Jump to content
Tuesday 15 October 2024
Karljohansson

Masta av och på båt

Recommended Posts

Funderar på att välja mellan en vinterplats på Grefab i Göteborg där man måste ta av masten eller på en privat där man inte behöver detta, kan nån förklara lite hur jobbigt, tidskrävande eller för och nackdelar det är med respektive alternativ? Funderar på att köpa en Scampi 30 

 

Fördelen med att inte masta av skulle då vara mindre jobb tänker jag, men oklart hur jobbigt detta är första gången

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Om du har med dig en kamrat som mastat av någon segelbåt tidigare så är det det inte så besvärligt. Man måste bara göra saker i rätt ordning - annars kan det hända olyckor.

 

Jag hade en 32-fots segelbåt tidigare, den mastade jag o frugan av ensamma (pensionärspar).

 

Med nyköpt båt så skulle jag absolut vilja ta ner masten för att kolla skicket på samtliga komponenter (även det bör ske med någon som vet vad man bör kontrollera i en rigg).

 

Scampi har mastheadrigg med enkla spridare och masten står på däck. En sådan mast är väldigt lätt att lyfta av. En sling runt masten som hissas upp till spridarna sedan är det bara att lossa vant o stag samt lyfta ner "stolpen". Masten har bra balans med ett sling under spridarna (det kan vara lite krångligare med master som har dubbla spridare..).

Edited by Lintott
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lintott:

Masten har bra balans med ett sling under spridarna (det kan vara lite krångligare med master som har dubbla spridare..).

Det är krångligt även med enkla spridare om det, som i vårt fall, är en partialriggad båt. Spridarna är knappt 40 procent upp från mastfoten, så tyngdpunkten är ovanför spridarna. Man måste hålla i ordentligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev raol:

Det är krångligt även med enkla spridare om det, som i vårt fall, är en partialriggad båt. Spridarna är knappt 40 procent upp från mastfoten, så tyngdpunkten är ovanför spridarna. Man måste hålla i ordentligt.

Scampi (som TS tänkte köpa) är mastheadriggad och står på däck, spridarna sitter högre upp på masten så balansen är bättre. För partialriggade master så beror tyngdpunkten rätt mycket på om masten står på däck eller är genomgående. Genomgående partialriggade med enkelspridare har bra balans, men din står väl på däck o då blir det sämre med balansen. Topptunga master är jobbiga vid av/på-mastning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyfter man i ett fall hänger masten lugnt och stadigt. Sedan jag provade den varianten har jag inte lyft i spridarna några fler gånger. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

På mina segelbåtar, upp till 30 fot, lyfte vi alltid i fock + spinnakerafallet. Odramatiskt när masten bara hänger mer eller mindre rätt ner om man inte håller i den.

Edit: postade samtidigt.

Edited by olag
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det svåraste med att masta av eller på är att hitta en tid när familjen/kompisarna kan hjälpa till som det också är trevligt väder på. När man sedan fått in tekniken går själva mekandet med masten ganska snabbt. Jag brukar tänka att det tar 2-3 timmar från vi sticker hemifrån till det vi är hemma igen (dvs inkl. körtid totalt ca 25 minuter).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Har gjort mig en skyttel som jag för in i mastrännan.

En tamp mellan skytteln och bomfästet såpass lång att jag kommer ovanför spridarna i mitt fall.

Ja, så det bara att lyfta på, eller av masten, efter att man gjort den helt fri.

Inget märkvärdigt alls.

 

Likväl är vi alltid tre pers, för smidigast hantering.

Edited by Hybro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-08-23 vid 17:23 skrev raol:

Det är krångligt även med enkla spridare om det, som i vårt fall, är en partialriggad båt. Spridarna är knappt 40 procent upp från mastfoten, så tyngdpunkten är ovanför spridarna. Man måste hålla i ordentligt.

Fast man ska ju absolut aldrig lyfta en mast under mastens tyngdpunkt. Då måste man hitta på något annat sätt att lyfta masten.

 

Några exempel.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-08-23 vid 15:19 skrev Karljohansson:

Funderar på att välja mellan en vinterplats på Grefab i Göteborg där man måste ta av masten eller på en privat där man inte behöver detta, kan nån förklara lite hur jobbigt, tidskrävande eller för och nackdelar det är med respektive alternativ? Funderar på att köpa en Scampi 30 

 

Fördelen med att inte masta av skulle då vara mindre jobb tänker jag, men oklart hur jobbigt detta är första gången

En 30-fotare är inte jobbigt att masta av,. men det är en del pyssel att klä av masten, skydda ömtåliga delar och täcka vassa delar så att man inte skadar någon annan mast.

