Jump to content
Sunday 06 October 2024
snedkeps

Förbud av utombordare

Recommended Posts

Törs man köpa ny utombordare?

Det är sämst för miljön, även nya fyrtaktare. Frågan är när det blir stopp eller höga avgifter som påverkar värdet (förutom miljön). De kostar en del dessutom. Funderar på att byta båt och har tittat på Windy 31 Zonda med två D3 som kan tankas med HVO. Blir avsevärd skillnad i utsläpp. Alternativet (som jag tänkt från början) från Askeladden eller Yamarin är lockande men får då gömma elbilen för båthamnen..., frågan blir, är det för våghalsigt med utombordare? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är svårt att förbjuda saker i efterhand i rättsstater så har man köpt en motor så får man säkert fortsätta att använda den men visst kan bränslet komma att bli (mycket) dyrare beroende på vem som vinner valet nästa gång, vilket förstås sänker andrahandsvärdet. Man kan ju också väga in att alternativa motorer och/eller bränslen utvecklas kontinuerligt så om man tänkt ha motorn länge kanske man ska ta en titt på om eller vad som ligger runt hörnet teknikmässigt innan man slår till.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Stormfocken:

Det är svårt att förbjuda saker i efterhand i rättsstater så har man köpt en motor så får man säkert fortsätta att använda den men visst kan bränslet komma att bli (mycket) dyrare beroende på vem som vinner valet nästa gång, vilket förstås sänker andrahandsvärdet. Man kan ju också väga in att alternativa motorer och/eller bränslen utvecklas kontinuerligt så om man tänkt ha motorn länge kanske man ska ta en titt på om eller vad som ligger runt hörnet teknikmässigt innan man slår till.

Mr. Snedkeps har ändå en poäng. Du får förstås använda din inköpta motor, men kanske inte överallt. Jag kan se framför mig att det skulle kunna införas förbud mot båtar drivna av vissa typer av fossila förbränningsmotorer i delar av Stockholms skärgård, eller i vissa hamnområden. Däremot gissar jag att det är många år till att det kan bli aktuellt för annat än tvåtaktare. Jag minns att jag har funderat på om det kommer att införas sådana restriktioner inom ett par år gällande äldre tvåtaktsmotorer. Det är komplext, t.ex. om man samtidigt vill bevara veteranbåtskulturen, men komplexitet hindrar inte nödvändigtvis politiker från att svinga vilt med beslutsklubban.

 

1475848617_Screenshot2024-09-11at20_06_21.thumb.png.239e873387b85dced509296704439d53.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad skulle anledning vara till att inte våga köpa en ny utombordare? Är ju bara 4 taktare kvar på marknaden vad jag vet, kommer dröja länge, om ens någonsin till att användningen av dem förbjuds. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Vad skulle anledning vara till att inte våga köpa en ny utombordare? Är ju bara 4 taktare kvar på marknaden vad jag vet, kommer dröja länge, om ens någonsin till att användningen av dem förbjuds. 

Kanske det jag skrev? Även om det inte lär ske imorgon vet man ju inte om något eu-direktiv eller lokala föreskrifter i framtiden råkar begränsa användningen just där man själv råkar vara. Tycker att utvecklingen jag länkade till i sthlm innerstad gör att det inte bör vara helt orimligt.


Det är inte heller bara 4-taktare på marknaden. Skulle säga att jag ofta ser tvåtaktare även om de inte säljs sedan länge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror inte vi för ett förbud mot utombordare. Vore helt korkat att förbjuda ett format eftersom formatet inte har med utsläppen att göra.

 

Närmast till hands ligger väl som många har skrivit tvåtaktarna. Sedan kanske fossilmotorer förbjuds helt. Eller så får vi krav på katalysator eller något annat i framtiden. 

 

Elektriska utombordare lär knappast förbjudas på länge om de inte kommer på något nytt.

 

Ingen vet ju exakt vad framtiden ger. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev farn:

Kanske det jag skrev? Även om det inte lär ske imorgon vet man ju inte om något eu-direktiv eller lokala föreskrifter i framtiden råkar begränsa användningen just där man själv råkar vara. Tycker att utvecklingen jag länkade till i sthlm innerstad gör att det inte bör vara helt orimligt.


Det är inte heller bara 4-taktare på marknaden. Skulle säga att jag ofta ser tvåtaktare även om de inte säljs sedan länge.

