Hallehn 0 Posted August 23 (edited) Hej! Jag har en Aquador 28 DC 2011 som jag undrar var lyftpunkterna sitter för upptagning via kran? Alltså, var ska jag sätta slingen förut & akterut? Hittar inte det i instruktionsboken. Edited August 23 by Hallehn Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,841 Posted August 23 17 minuter sedan skrev Hallehn: Hej! Jag har en Aquador 28 DC 2011 som jag undrar var lyftpunkterna sitter för upptagning via kran? Alltså, var ska jag sätta slingen förut & akterut? Hittar inte det i instruktionsboken. Det är lite som att svara på "hur långt är ett snöre"... Var slingen ska placeras för att båten ska balansera bra påverkas av hur stort (långt) lyftoket är och blir därför individuellt för olika kranar. Aquador 28 har väl en inombordare med drev? Då ligger rätt mycket vikt i bakre delen av båten så aktre slinget ska placeras rätt långt bak och sedan styr oket var främre slinget hamnar. Om det är en van kranförare så brukar de "ha på känn" ungefär var aktre slinget ska placeras. Sedan provlyfter man lite ur vattnet o ser hur båten balanserar. Blir det baktungt så sätts båten ner igen o slinget flyttas lite bakåt o.s.v. När det blivit bra balans på lyftet så ska du ta några foton av hur slingen placerats så blir det enklare nästa gång. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Kane 972 Posted August 23 Är bilden i instruktionsboken otydlig? 1 Share this post Link to post Share on other sites
Hallehn 0 Posted August 26 2024-08-23 vid 16:04 skrev Kane: Är bilden i instruktionsboken otydlig? Så du menar att förhållandet är detsamma oberoende om det är en 23:a, 26:a eller 28:a? Alltså samma lyftpunkter? Share this post Link to post Share on other sites
Hallehn 0 Posted August 26 2024-08-23 vid 15:41 skrev Lintott: Det är lite som att svara på "hur långt är ett snöre"... Var slingen ska placeras för att båten ska balansera bra påverkas av hur stort (långt) lyftoket är och blir därför individuellt för olika kranar. Aquador 28 har väl en inombordare med drev? Då ligger rätt mycket vikt i bakre delen av båten så aktre slinget ska placeras rätt långt bak och sedan styr oket var främre slinget hamnar. Om det är en van kranförare så brukar de "ha på känn" ungefär var aktre slinget ska placeras. Sedan provlyfter man lite ur vattnet o ser hur båten balanserar. Blir det baktungt så sätts båten ner igen o slinget flyttas lite bakåt o.s.v. När det blivit bra balans på lyftet så ska du ta några foton av hur slingen placerats så blir det enklare nästa gång. Tack för svaret. Jag förstår att det är lite som "hur långt är ett snöre" men det kanske finns någon här som har erfarenhet från en 28DC, tänkte jag. På min förra båt så var lyftpunkterna utmärkta. Ja, det är en inombordare med drev. Jag ska göra som du rekommenderade & ta kort vid upptagning. Bra tips! Tack! Share this post Link to post Share on other sites
Makro 1,207 Posted August 26 Riktigt samma kan ju inte bli, sen beror det ju på avståndet på lyftoket eller bredden mellan gafflarna om man lyfter med truck. En sublift däremot borde kunna ha tillräckligt avstånd. Det beror ju också på om det är enkel eller dubbelmontage av motorer, men 28:an har väl bara enkelistallation? Bakre slingen brukar hamna alldeles i framkant på motorn och den andra där oket tar slut. Om den som lyfter har gjort det förr gör man ett provlyft och ser hur båten "väger" och det brukar vara det samma på de flesta DC-båtarna med drev. Kan man sätta så glest som på bilden ska det inte vara några problem med att båten väger över. Ska du lyfta själv? 1 Share this post Link to post Share on other sites
Hallehn 0 Posted August 26 14 minuter sedan skrev Makro: Riktigt samma kan ju inte bli, sen beror det ju på avståndet på lyftoket eller bredden mellan gafflarna om man lyfter med truck. En sublift däremot borde kunna ha tillräckligt avstånd. Det beror ju också på om det är enkel eller dubbelmontage av motorer, men 28:an har väl bara enkelistallation? Bakre slingen brukar hamna alldeles i framkant på motorn och den andra där oket tar slut. Om den som lyfter har gjort det förr gör man ett provlyft och ser hur båten "väger" och det brukar vara det samma på de flesta DC-båtarna med drev. Kan man sätta så glest som på bilden ska det inte vara några problem med att båten väger över. Ska du lyfta själv? Hej! Tack för svaret & förtydligandet. Ja, det är bara en motor i 28:an. Nej, vi har ju gemensam upptagning i båtklubben & han som kör kranen är erfaren, men han brukar muttra lite om att det skulle gå fortare om båtägarna hade märkt ut sina lyftpunkter & jag hittade inga på den här båten. Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,821 Posted August 26 1 timme sedan skrev Hallehn: Så du menar att förhållandet är detsamma oberoende om det är en 23:a, 26:a eller 28:a? Alltså samma lyftpunkter? Det beror ju även på hur välfyllda tankarna ombord är och var i förhållande till tyngdpunkten dom är monterade.. Jag klistrade på märkningar för lyftpunkler en höst efter upptagningen, då jag nästan hade kört bränsletankarna tomma. Hösten därpå tänkte jag som så att dieselpriset knappat blir lägre till våren varför tankarna toppfylldes innan upptagning. Ja då stämde ju mina markeringar dåligt. Men vad jag sett och erfarit gör alla kranförare ett försiktigt provlyft någon decimeter ovan vattenytan först och i bland behöver man inte ens lyfta så mycket för att se om båten är dåligt balanserad i slingen. 2 Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,543 Posted August 26 (edited) 1 timme sedan skrev Hallehn: ...men han brukar muttra lite om att det skulle gå fortare om båtägarna hade märkt ut sina lyftpunkter & jag hittade inga på den här båten Precis som nämnts är det inte bara båten i sig utan även prylarna man lyfter med och dess dimensioner som bestämmer lyftpunkterna. Samt bunkerstatus på båten. I vår båtklubb (med egen traverskran för oss under 8 ton och med båtvagn) är det också ett tydligt önskemål om uppmärkta positioner. Men första gången vi lyfte båten fanns naturligtvis en förståelse för att vi inte visste alls (rak axelbåt med ett flertal tankar på totalt uppåt 1000 liter). Efter denna första gång så sitter dock numera små markeringar (liten bit eltejp i underkant på fenderlisten) på ungefärligt ställe, som passar just vår traverskrans lyftoks storlek. Men det stämmer aldrig exakt, då man aldrig har exakt lika mycket bränsle o.s.v. i båten. Så ett eller två omtag med lite finjustering emellan är "standard" även hos oss, för närmare än så här kommer vi inte. Edited August 26 by IngemarE 1 Share this post Link to post Share on other sites
Kane 972 Posted August 26 1 timme sedan skrev Hallehn: Så du menar att förhållandet är detsamma oberoende om det är en 23:a, 26:a eller 28:a? Alltså samma lyftpunkter? Det är i alla fall samma instruktionsbok för de modellerna (storlek och DC/HT). Share this post Link to post Share on other sites