigt som dom väger upp till 70kg mindre (e-tec vs verado)

Lita på din kompis om optimaxen du

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för de snabba svaren. Imponerande engagemang i detta forum måste jag säga.  20.gif

 

Jag skall försöka kommentera svaren lite och förhoppningsvis få till lite debatt.8.gif

 

Tänkte först kommentera Bertans och Jimmy_Lars inlägg. Jag är helt säker på att ni har helt rätt i att Evinrudes E-Tec motorer är jättebra, lätta osv. Trots detta så går jag numera ett par meters omväg kring Evinrude pga. mycket dåliga erfarenheter sedan tidigare. Har själv ägt en gammal 60 hästare som under hela sin tid som trotjänare till mig var mycket svårstartad och slö som en ångmotor i förhållande till andra 60-hästare. Har också en kamrat som har en gammal 60 hästars Evinrude som har sådana missljud att det inte går att beskriva. Kommer att rasa ihop vilken dag som helst. Har en annan kompis som har en 40 hästars Evinrude på vilken växellådan brakade ihop. Han köpte en nybegagnad växellåda, körde en sommar och så hände samma sak igen (om jag inte minns fel var det ett lager som kulorna rasade ur och mosade kugghjulen i växellådan i båda fallen). Motorn står än idag pga. att nya delar kostar lika mycket som en bättre begagnad 40 hästare. Jag kan tänka mig att ni hatar mig nu, men ni förstår säkert varför jag har obehag för Evinrude. Men som sagt; Evinrude har säkert utvecklat tekniken sedan dess och är idag en mycket bra motor.

 

Sen är som tidigare sagts frågan om jag skall välja Yamahan eller Mercuryn. Bertan tycker alltså att jag skall lita på min Optimax älskande vän. Personligen måste jag erkänna att jag är lite inne på samma linje som Räser. Måste erkänna att jag också undrar över varför det inte finns kompressormatade tvåtaktare med insprutning i mindre peronbilar ifall de på alla sätt är överlägsna fyrtaktaren. Dock måste jag, i motsats till Räser, säga att jag själv har väldigt goda erfarenheter av Yamha motorer (har ingen erfarenhet av de nya, men ändå). Har inte heller hört någon häromkring som har haft något problem med Yamaha motorer, varken med nya eller gamla. 

 

Dock är ju saken precis som Jimmy_Lars och Bertan säger: Tekniken är idag längre utvecklad på de nya tvåtaktarna än vad den är på de nya fyrtaktarna vilket kan ses bl.a. på att tvåtaktarna lär ska ha t.o.m lägre bränsleförbrukning än fyrtaktaren och ändå vara vassare. Dessutom krävs mindre service osv. Detta gör det ju ganska svårt att argumentera för fyrtaktaren.

 

Sen til Niklas inlägg. Tack för ditt svar. Nu behöver jag åtminstone inte vara rädd för att lägga in en fyrtaktare. Roligt att höra att du är nöjd med din Mercury fyrtaktare. Vad gäller godkännande så har du helt rätt i att min båt också är godkänd för max 90 hk. Saken är dock den att jag bor i Finland (ja, ja, sluta bua. Jag vet att vi bara tog en medalj i friidrott-VM14.gif. Om ni undrar hur jag förstår Svenska beror det på att jag bor i Vasatrakten som hör till Svensk-Finland) och här spelar godkännandena inte någon större roll. Det är inga problem att få båten registrerad och försäkrad trots att motorn är större än max angiven storlek. Enda nackdelen är att båtens garantitid sjunker till hälften. Detta spelar dock ingen roll för mig eftersom garantitiden på min båt har gått ut. Andra argumentet är att Yamahas F80 är samma grundmotor som F100 vilket gör att de har samma vikt. Enligt offerten jag fick på Yamahan är också prisskillnaden liten mellan dessa två vilket talar för 100 hästaren. Dessutom torde, enligt vad jag förstår, Optimax 90 vara ettrigare än Yamahas F100 vilket betyder att belastningen på bakspegeln i detta fall torde bli större med Mercuryn än med Yamahan.

