Jump to content
Thursday 03 October 2024
jorgenkarls

Garmin echoMAP 50s - stendöd

Recommended Posts

Hej, 

 

Fick med en Garmin GPS ( echoMAP 50s) när jag köpte båten. Enligt säljaren så har den fungerat men icke. Vet ej om det är GPS`en eller kabeln till den som är inte fungerar. Tänkte börja med att koppla på ström på GPS för att se om den vaknar till liv. Är det någon som vet vilka stift på baksidan som behöver ström ? Det står 10-32V på baksidan, någon som har koll där vad som behövs, eller funkar allt mellan 10-32 ? 

 

Se bifogade bilder. Tack på förhand :)

 

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev jorgenkarls:

Hej, 

 

Fick med en Garmin GPS ( echoMAP 50s) när jag köpte båten. Enligt säljaren så har den fungerat men icke. Vet ej om det är GPS`en eller kabeln till den som är inte fungerar. Tänkte börja med att koppla på ström på GPS för att se om den vaknar till liv. Är det någon som vet vilka stift på baksidan som behöver ström ? Det står 10-32V på baksidan, någon som har koll där vad som behövs, eller funkar allt mellan 10-32 ? 

 

Se bifogade bilder. Tack på förhand :)

 

3.jpg

 

På Garmins hemsida finns manual till plottern. Där framgår vilka funktioner de olika trådarna i anslutningskabeln har så den kan anslutas korrekt. Jag rekommenderar att du kontaktar en återförsäljare och köper en anslutningskabel som ansluts enligt anvisningarna. Att försöka mata enskilda stift i plottern är riskabelt. Om du får spänning på fel stift så kan det skada plottern. Dessutom så framgår det inte av manualen vilka stift som går till vilken tråd så det kommer att vara en riskabel gissning att försöka ansluta utan korrekt kabel. Även om det står någon numrering inne i kontakten så skulle jag inte våga lita på att den överensstämmer med numreringen enligt installationsanvisningarna.

 

 

452507041_Anslutningechomap50s.thumb.jpg.ea5110bb3534f0c26523c4c5710bd1b6.jpg

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Installationsmanual finns att hämta hos Garmin, men du har kanske redan sett den?

Där finns följande figur, men om numreringen är samma som den du visar här är upp till dig att kolla. Har du kabeln kan du ju dubbelkolla och mäta upp den. Annars har du spänningsmatning på röd och svart kabel, #1 och #2:

 

image.png.5b887ec7e4d8c965404d66078022ee8c.png

 

Och står där 10-32 Volt så kan du ansluta den till vilken spänning som helst i det intervallet. Normalt har man väl 12V i båten och då fungerar plottern även om batteriet börjar bli urladdat och spänningen sjunker under 12V.

Edited by ABC
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Lintott:

 

På Garmins hemsida finns manual till plottern. Där framgår vilka funktioner de olika trådarna i anslutningskabeln har så den kan anslutas korrekt. Jag rekommenderar att du kontaktar en återförsäljare och köper en anslutningskabel som ansluts enligt anvisningarna. Att försöka mata enskilda stift i plottern är riskabelt. Om du får spänning på fel stift så kan det skada plottern. Dessutom så framgår det inte av manualen vilka stift som går till vilken tråd så det kommer att vara en riskabel gissning att försöka ansluta utan korrekt kabel. Även om det står någon numrering inne i kontakten så skulle jag inte våga lita på att den överensstämmer med numreringen enligt installationsanvisningarna.

 

 

452507041_Anslutningechomap50s.thumb.jpg.ea5110bb3534f0c26523c4c5710bd1b6.jpg

 

Hej och tack för svar :)

 

Jag har kabel till den, den sitter i båten. Min tanke var att om man listade ut vilka stift som är plus och minus så kan jag i alla fall mäta på på kontakten i båten och se om den är hel. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
50 minuter sedan skrev jorgenkarls:

 Min tanke var att om man listade ut vilka stift som är plus och minus så kan jag i alla fall mäta på på kontakten i båten och se om den är hel. 

