Jump to content
Friday 04 October 2024
Georg_Ohm

Larm och spårsändare (igen)

Recommended Posts

Vad skall man köpa för typ av larm med spårsändare?

Jag har idag en GeoSafe som sannolikt inte fungerar när 2G-nätet släcks ned.

Vad skall jag köpa istället? Jag har ju en motorbåt med inombordare, så risken är ju inte så stor att någon knycker motorn...

Jag har ju även en värdefull veteranbil som kan behöva skyddas med larm och spårsändare.

Jag kan tänka mig att det finns lika många svar på denna fråga som ett snöre är långt mätt i meter per sekund eller i enheten amperetimmar...

• Like 3
  • Haha 1

Jag tänker i samma banor och har bl.a funderat på t.ex en Teltonika 4g wifi router med gps så att man kan koppla en kamera till nätverket för övervakning och ha möjlighet att få både position på båten och internet när man är ute.

Men det finns säkert något annat som är enklare och billigare?

• Like 2

5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vad skall man köpa för typ av larm med spårsändare?

Jag har idag en GeoSafe som sannolikt inte fungerar när 2G-nätet släcks ned.

Vad jag läst på något bil-forum (många bilar av äldre modell har ju funktioner kopplade till 2G-baserade nät) så har några operatörer gett med sig och lovat att ha 2G kvar några år till. Hur länge och vilka vet jag inte. Jag hoppas jag kan nyttja mitt båt-larm några år till iaf.

• Like 1

28 minuter sedan skrev ChristerN:

Vad jag läst på något bil-forum (många bilar av äldre modell har ju funktioner kopplade till 2G-baserade nät) så har några operatörer gett med sig och lovat att ha 2G kvar några år till. Hur länge och vilka vet jag inte. Jag hoppas jag kan nyttja mitt båt-larm några år till iaf.

Telia har kvar 2G till 2027, jag vet inte hur länge dom andra operatörerna har kvar sitt 2G-nät.

• Like 2

11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Telia har kvar 2G till 2027, jag vet inte hur länge dom andra operatörerna har kvar sitt 2G-nät.

Tror än så länge bara det är Telia som lovat ha kvar det ett tag till.

Men det saken handlar om är att det är datumet för släckning av sista 2G-basen som flyttats fram. Majoriteten av 2G är nog redan nedmonterat även hos Telia, vilket reducerat täckning och kapacitet på 2G rejält. Har märkt stora förändringar häromkring t ex redan nu.

Sedan tar jag vad i synnerhet Telia säger med en stor nypa, ja en hel skopa salt. Märkligt att man i en reklam får påstå "5G typ överallt. DET är Telia". Ordet "överallt" är ett geografiskt begrepp, inte att förväxla med "till alla". Och med en 5G-täckningskarta som ser ut som nedan är det ju väldigt tydligt att Telia har långt kvar innan man ens med rymligaste samvete skulle kunna påstå att det ens är typ överallt:

bild.png.b381263ae6c72756cdcf848c066f9292.png

För oss som inte bor i centralort eller storstad och framförallt rör oss just "överallt" (titta t ex på hur deras "överallt" ser ut i Småland/Västergötland innanför kusten) är Telias påstående ett enda stort hån....

• Like 3

Även många bilägare blir av med diverse p g a nedsläckning av 2G-nätet. Volvo on Call, första generationen,  får kraftigt begränsad funktion i framtiden.

• Like 1