 

Kan ännu tillägga att jag även funderat på Tohatsu TLDI90 och Honda BF90. Hondan har jag skippat eftersom jag förstått att tekninken börjar bli gammal (förgasare) samt att 90 som står bak på den inte lär ska hålla måtten. Dessutom blir priskillnaden till Yamahas F100 alldeles för liten. Mot Tohatsun talar att det ännu är ett väldigt okänt märke här hos oss. Detta gör att andrahandsvärdet blir ifrågasättbart. Också reservdelar och sånt kan ställa till med problem eftersom närmaste återförsäljare ligger typ 20 mil bort. Retfullt när impellern eller nåt ryker typ dan före midsommarn. Dock har jag hört att Tohatsun är en mycket bra och billig motor.

 

Så till sist: Är det inte så att Mercury tillverkas i USA och Yamaha i Japan? Gäller samma sak för båtmotorer som för bilar? Jag menar, min Toyota bara går och går och med de Jenkkibilar jag haft har det mest vart problem.

 

Tack än en gång för alla fina svar hittills.

 

Hälsningar,

Stefan

 

PS. Hoppas inte uppsatsen blev så lång att ingen orkar läsa den till slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ännu en sak.

 

Tänkte på Räsers inlägg. Började undra om din kamrat har använt sig av någon annan olja än den som är tänkt för Yamaha motorn. Var häromdan hos den lokala Yamaha försäljaren och överhörde ett samtal där en kund frågade Yamaha reparatören om han kunde använda någon vanlig helsyntet olja i sin Yamaha 4-takt motor, typ Mobil 0W-40. Reparatören sa att det får man absolut inte! Av någon anledning smörjs inte motorns övre delar om man använder någon annan olja än den som är tänkt för ändamålet. Han sa att det är många som inte trott på rekommendationerna och testat och därmed fått sig en ordentligt dyr läxa. Kan de va så att din kompis försökt spara några kronor för mycket?

 

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kallegurra Aktersnurra

Hej, vill bara göta ett kort inlägg. Evinrude, Johsson har väll inte fått de dassiga rykte dom har för inte, själv varit ägare till två med usel erfarenhet, om jag förstått rätt är Mercury och Yamaha fyrtakt i stort sett samma, med den viktiga skillnaden att mercury har kraftigare vevaxel. Jag hade nog valt opimax, snabba snåla och smidiga, men tror inta att ens nya tvåtakt gillar och gå på lägre varvtal i timmar ty tvåtakt behöver lite varv för att inte sot, tror även att fyrtakt drar mindre på riktigt låga varv. trolling fyrtakt, nöjesåkning tvåtakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ett ämne som jag märkt kommer upp med väldigt täta intervall här i forumet. 4-takt eller 2-takt. Jag har kört: 2-takt Yamaha, 4-takt Suzuki, 2-takt optimax.

 

Det slutar alltid med vad du skall ha motorn till!

Trolling och turer ut till ön för sol och bad: 4-takt

Vill du åka vattenskidor också: direktinsprutad 2-takt.

 

Fördelar med min Optimax: tyst och bensinsnål som 4-takt.

Nackdel: När man åker sakta med vinden i ryggen luktar den lite 2-taktsolja. dock inte på långa vägar som min gamla 2-takt. 

 

Slutsumma: Om du inte skall åka vattenskidor; välj 4-takt. Nu kommer du i och för sig att sätta på en väldigt stor motor till din båt så vattenskidor borde inte bli ett problem heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv inte provat ännu, men skulle bli jävligt förvånad om det skulle vara några som helst problem att åka vattenskidor efter min båt!!  Har en Silver Hawk 540 med Mercury F90-04 och jag tycker axet är fullt tillräckligt...

 

Hälsningar Niklas... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har en optimax 135 är nöjd med allt utom det digitala tänkandet. Är spänningen för låg startar motorn uppstår nått problem så gör det, längtar till lite gammla hederliga båtmotorer som gick och gick ganske bara på två cylindrar men ändå. Annars är motorn bränslesnål och lika tyst som fyrtakt vid högre varavtal. Mercury sätts samman  i Belgien precis som Tyota i England så den annalogin funkar nog inte. Med samma pris väljer jag två takt beroende på mindre service kostnader.// Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon har läst någon utförligare och jämförande test mellen 2-takt/4-takt? Var kan man hitta den testen i så fall?

