Jump to content
Tuesday 17 September 2024
Sign in to follow this  
Yopphedi

Slang mellan drev och motor av, allvarligt?

Recommended Posts

Hej, 

Märkte just att en slang som går mellan drevet och motorn är av. Vad är syftet med denna slang och vilka fel kan det orsaka? Motorn är en suzuki df115.

I början av sommaren larmade båten om att jag skulle byta olja. Fick rådet av mekaniker att släcka lampan och se om varningen dök upp igen, vilket den inte gjort. Oljenivån är bra och motorn har gått som den ska. Kan det ha något med den brustna slangen att göra?

IMG_7198.jpeg

Den kan gå till en trycklogg.

20 minutes ago, Eld- said:

Den kan gå till en trycklogg.

Okej, du får ursäkta, men jag kan typ ingenting om motorer. Vad kan den tänkas logga för tryck? 

En logg är enkelt förklarat en fartmätare på fartyg och båtar.

Kan fungera på olika sätt. En del loggar drivs av en impeller som snurrar när båten gör fart genom vattnet, andra har en öppning där det tryck som bildas när båten gör fart omvandlas till en mätare el display som visar farten på båten.

Det är vanligt att en slang går från drevet upp till en sån mätare och den slangen brukar se ut som på din bild.

11 minuter sedan skrev Yopphedi:

Okej, du får ursäkta, men jag kan typ ingenting om motorer. Vad kan den tänkas logga för tryck? 

En fartmätare som använder trycket av vattnet in i ett rör för att mäta hur snabbt båten rör sig genom vattnet.

Ah! Då kanske det är därför instrumenten inte visar fart.😊 Låter inte så allvarligt alltså, jag var rädd att det hade något med olja eller kylning av motorn.