 

Det finns bra beskrivning av hur man gör i RÅD OCH TIPS för riggning och intrimning av din Seldénmast. https://support.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

 

Ungefärlig tidsåtgång vid avmastning när man inte är så van eller om man tycker det är lite skönt att ta det lugnt.

30 minuter för att förbereda och lossa allt som går att lossa innan man lägger sig vid mastkranen.

45 minuter vid mastkranen.

2 timmar för att klä av masten när man samtidigt ser över att allt är okej och ev. förbereder för att fixa något till våren (ofta är man rätt less på båten när den ska upp).

30 minuter för att lägga in masten i mastskjulet och ta hand om vant, stah, spridare, mm.

 

Liknande tidsåtgång vid påmastning fast "baklänges".

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sak är bra. Behöver aldrig mer ta ledigt för att utföra av- eller påmastning, eller annat jobb på båten...

Inte hemma heller för den delen.

 

Rättare sagt vete tusan när jag ska segla hemmåt.

Det är ju rätt trevligt här på Spiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag mastade av min najad 343 ensam.med en el-kran.

Sätt storfallets skothake på kranens wire och hissa upp. Du lyfter via spridare men balansen kommer från fallet. 

När du fått masten till land, lodrätt så släcker du storfallet långsamt och låter masten gå mer åt vågrätt.

Låt kran och fall göra jobbet.

 

Jag mastade även på med samma teknik omvänt.

 

Den enda incidenten jag råkade ut för var när jag knuffade masten ensam på mastvagnen och körde på en rot så alltihop välte över mig och jag bröt ett revben.

 

I övrigt har jag fått "hjälp" av entusiastiska klubbmedlemmar som förstörde mina solpaneler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Gaidin:

- - -

Sätt storfallets skothake på kranens wire och hissa upp. Du lyfter via spridare men balansen kommer från fallet. 

- - -

Jag skulle aldrig våga fästa lyftpunkten i en skothake. Skothakar är inte så starka. Om haken går av så kommer masten ner i expressfart.

 

Att lyfta i fallet är ok men fäst med en lina genom öglan i änden på viren, den tål mer last.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Mackey:

Fast man ska ju absolut aldrig lyfta en mast under mastens tyngdpunkt. Då måste man hitta på något annat sätt att lyfta masten.

 

Några exempel.

 

Inget problem. Tyngdpunkten är inte flera meter ovanför, utan kanske nån eller ett par decimeter. Det märks när man lägger den på mastkärran eller på bockar. Lyfter inte i några fall. Det är inte säkert! Dessutom blir det besvärligt att få in masten om den inte hänger från nära tyngdpunktscentrum, för då behöver den vara mer eller mindre horisontell. Spinnakerfall har vi inget ändå, för den delen.

Men, allt tyder på att vi kan vinterförvara i sjön framöver, så nu slipper vi av- och påmastningsskiten på ett tag. Underbart! :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Lintott:

Jag skulle aldrig våga fästa lyftpunkten i en skothake. Skothakar är inte så starka. Om haken går av så kommer masten ner i expressfart.

 

Att lyfta i fallet är ok men fäst med en lina genom öglan i änden på viren, den tål mer last.

Det jag menar är att fästa skothaken i wiren så wiren löper genom den. 

Du lyfter masten med slinget under spridare som vanligt men storfallet håller masten stående upprätt.

 

Sträck storfallet så välter inte masten. När du lyft masten så släcker du långsamt på storfallet så börjar masten att luta kontrollerat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Gaidin:

Det jag menar är att fästa skothaken i wiren så wiren löper genom den. 

Du lyfter masten med slinget under spridare som vanligt men storfallet håller masten stående upprätt.

 

Sträck storfallet så välter inte masten. När du lyft masten så släcker du långsamt på storfallet så börjar masten att luta kontrollerat.

Jag har sett den metoden rekommenderas, men var ska man kontrollera fallet? På en lös mast sticker fallet bara ut genom ett hål i botten av masten. Inget block, ingen vinsch, ingen knap. Det låter väldigt besvärligt att dra och hålla emot för hand där, med en mast som är fri att rotera...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev raol:

Jag har sett den metoden rekommenderas, men var ska man kontrollera fallet? På en lös mast sticker fallet bara ut genom ett hål i botten av masten. Inget block, ingen vinsch, ingen knap. Det låter väldigt besvärligt att dra och hålla emot för hand där, med en mast som är fri att rotera...

 

Har man varken knap eller winscg blir det såklart svårt. Jag har alltid haft winsch på de båtar jag använt denna tekniken på.

 

Att montera ett knap är ju dock ganska enkelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Gaidin:

Har man varken knap eller winscg blir det såklart svårt. Jag har alltid haft winsch på de båtar jag använt denna tekniken på.