Skulle vara intressant se testsiffror på t ex acc, förbrukning etc med 2-takt resp 4-takt testade under samma förutsättningar (båt, förhållanden o s v).

Hur mycket kan det egentligen skilja i acc mellan 2-takt och 4-takt för motorer med samma effekt?

 

Man läser ju ibland uttalanden som jodå, mycket bättre klipp i 2-takt jämfört med 4-takt, men hur mycket kan det skilja egentligen?

Motsvarande när det gäller förbrukning, buller o s v?

 

Mvh,

//flipbop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtnytt hade ett sådant test i våras. Kommer inte ihåg vilket nummer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen på er alla och tackar för alla svar.

 

Har varit på arbetsresa ett par dar och har därför inte svarat på inläggen.

 

Fick igår ett otrecligt samtal av min kompis som sa att han inte skall köpa min gamla Yamaha 115 som det var tänkt. Detta gör att jag troligen blir tvungen att byta in min 115 hästare med den påföljden att Mercuryn troligen blir billigare för min börs i slutändan (enligt tidigare förfrågningar).

 

Pga. detta lutar det för tillfället åt en Mercury Optimax eftersom det ju verkar vara svårt att hitta några egentliga fördelar med 4-taktaren igentemot Optimaxen. Ingenting är dock ännu avgjort.

 

 En fråga som för tillfället gnager är reservdelspriserna. De av er som haft både Yamaha och Mercury; vilken av dem har billigare reservdelar? Eller är det kanske så att skillnaden är så liten att det inte har någon betydelse?

 

En sak som jag inte gillar med Mercury är deras försäljningstillvägagångssätt. Tittar man på Yamahas pris så ingår varvmätare, knopmätare, trimmätare givare, reglage, vajrar osv. i motsats till om man tittar på Mercurys pris. Detta gör att man får en Wow upplevelse när man tittar på Mercurys prislista, men när man har satt till alla delar som måste vara för att man skall kunna köra så är man igen upp i nästan samma pris som Yamahan. Ut över detta måste jag också byta min 75 Ah ackumulator som jag köpte ny i våras till en 95 Ah ackumulator om jag väljer Optimaxen. Detta pga. att Optimaxen drar ström som få på låga varv och skall man också trolla lite som jag har tänkt så är det ett måste. Det blir väl bara att ha försäljarna att räkna ut slutsummorna när motorerna är färdigmonterade och kolla vilken som ger bättre bud. Anyway så är det enligt min mening ett fult knep av Mercury för att få kunderna intresserade.

 

 Fick för övrigt en intressant länk av en kompis för några minuter sen. Gäller visserligen 140-150 hästare, men ger ju endel ideer om skillnader mellan 2- och 4-takt och olika märken: http://www.yamaha-motor.se/products/marine/news/article.jsp

 

Fortsätt gärna kommentera och tack för alla råd och kommentarer hittills. För de som är intresserade kommer jag att hålla er uppdaterade om vad beslutet blir.

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jimmy_lars

Hej.. Jo jag har haft precis samma uppfattning om Evinrude, trögstartade nå så grymt. Visserligen har nya e-tec:en inte funnits speciellt länge, men jag är grymt imponerad över skillnaden mot de gamla Evinrude motorerna. Riktigt fin teknik i de nya, bara hoppas att de kommer hålla i längden. Var senast ut på sjön idag och träffade en polare som har en sproilans e-tec 225 racing modellen, går riktigt tyst och fint, visserligen blir det riktigt skönt ljud när han petar ner gasreglaget, men det ska det bli, grymt vass jämfört med 4-taktare i den storleken är den iaf. En annan polare har 90 hästarn och samma sak där, soppasnålt och tyst men ändå riktigt bra klipp i grejorna. Förstår att många är tveksamma med tanke på Evinrudes rykte och tidigare modeller, men hoppas fler är beredda att ge de en chans så kanske deras rykte kommer vända (om inte e-tec motorerna börjar rasa efter något år vill säga) Hoppas du får tag på en bra och passande motor iaf. Själv åker jag Volvo Penta gammal hederlig B18, de är grejor det..21.gif Ha de bra allihopa.. //Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jimmy_lars

