memp 1 Posted August 25 Hej, Vad kan jag använda för material för att fylla igen skruvhål och grop i trä (skrapskada)? Jag vill också ta bort lacken, slipa och lacka igen på hela rorkulten när jag har fyllt igen skruvhål och lagat gropen. Mvh,Maria Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,817 Posted August 26 16 timmar sedan skrev memp: Hej, Vad kan jag använda för material för att fylla igen skruvhål och grop i trä (skrapskada)? Jag vill också ta bort lacken, slipa och lacka igen på hela rorkulten när jag har fyllt igen skruvhål och lagat gropen. Mvh,Maria Hej! Värm försiktigt med varmluftspistol till lacken bubblar sig, testa på en träbit först så att du kan få en uppfattning om hur mycket du kan värma utan att det blir skador. Ja när lacken bubblat sig skapar du med någon typ av skrapa. Därefter slipar då rorkulten len och fin med finkornigt sandpapper. Om möjligt spara slipdammet. Blanda slipdamm från rorkulten, eller annan mahognybit, med epoxylim, lägg igen skadan med detta lim, slipa rent och lacka alltihopa med lämplig lack, jag brukar använda Internationals Goldspar, men det finns säkert tåligare lack, såsom tvåkomponentslack. Skruvhål kan man borra upp och sedan slå i klen bit rundstav, typ blomsterpinne, men den skall ju betsas med mahognybets. Lättast är nog så att fylla upp med magognydamms blandat epoxylim. 3 Share this post Link to post Share on other sites
Stormfocken 55 Posted August 27 Jag oljade min rorkult med teakolja mellan slipning och lackning. Oljan är bra för träet och just teakolja ska ta fram det rödaktiga men det kanske andra oljor också gör. Gråa ytor bör slipas så att inget grått är kvar, så det blir "friskt" trä som syns. Det gråa tenderar att bli svart efter oljning och lackning. Förvisso är den patinan rätt snygg, dvs med svarta/mörka inslag i det rödaktiga. Lackning ska göras i många lager - jag körde åtta eller nio (tappade räkningen) med olika grad av utspädd lack - se tillverkarens rekommendationer. Rorkultsrenoveringen var första gången jag jobbat med lack och resultatet blev jättefint om jag får säga det själv. Så det var inte så svårt. Som tillägg till Georg Ohms inlägg kan man säga att om man vill spara lite på slipdammet, så det räcker, kan man slå ner rundstaven i djupare hål till några millimeter under den tänkta ytan så bara några millimeter behöver fyllas med lim och damm och inte hela hålet. 2 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,817 Posted August 28 Jag har använt mig av kinesisk träolja till flera olika träslag. Den sägs tränga in djupare i trät. Om den är bättre, lika bra eller sämre än teakolja får var och en avgöra, men den är lätt att arbeta med. 1 Share this post Link to post Share on other sites
memp 1 Posted August 29 2024-08-28 vid 12:57 skrev Georg_Ohm: Jag har använt mig av kinesisk träolja till flera olika träslag. Den sägs tränga in djupare i trät. Om den är bättre, lika bra eller sämre än teakolja får var och en avgöra, men den är lätt att arbeta med. Tack så mycket! Tack för hjälpen. Share this post Link to post Share on other sites
memp 1 Posted August 29 2024-08-27 vid 23:16 skrev Stormfocken: Jag oljade min rorkult med teakolja mellan slipning och lackning. Oljan är bra för träet och just teakolja ska ta fram det rödaktiga men det kanske andra oljor också gör. Gråa ytor bör slipas så att inget grått är kvar, så det blir "friskt" trä som syns. Det gråa tenderar att bli svart efter oljning och lackning. Förvisso är den patinan rätt snygg, dvs med svarta/mörka inslag i det rödaktiga. Lackning ska göras i många lager - jag körde åtta eller nio (tappade räkningen) med olika grad av utspädd lack - se tillverkarens rekommendationer. Rorkultsrenoveringen var första gången jag jobbat med lack och resultatet blev jättefint om jag får säga det själv. Så det var inte så svårt. Som tillägg till Georg Ohms inlägg kan man säga att om man vill spara lite på slipdammet, så det räcker, kan man slå ner rundstaven i djupare hål till några millimeter under den tänkta ytan så bara några millimeter behöver fyllas med lim och damm och inte hela hålet. Tack så mycket! Tack för hjälpen. Share this post Link to post Share on other sites
