FM75 12 Posted September 7 Var precis ute på en liten tur med familjen. Märker rätt omgående ur hamnen att förbrukningen är lite högre än normalt vid 5 knop. Går på lite och ser att den är fortsatt rejält törstigare än normalt. Motorvarv som borde ge kanske 17-18 knop ger kanske 10-11 knop. Ska dyka ned imorgon o kolla hur det ser ut under med påväxt men funderar lite. - Vad har ni för erfarenheter av hur mycket påväxt gör för farten? Föregående tur var för nån månad sen o då kändes det OK. - Slirande backslag funderar jag på. Har dubbla motorer så det känns dock långsökt att bägge skulle börja slira samtidigt, eller? Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,168 Posted September 7 Lite slem ger 10-15% farttapp. Snäckor och mer omfattande beväxning betydligt mer. Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 959 Posted September 7 2 minuter sedan skrev FM75: Var precis ute på en liten tur med familjen. Märker rätt omgående ur hamnen att förbrukningen är lite högre än normalt vid 5 knop. Går på lite och ser att den är fortsatt rejält törstigare än normalt. Motorvarv som borde ge kanske 17-18 knop ger kanske 10-11 knop. Ska dyka ned imorgon o kolla hur det ser ut under med påväxt men funderar lite. - Vad har ni för erfarenheter av hur mycket påväxt gör för farten? Föregående tur var för nån månad sen o då kändes det OK. - Slirande backslag funderar jag på. Har dubbla motorer så det känns dock långsökt att bägge skulle börja slira samtidigt, eller? Var ligger båten? Salthalten i vattnet påverkar påväxten märkbart. Share this post Link to post Share on other sites
FM75 12 Posted September 7 23 minuter sedan skrev Peter_K: Lite slem ger 10-15% farttapp. Snäckor och mer omfattande beväxning betydligt mer. Då kanske inte man ska stressa upp sig för mycket än. 7 knop har innan renderat i 8-9 l/h. Idag var det runt 13-14 l/h. 23 minuter sedan skrev Rascal: Var ligger båten? Salthalten i vattnet påverkar påväxten märkbart. Västkusten. Varit riktigt grisigt med alger i vattnet hela sommaren. Share this post Link to post Share on other sites
bemek 59 Posted September 8 troligen påväxt botten tvätta och jämför. hur mycket mer bränsle går åt nu innan tvätt vid möjlig högsta fart? B Share this post Link to post Share on other sites
stensino 34 Posted September 8 Jag har en mindre motorbåt och om det fastnar sjögräs i drevet så kan man inte ens plana. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Makro 1,207 Posted September 8 Kolla propellern också, fick lyfta min julle som legat still mycket i sommar, det satt hyfsat med havstulpaner på propellern så båten gick knappt framåt, skrovet var däremot ok. För några år sen var det en båtgranne som trodde att turbon var kass på en Searay, båten gjorde bara 12 knop mot normala 30 och det rök svart från motorn på fullgas men det visade sig vara påväxt på drev och propeller. 4 Share this post Link to post Share on other sites
NW355 219 Posted September 9 Kan instämma i Marko:s inlägg. Har dubbla maskiner KAD44 och en båt som normalt gör 30+ , marschar i 20-24 knop eller i 8-10 knop. Semesterturen började med max gas på 15 knop och 2500 varv. Väl framme i första hamn så synade jag drev o proppar som var fyllda med havstulpaner, som anlände tidigt denna sommar i södra Sverige. Trots rejäl blästring och ommålning samt antiväxtfärg på propparna iför denna säsongen.🤥 Skrapade av bara propparna och drev vilket gav 30 knop och nästan fullt varv 3800. Väl hemma så var även delar av botten full med dessa dj-vla havstulpaner. Fick skrapa med isskrapan . Har en app som ska skicka SMS som varning för havstulpaner, men inte kunde man lita på den i år. Bottenfärgsbyte till nästa säsong då VC17 åkt ut. 3 Share this post Link to post Share on other sites
ThomasVikhog 137 Posted September 9 Jag ligger i Öresund och använder Internationals Micron bottenfärg, vilket är den jag tyckt bäst om. Jag har provat 4 olika bottenfärger (bla VC17). Jag får inga havstulpaner på båten, bara på drevdelar och trimplan, Men jag får brunt slem på båten, som jag tar bort med en svamp var tredje vecka under sommaren. Gör jag inte det så tappar jag 6-7 knop 1 toppfart (38 ned till 32). KAD42 i en 28"DC på 3 ton. Slemmet kommer ganska snabbt redan i juni och först nu i september har det lugnat sig. 1 Share this post Link to post Share on other sites
FM75 12 Posted September 16 Varit nere under båten nu. Inte så farligt med påväxtning på skrovet men en hel del havstulpaner på propellern. Skrapade rent så gott det gick men inte provkört än. För kolla till helgen om problemet är (åtminstone tillfälligt) löst. 2 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,821 Posted September 17 8 timmar sedan skrev FM75: Varit nere under båten nu. Inte så farligt med påväxtning på skrovet men en hel del havstulpaner på propellern. Skrapade rent så gott det gick men inte provkört än. För kolla till helgen om problemet är (åtminstone tillfälligt) löst. Av bister erfarenhet vet jag att det inte behövs så himla många (kolonier av) havstulpaner på propellrarna för att man skall förlora kraft och hastighet. Pga av olika skäl har nu min båt legat stilla i tre-fyra veckor, så jag kan nog ha en del påväxt misstänker jag. Share this post Link to post Share on other sites
FM75 12 Posted September 21 Var ute en sväng idag. Bättre men inte helt bra. Går mer eller mindre normalt nu upp till drygt 7-8 knop sen blir det segare än normalt. Gubbgissar och tänker att propellrarna är OK nu medan påväxtning på skrovet gör sig påmind i lite högre farter. Share this post Link to post Share on other sites