Hej.. Jo jag har haft precis samma uppfattning om Evinrude, trögstartade nå så grymt. Visserligen har nya e-tec:en inte funnits speciellt länge, men jag är grymt imponerad över skillnaden mot de gamla Evinrude motorerna. Riktigt fin teknik i de nya, bara hoppas att de kommer hålla i längden. Var senast ut på sjön idag och träffade en polare som har en sproilans e-tec 225 racing modellen, går riktigt tyst och fint, visserligen blir det riktigt skönt ljud när han petar ner gasreglaget, men det ska det bli, grymt vass jämfört med 4-taktare i den storleken är den iaf. En annan polare har 90 hästarn och samma sak där, soppasnålt och tyst men ändå riktigt bra klipp i grejorna. Förstår att många är tveksamma med tanke på Evinrudes rykte och tidigare modeller, men hoppas fler är beredda att ge de en chans så kanske deras rykte kommer vända (om inte e-tec motorerna börjar rasa efter något år vill säga) Hoppas du får tag på en bra och passande motor iaf. Själv åker jag Volvo Penta gammal hederlig B18, de är grejor det..21.gif Ha de bra allihopa.. //Jimmy

post-0-1394234456,1483_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen på er alla!

 

Efter många sömnlösa nätter blev det till slut en Mercury Optimax 90. Det som till sist avgjorde valet var att min flickvän har en Wellcraft 170 Classic på vilken det fanns en Mercury 90 årsm. -89. Den motorn hade en massa konstigheter för sig. Den puffade på låga varv, har haft problem med summern på sistone samt lät metallaktig på högre varv. Dessutom är den aningen svag för Wellcraften. Eftersom Yamaha försäljaren inte ville ta Mercuryn i byte blev det så att jag skaffade en ny Optimax 90 till min båt och min gamla Yamaha 115, som f.ö. går mycket bra, monterades på min flickväns båt och den gamla Mercuryn gick i byte.

 

Vet ej ännu om beslutat var rätt eftersom båda båtarna blir provkörda med sina nya kraftpaket först till våren, men för tillfället känns valet rätt.

 

Kan säga så mycket om Optimax 90 att jag har en kamrat som äger en sådan och fick på det viset åka på en provtur. Var mycket imponerad av hur tyst och jämnt motorn gick samt att den hade ett utomordentligt klipp. Enda detaljen som jag inte var 100 % nöjd med var att den vibrerade aningen mellan ca 1500 och 2500 rpm. Dock inte störande. På övriga varvtal, både högre och lägre, gick motorn som en dröm. Detta är väl en sak som hör till med 3-cyl. tvåtakt antar jag. Tyvärr fick jag aldrig provköra Yamaha F100 så jag kan inte på det viset jämföra, men jag antar att den motorn antagligen hade gått jämnt på hela varvtalsområdet samt eventuellt haft aningen sämre klipp.

 

Får ju nu då se till dom positiva sakerna med Mercuryn såsom billigare och enklare servicar, bättre klipp, färddator (smaskig extrautrustning) osv.

 

Ha det så bra i väntan på nästa sommar.

 

Mvh.

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är myckete nöjd med min Optimax. Hoppas att du också blir det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tänkte ännu fortsätta lite på samma tråd med en fråga:

 

Går det över huvudtaget att montera en optimax 90 på en Silver Hawk 520?15.gif

 

Affären är i princip gjord, men tanken var att Optimaxen skulle monteras till våren strax före sjösättning. Efter att lite ha läst på så kom jag underfund med att motorbrunnen i Hawk 520 är så kort att det kommer att bli problematiskt med monteringen. Konstaterade utifrån en ritning på Mercurys hemsida att motorn kommer, på sitt högsta ställe, ca 70 cm framåt från bakgaveln på båten när den är fullt upptiltad. På Hawken är avståndet 59 cm från bakgaveln till balken framför motorbrunnen. Dock tiltas förhoppningsvis inte motorn så högt att dess högsta punkt berörs av balken, men det kommer att bli trångt. Försäljaren som skall montera motorn säger att det inte kommer att vara några problem och att det går att sätta mellanlägg så att motorn kommer längre bakåt (ev. kilformade mellanlägg för att få annan lutning på motorinfärstningen), men Worst Case Scenario är fortfarande att motorn måste flyttas typ 11 cm bakåt från bakgaveln för att kunna tiltas upp allt utan att ta i vilket har gjort att jag legat sömnlös de senaste nätterna efter beslutet. En annan lösning är förstås att aldrig tilta upp motorn allt, men förr eller senare kommer jag att glömma detta med en repig, ev. sprucken motorkåpa som följd.