memp 1 Posted September 5 (edited) 2024-08-26 vid 14:32 skrev Georg_Ohm: Hej! Värm försiktigt med varmluftspistol till lacken bubblar sig, testa på en träbit först så att du kan få en uppfattning om hur mycket du kan värma utan att det blir skador. Ja när lacken bubblat sig skapar du med någon typ av skrapa. Därefter slipar då rorkulten len och fin med finkornigt sandpapper. Om möjligt spara slipdammet. Blanda slipdamm från rorkulten, eller annan mahognybit, med epoxylim, lägg igen skadan med detta lim, slipa rent och lacka alltihopa med lämplig lack, jag brukar använda Internationals Goldspar, men det finns säkert tåligare lack, såsom tvåkomponentslack. Skruvhål kan man borra upp och sedan slå i klen bit rundstav, typ blomsterpinne, men den skall ju betsas med mahognybets. Lättast är nog så att fylla upp med magognydamms blandat epoxylim. Hej, 1. Om jag ska betsa: ska man betsad först och olja sedan eller tvärtom? 2. Jag har läst att International Golsparlack är invändig användning. Stämmer det? Tack på hjälpen som jag har fått Edited September 5 by memp Share this post Link to post Share on other sites
memp 1 Posted September 5 2024-08-27 vid 23:16 skrev Stormfocken: Jag oljade min rorkult med teakolja mellan slipning och lackning. Oljan är bra för träet och just teakolja ska ta fram det rödaktiga men det kanske andra oljor också gör. Gråa ytor bör slipas så att inget grått är kvar, så det blir "friskt" trä som syns. Det gråa tenderar att bli svart efter oljning och lackning. Förvisso är den patinan rätt snygg, dvs med svarta/mörka inslag i det rödaktiga. Lackning ska göras i många lager - jag körde åtta eller nio (tappade räkningen) med olika grad av utspädd lack - se tillverkarens rekommendationer. Rorkultsrenoveringen var första gången jag jobbat med lack och resultatet blev jättefint om jag får säga det själv. Så det var inte så svårt. Som tillägg till Georg Ohms inlägg kan man säga att om man vill spara lite på slipdammet, så det räcker, kan man slå ner rundstaven i djupare hål till några millimeter under den tänkta ytan så bara några millimeter behöver fyllas med lim och damm och inte hela hålet. Vilken lack använde du? Mvh, Maria 1 Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,162 Posted September 5 2024-08-27 vid 23:16 skrev Stormfocken: Jag oljade min rorkult med teakolja mellan slipning och lackning. Oljan är bra för träet och just teakolja ska ta fram det rödaktiga men det kanske andra oljor också gör. Teak är oerhört fett, vanligtvis brukar man avfetta teaken innan man lackar för att lacken skall sitta kvar. Teakolja innehåller ofta rött pigment, men inte alltid, så den färgar teaken, inte tar fram det röda. 2024-08-26 vid 14:32 skrev Georg_Ohm: Skruvhål kan man borra upp och sedan slå i klen bit rundstav, typ blomsterpinne Det är inte alltid toppen att laga med en plugg som har ådrorna på annan ledd än materialet man lagar. Det finns risk att man får sprickor i det lagade materialet pga fuktrörelser som naturligt uppstår i träet om ådringen går på tvärs. 1 Share this post Link to post Share on other sites
memp 1 Posted September 5 2 timmar sedan skrev Peter_K: Det är inte alltid toppen att laga med en plugg som har ådrorna på annan ledd än materialet man lagar. Det finns risk att man får sprickor i det lagade materialet pga fuktrörelser som naturligt uppstår i träet om ådringen går på tvärs. Hej,vad rekommenderar du för att laga borrhål som finns t.ex till autopilot och förläggare? Vilken lack rekommenderar du till rorkulten? Tack på förhand, Mvh, Maria Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,162 Posted September 5 6 minuter sedan skrev memp: Hej,vad rekommenderar du för att laga borrhål som finns t.ex till autopilot och förläggare? Vilken lack rekommenderar du till rorkulten? Tack på förhand, Mvh, Maria Är det ett litet skruvhål; slipdamm blandad med epoxy som redan föreslagits. Är det ett större hål, en teakplugg typ sådan här, https://www.biltema.se/bat/teakdetaljer/teakpluggar/teakpluggar-20-st-2000020287?gad_source=1&gbraid=0AAAAADowiYidiBzuvNjrrYuSkv8Sk-DIg&gclid=EAIaIQobChMI78_vwdOriAMVpFmRBR1TxzgnEAQYASABEgKuIPD_BwE Jag rekommenderar en bättre enkomponentslack av polyuretan-typ, det finns massa olika fabrikat. Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,817 Posted September 5 4 timmar sedan skrev memp: Hej, 1. Om jag ska betsa: ska man betsad först och olja sedan eller tvärtom? 2. Jag har läst att International Golsparlack är invändig användning. Stämmer det? Tack på hjälpen som jag har fått 1. Jag brukas sällan betsa, mest för att jag nästan aldrig får betsen i den nyansen jag vill ha… men min uppfattning är ju att betsen skall vara lägst in mot träet, så att det tränger in, sist betsning diskuterades fanns det en del divergerande åsikter om det. Men det kan vara olika med spritbaserad och vattenbaserad bets, jag är ingen expert på det området. 2 Ja, men den brukar hålla rätt så bra ändå, jag har haft Goldspar på ytor som ändå måste lackas varje år oavsett lack, typ några fotsteg och locket på två kistbänkar av något teakliknande träslag, det brukar vara solens strålar som tar lacken. Jag har även använt Le Tonkinois linoljelack på ytor på utsidan, denna lack lovprisas ju emellanåt, och det är väl inget fel på den, men även den flagar efter något, några år på ädlare och fetare träslag. Jag lackade en utomhustrappa med fotsteg av hyvlad fur med Le Tonkinois och den höll bra i flera år, den trappan vette åt norr. I år ”glömde” jag att behandla kistbänkarna och fotstegen, men förra året och året dessförinnan behandlade leg dessa rikligt med kinesisk träolja, och det höll sig bra i en säsong. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Janne_G 93 Posted September 5 Jag använde Internationals Compass på grabbens rorkult. Den har klarat 2 säsonger och är fortfarande jättefin. Har fått ett par jack i sig så nu ska den repareras i vinter igen, men då bara "spot repair" och så 2 nya heltäckande. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Stormfocken 55 Posted September 7 2024-09-05 vid 10:03 skrev memp: Vilken lack använde du? Jag använde Epifanes blank klarlack och förtunnade enligt tillverkarens rekommendationer med Epifanes penselförtunning. Dyrt värre, särskilt lacken. Och ett problem var att lacken "geleade" sig efter någon månad eller två, så den gick inte bra att spara. Men resultatet blev väldigt fint och nu en säsong senare har den kvar sin lyster. Kanske tar något billigare framöver inför det årliga att lägga ett lager till - får pröva mig fram lite. Innan jag satte igång hade jag läst mängder med trådar här för att få bra grepp om hur man jobbar med lack på trädetaljer på båtar som är utomhus (dvs som är i solen, UV). Du har nog också hittat dem, dvs om klibbduk för att få bort allt slipdamm samt tvätta med t-röd. Dessutom, lacka i olika omgångar - så här gjorde jag: tre varv lack (i olika grad förtunnad enligt tillverkarens rekommendation) sedan låta härda, slipa lätt för att rugga ytan (inte för att slipa bort) med extremt fint slippapper, klibbduk och tvätta, sedan tre varv igen och låta härda, slipa lätt, klibbduk och tvätta och sedan några varv lack till. Oljan var Herdins teakolja. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Stormfocken 55 Posted September 7 Och ja, mellan varje varv lack fick det gå ett dygn och mellan varje "omgång" så fick det gå en vecka eller mer så det skulle härda. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Stormfocken 55 Posted September 7 9 minuter sedan skrev Stormfocken: Kanske tar något billigare framöver inför det årliga att lägga ett lager till - får pröva mig fram lite. Nej förresten, jag kör nog på med samma fabrikat även om det var dyrt. Det funkade fint och en liten burk för ca 250 kr kommer räcka för att täcka allt utomhus trä på min båt med ett lager lack. Prova med billigare får jag göra om jag ska läcka något annat för båtens trädetaljer vilar jag ögonen på så vill inte chansa med att blanda fabrikat. Sorry, tror det kallas det att trådbomba om man svarar massor med gånger 1 Share this post Link to post Share on other sites