 

Att montera ett knap är ju dock ganska enkelt.

Fast varför ha det på masten? Bara nåt för saker att haka sig på vid fel tillfälle.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev raol:

Fast varför ha det på masten? Bara nåt för saker att haka sig på vid fel tillfälle.

 

T ex för att kunna masta av enkelt?

 

Jag har allt på masten.

4 winschar, massor med knap. Aldrig trasslat in något där vid segling.

 

Finns det master som är helt nakna på det viset? Hur hissar du rullgenuan på våren, har du det fallet draget till sittbrunnen också? 

 

Ett knipknap eller alladinknap i masten är ju inte i vägen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Självklart allt draget till sittbrunnen. Vore rent idiotiskt att ha det på annat vis! Masten är helt ren nertill, förutom hål för att leda ut fall ovanför mastfoten (men de används inte eftersom fallen går emot kanten och slits, så allt går ut genom mastfoten, via linhjul).


Tyvärr måste jag lämna sittbrunnen för att släppa loss seglet inför att det ska hissas, och sen beslå det igen när det kommit ner, men annars behöver jag inte lämna sittbrunnen under färd, precis som det ska vara. Jag har idéer för hur jag ska kunna lösa segelproblemet också, men pengarna finns inte för tillfället.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns många experter på internet, gäller att tänka själv oxå.

 

Fall till rullsegel används i princip en gång i början och en gång i slutet av säsongen, för att hålla sittbrunnen så ren som möjligt sitter de enbart på masten.

 

Selden avråder ifrån att lyfta mha T-beslag som går i storens likränna, har frågat  F2F vid studiebesök på fabriken i Göteborg. Det har hänt att likrännans kant brister med tråkiga följder.

Har haft Scampi 30 i 10-12 år, den maststorleken är snäll att hantera vid av och påmastning.

 

Inte alla hamnar som tillåter att masten är kvar med båten på land.

I Grefab Fiskebäck är det inte tekniskt möjligt pga deras kran.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev raol:

Självklart allt draget till sittbrunnen. Vore rent idiotiskt att ha det på annat vis! Masten är helt ren nertill, förutom hål för att leda ut fall ovanför mastfoten (men de används inte eftersom fallen går emot kanten och slits, så allt går ut genom mastfoten, via linhjul).


Tyvärr måste jag lämna sittbrunnen för att släppa loss seglet inför att det ska hissas, och sen beslå det igen när det kommit ner, men annars behöver jag inte lämna sittbrunnen under färd, precis som det ska vara. Jag har idéer för hur jag ska kunna lösa segelproblemet också, men pengarna finns inte för tillfället.

 

Idiotiskt?

Tänk lite större vännen.

 

Att ha sittbrunnen full av fall, winschar och annan skit är ganska besvärligt, det finns gott om fördelar med att ha allt vid masten men är man trångsynt och ser andra människor som idioter förstår jag att man inte ser längre än näsan räcker.

 

Jag uppskattar min sittbrunn med utrymme och tycker ändå den är för liten. Att fylla den med snören som.man drar i ett par gånger om dagen känns bara dumt. Jag går hellre fram och gör det jag skall, så som jag seglar så är det någon gång per dygn medan utrymmet i sittbrunnen används hela tiden. Större delen av tiden sitter jag bekvämt i sittbrunnen och kan använda ytorna till att t ex ställa ett glas öl.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

På min förra båt med rullfock och traditionellt storsegel var det redan från Hanse varvet förberett med 2 snabbrev i storen (segelmakaren fixade ett tredje stormrev som vi aldrig tack och lov behövde använda).

Revning av storen gjorde vi från sittbrunnen av säkerhets skäl och då krävs 2 revlinor och storfallet dragna till sittbrunnen.

 

Rullfockens fall räcker om det fästs på masten.

 

Idag med dubbla Furlexar och rullstor sköts fallen från masten, även gennakerfallet och lyftlina till spinnakerbommen sköts från masten.

 

Är man undrande så vandra runt på en brygga och se hur fallen är dragna.

Som sagt internet är farligt med bra och dåliga råd.

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Gaidin:

Idiotiskt?

Tänk lite större vännen.

 

Att ha sittbrunnen full av fall, winschar och annan skit är ganska besvärligt, det finns gott om fördelar med att ha allt vid masten men är man trångsynt och ser andra människor som idioter förstår jag att man inte ser längre än näsan räcker.

 

Jag uppskattar min sittbrunn med utrymme och tycker ändå den är för liten. Att fylla den med snören som.man drar i ett par gånger om dagen känns bara dumt. Jag går hellre fram och gör det jag skall, så som jag seglar så är det någon gång per dygn medan utrymmet i sittbrunnen används hela tiden. Större delen av tiden sitter jag bekvämt i sittbrunnen och kan använda ytorna till att t ex ställa ett glas öl.