 

Är det någon som har erfarenhet av att montera en Optimax 75, 90 eller 115 (samma mått) på en Silver Hawk 520, eller som vet om det över huvudtaget går? Vore i såfall tacksam för svar om huruvida det är möjligt, om det bara är att montera rakt på eller om man måste använda något typ av mellanlägg och i såfall för och nackdel med dessa.

 

Har också försökt googla runt lite angående Optimax och Hawk 520 men utan resultat. Hawk 540 och Optimax finns, men 540 har en helt ny motorbrunn som är gjord i glasfiber i motsats till aluminium på 520 och sannolikt också mycket större.

 

Tack på förhand,

En nervös Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte på en Silver men på en Bella. Och det är som du säger.

En optimax är ingen liten motor... då pratar jag omfång och storlek på själva motorhset. På Bellan är det inte riktikgt med plats för att fälla upp den fullt, men det är så att motorn helt går ur vattnet. ´När jag transporterar den på en trailer så fäller jag motorn till ca 1/4 kvar och sätter en träbit mellan motor och infästet i båten vilket ger säkra transporter. Men det är något du absolut bör kolla upp!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Steff,

 

Hur gick det nu då med motorvalet? Rymdes Optimaxen eller ej? Låt folket få veta!

 

...å jåå, he e noo jag! 8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Lindqvistarn (landkrabba där smiley-laughing.gif\),

 

Kommer som tidigare nämnts att montera Optimaxen först till våren, men naturligtvis kommer jag att hålla er all underrättade om resultatet förutsatt att tråden hålls öppen fram till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla!

 

Efter att tråden legat nere hela vintern är det nu dags att uppdatera lite. Den nya Optimaxen har blivit monterad och båten sjösatt. Lite problem har uppstått med motorn, men vi skall hoppas att det löser sig (läs: Temperaturproblem på ny Optimax).

 

Vad gäller storleken på motorn så är den som tidigare nämnts väldigt stor så det blev till att montera den med kilar för att den inte skulle ta i fullt upptiltad (se bilden). Hur som helst är jag väldigt nöjd med motorn hittills bara jag får tempproblemet åtgärdat.

 

Hälsningar,

Stefan

post-13105-1394234657,2392_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och SmartCraft instrumentena:

 

Ha det så bra alla sjöbusar 21.gif\. Jag återkommer med lite mera info när kylproblemet är åtgärdat och lite bilder från båten i plurret (när sådana blir tagna) om så önskas.

 

Hälsn,

Stefan

post-13105-1394234657,5155_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puh. Tempproblemet löst! Eller rättare sagt det var inget problem 21.gif\.

 

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har pratat med min lokala auktoriserade Yamaha försäljare om samma sak och han berättade att det går alldeles utmärkt smörjningsmässigt MEN...Det som skiljer är att den marina oljan har andra tillsatser för att skydda innanmätet mot korrosion, that´ s it...Att toppen inte smörjs tror jag är rent nonsens men å andra sidan varför köpa Mobil 1 olja när det finns marin Yamaha dito!? Ingenting som gör det värt att chansa i alla fall. Korrosionsskyddet eller smörjning...Ingenting man vill vara utan i alla fall så det är bara att betala och vara glad.  smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mkt prat om lägre servicekostnader på 2-takt jmf med 4-takt. Att varje år kolla konditionen på remmen är inget som kostar något och ventilspelet är inte mer benäget att ändras än i dagens bilar. Således handlar det om att byta olja och oljefilter och växelolja och den kostnaden är lika för båda. Tvåtaktsoljan till bensinen kostar däremot sköna hundralappar för små mängder vilket är mindre kul. Det om något betalar för rembyte var 7e år eller när det nu blir dags.//P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...