Med ny motor menar i varje fall jag en nytillverkad motor och då lär det vara svårt att hitta en gammaldags 2-taktare. Möjligt att äldre typer av 2-taktare kan förbjudas av ngn klåfingrig politiker. Trycket är ganska stort på att de ska bytas ut utan ytterligare restriktioner. För övrigt om man tänker sig ett förbud av just utombordare och då faktiskt även 4-taktsmotorer, varför skulle då inte motsvarande inombordare förbjudas? Dvs ett totalstopp på både försäljning och användning av båtar med fossila drivmedel! Värre ä'n för bilmarknaden, där är ju förbud aktuellt från 2035 av försäljning men inte användning oavsett ålder och 2 taktare lär ju fortfarande få köras. Så nej tror det är hur lugnt som helst att skaffa en ny 4 takts utombordare, finns annat som man kan oroa sig för just nu! Att fossila fordon förbjuds i några kvarter i Sthlm smittar knappast av sig på våra vattenvägar och hur skulle det övervakas? Behövs ett båtregister igen och det är väl några år bort bara det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här och var i Europa är det ju förbjudet med förbränningsmetoder i en del sjöar. Det kan man ju förstå om det är mycket trafik i känslig miljö. Att det skulle bli förbud i kustvatten vid havet är knappast troligt på länge än.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Thomas-CC-Lancer och @Faderullan vi håller ju med varandra i del, jag skriver ju att det troligtvis ligger långt bort med sådana restriktioner och det torde rimligtvis gälla gamla tvåtaktare utan direktinsprutning som släpper ut 20-30 % av bränslet oförbränt. (Men de stod för 18 % av det totala antalet motorer 2021!)*  Men jag kan sympatisera med frågeställaren - ett förbud av den motor hen råkat köpa som gäller i naturreservat, kommande Nämdö nationalpark, eller t.ex. vissa båthamnar, vore ju hemskt tråkigt och det är ju inte lätt att förstå riskbilden, om det är ens första båtköp.

 

Angående förbud öht, ej av nya fyrtaktare: Vi ser kanske olika på politikernas vilja att klubba förbud, men nog skulle det gå utan båtregister? Bara att bötfälla de som befinner sig i förbudsområdet med fel slags motor. (Även om jag gissar att  risken för upptäckt skulle vara rätt så låg...)

 

* "Enligt undersökningen är ett av de största miljöproblemen, kopplat till båtmotorer, tvåtaktsmotorer med gammal förgasarteknik. När det gäller utsläpp av kolväten står denna motortyp för hela 65 procent av utsläppen. Detta trots att motortypen endast står för 18 procent av det totala antalet motorer. Om man i stället tittar på koldioxidutsläppen så står bensinmotorer för cirka 6o procent."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/pressrum/Pressmeddelanden/2021/fritidsbatarnas-utslapp-har-kartlagts/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, törs man köpa nånting som ogillas av PK vänstern. Förra året kom förslaget vid en ihopdragen presskonferens (MP) att bilar drivna av bensin eller diesel skulle förbjudas att säljas i Sverige från 2025. Att ett litet parti som detta, kan få orimligt stort genomslag för sina förslag och idéer har vi sett tidigare.

Att förbjuda 2-taktare på land eller/och på sjön ska man nog se som en helt rimlig risk att det kan ske snabbt. Säkert 4-taktare också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å huga, vi, hustru,  som skall till en specialist optiker som ligger innanför de gatorna som nämndes. Skall jag försöka parkera ett antal kvarter drifrån, å sedan "veckla ut" lådcykeln å skjutsa hustru som inte kan gå så långt till optikern? Måste ha bil för se vi har 4 km till buss som går 2 ggr per dag å sedan tåg från Strängnäs å.. ja ni kan tänka er resten, så bil ända till dörren är ett måste.

 

Läste siffrorna ovan, nått är fel, som jag tolkar blir 60 + 62 % mer än 100. Sen släpper öven dieslebåtmotorer ut lite koldiox, då blire kanske 150%? hm...

 

De ytterst få tvåtaktare som finns kan inte utgöra 60 % av all båtutsläpp, orimligt.

Edited by Ruskpricken
stavfel
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Å huga, vi, hustru,  som skall till en specialist optiker som ligger innanför de gatorna som nämndes. Skall jag försöka parkera ett antal kvarter drifrån, å sedan "veckla ut" lådcykeln å skjutsa hustru som inte kan gå så långt till optikern? Måste ha bil för se vi har 4 km till buss som går 2 ggr per dag å sedan tåg från Strängnäs å.. ja ni kan tänka er resten, så bil ända till dörren är ett måste.

 

Läste siffrorna ovan, nått är fel, som jag tolkar blir 60 + 62 % mer än 100. Sen släpper öven dieslebåtmotorer ut lite koldiox, då blire kanske 150%? hm...

 

De ytterst få tvåtaktare som finns kan inte utgöra 60 % av all båtutsläpp, orimligt.

Ja regleringar kan verkligen ställa till det ibland. Men jag tror att du tolkar texten fel (eller så ska du också passa på att boka tid hos optikern 😉 ).

 

Förgasar-tvåtaktare står för 65 procent av utsläppen av kolväten.

Bensinmotorer står för 60 procent av utsläppen av koldioxid.

 

Apropå utsläpp av kolväten hittade jag en källa på skillnaderna i utsläpp av oförbränd bensin om du kör på full gas i 25 timmar med olika utombordare:

 

Traditionell 2-taktare 70 hk: 300 liter oförbränd bensin

Direktinsprutad 2-taktare 70 hk: 17 liter oförbränd bensin

4-taktare 70 hk: 14 liter oförbränd bensin

 

https://batmiljo.se/kora-baten/2-taktare-eller-4-taktare/

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...