Nu är ju inte linorna, eller vinscharna för den delen, inne i sittbrunnen. Begreppet innebär bara att de är åtkomliga från sittbrunnen. I praktiken är de på rufftaket och på kanterna runt sittbrunnen.

Att behöva lämna sittbrunnen under färd är ett planeringsmässigt och säkerhetsmässigt misslyckande. Det kan väl ursäktas på lugnt vatten i en vik eller hamn, men inte i övrigt.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow @Karljohansson, vilken respons!!

 

Jag har inte läst alla inlägg, men...

 

Jag har gått omkring och kollat ställen där kranen/släden är sådan att jag inte måste masta av. Men efter att jag (mha en tillika 60-årig, 55+, kompis gjort det, mastat av) och sedan 3 veckor senare mastat på... så...

 

...så kan jag säga att det känns FANTASTISKT att ha så mycket bättre koll på sin egen rigg och vad alla små öglor och grejjer är/kan vara till för. Jag behöver inte längre gissa om saker är var de skall vara.

 

Min erfarenhet säger; gör det - det är värt det.

 

Och jag har en Ketch så det är dubbla jobbet. Men bra kran (och väl vägda spridare) är det 1½ till 2 timmar upp resp. ned.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att masta av och på.... Ja det kräver lite tid, kunskap och lite assistans. Oftast så har varvet/klubben där detta sker kunskapen, tid och assistans får man ju själv anskaffa. Och med tiden så får man ju sedan kunskap att dela med andra som vi ser i inläggen ovan.

 

Enär TS funderar på en Scampi samt överväger vilken hamn båten sedan skall ligga i så vill jag nog säga. 1, har aldrig seglat Scampi men kunde denna båt vilket den även gjorde, detronisera Fin-Gal när det gäller havskappsegling så kan det ju inte vara ett dåligt val.

 

2. När det gäller att välja hamn efter mast av eller på om vintern.... Då har jag lite åsikter, Om man är trygg med att riggen är 100% korrekt så är det ju inget bekymmer.... Men om man köper en äldre båt så bör man nog se över riggen minst en gång innan man torrsätter med mast på... Samt kontrollera riggspänning noga när man sedan sjösätter efter att förvarat med mast på.... Metaller utvidgas som bekant när de värms upp, samt det motsatta när de kyls ned... så även om vantskruvar kanske inte rör sig så mycket om de är korrekt låsta i sitt läge så kan det ske annat... som korrosion i en talurit.. ..

 

3. Att inspektera riggen bör ju ändå göras med visst intervall, likaså genomföringar, segelbåtsdrev etc... så att enbart välja hamn för att få så lite jobb som möjligt är nog för mig en kortsiktig genväg... 

 

4. Till TS Välj du den hamn som känns bäst.. men att masten någon gång måste ner det kommer du nog inte ifrån...

 

Mhv S

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev LRZ:

Välj du den hamn som känns bäst

Instämmer i detta! Och väg in restiden till hamn och varv. Åtminstone som jag använder min båt både för segling och fixande, så blir det många turer till hamnen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-08-26 vid 12:25 skrev raol:

Nu är ju inte linorna, eller vinscharna för den delen, inne i sittbrunnen. Begreppet innebär bara att de är åtkomliga från sittbrunnen. I praktiken är de på rufftaket och på kanterna runt sittbrunnen.

Att behöva lämna sittbrunnen under färd är ett planeringsmässigt och säkerhetsmässigt misslyckande. Det kan väl ursäktas på lugnt vatten i en vik eller hamn, men inte i övrigt.

 

Olika båtar har olika användningsområden. Din trångsynthet är helt ok, jag förstår att du saknar erfarenhet av lite längre segling i större båtar. 

 

På min båt skulle det vara omöjligt att komma åt något på sittbrunstaket. Kan man inte ta sig upp på däck vid segling så har man andra problem.

 

Jag seglar veckor i sträck och givetvis får man lämna sittbrunnen emellanåt av flera anledningar och har man inte byggt förutsättningarna för det är det givetvis problematiskt.

 

Men stt dömma ut båtar p g a att du är van vid att segla jolle är ju bara fel. Det finns massor med argument för att ha allt vid masten, jag är inte nöjd med att gå fram i kuling men alternativet hade jag varit mer missnöjd med. El-winchar i all ära, knapp-segling, visst. Men det är inte där jag och att ha allt neddraget till sittbrunnen i min båt hade inkräktar alldeles för mycket på mitt boutrymme.

 

Döm inte folk eller båtar så som du gör. 

  • Like 3
  • Thanks 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...