Fast du skrev ju först:

11 timmar sedan skrev jorgenkarls:

Tänkte börja med att koppla på ström på GPS för att se om den vaknar till liv.

Men man kan ju göra båda 😉

 

Dock är det inte riktigt så enkelt att mäta som du tänker göra. För om du mäter i kontakten (med knappnålar instuckna i hylsorna i donet eller små komponentavklipp för att "simulera" stiften då mätpinnarna sannolikt är för stora), har du ingen belastning. Trots vilken risig okontakt som helst på vägen dit kommer du kunna ha matningsspänning enligt instrumentet (eftersom dess belastning av matningen är i princip obefintlig), men ändå kanske inte få ett enda liv i instrumentet i alla fall via den matningen.

 

Bättre är att du följer kabeln tillbaka in i båten och mäter där +/- är skarvade (vanligen en röd och svart), med instrumentet anslutet. Kablagen som följer med instrumenten brukar inte vara speciellt långa, så du har sannolikt en skarv ganska snart innanför panelen. Du ser då också om spänning finns men dippar när du försöker slå på instrumentet t ex.

Då slipper du också riskerna med och omaket att pricka rätt hylskontakt i donet i båten och/eller riskera att råka kortsluta något vid den mätningen. För det är pilligt.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev IngemarE:

Fast du skrev ju först:

Men man kan ju göra båda 😉

 

Dock är det inte riktigt så enkelt att mäta som du tänker göra. För om du mäter i kontakten (med knappnålar instuckna i hylsorna i donet eller små komponentavklipp för att "simulera" stiften då mätpinnarna sannolikt är för stora), har du ingen belastning. Trots vilken risig okontakt som helst på vägen dit kommer du kunna ha matningsspänning enligt instrumentet (eftersom dess belastning av matningen är i princip obefintlig), men ändå kanske inte få ett enda liv i instrumentet i alla fall via den matningen.

 

Bättre är att du följer kabeln tillbaka in i båten och mäter där +/- är skarvade (vanligen en röd och svart), med instrumentet anslutet. Kablagen som följer med instrumenten brukar inte vara speciellt långa, så du har sannolikt en skarv ganska snart innanför panelen. Du ser då också om spänning finns men dippar när du försöker slå på instrumentet t ex.

Då slipper du också riskerna med och omaket att pricka rätt hylskontakt i donet i båten och/eller riskera att råka kortsluta något vid den mätningen. För det är pilligt.

Det låter betydligt smartare. Får bli att testa detta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev jorgenkarls:

Tack för tips. Nu är den igång :)

GPS.jfifUnavailable

Kul att höra. Vad var felet ?

 

(Tänk f.ö. på när du bifogar bilder att skicka med dem i något standardformat, .gif, .jpg eller liknande. Kan inte se din bild här på min jobbdator, som dessutom har restriktioner så jag inte kan ladda ner plugins för Äppleformaten t ex utan är hänvisad till de format som är "standard"....)

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Kul att höra. Vad var felet ?

 

(Tänk f.ö. på när du bifogar bilder att skicka med dem i något standardformat, .gif, .jpg eller liknande. Kan inte se din bild här på min jobbdator, som dessutom har restriktioner så jag inte kan ladda ner plugins för Äppleformaten t ex utan är hänvisad till de format som är "standard"....)

Hej, bilden är jpg.

 

Jag kollade var kablarna tog vägen och de hamnade i en kontakt där blecket till matningen (plus) saknades,. SÅ felet var snabbt åtgärdat. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev jorgenkarls:

Hej, bilden är jpg.

Ja, nu ja 😉

 

3 minuter sedan skrev jorgenkarls:

Jag kollade var kablarna tog vägen och de hamnade i en kontakt där blecket till matningen (plus) saknades,. SÅ felet var snabbt åtgärdat.

Bra med återmatning, tack. Alltför många trådar bara slutar utan att man fick reda på hur det gick....

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev IngemarE:

Ja, nu ja 😉

 

Bra med återmatning, tack. Alltför många trådar bara slutar utan att man fick reda på hur det gick....

Tack! 

 

Nästa utmaning blir att försöka dra kabeln till ekolodsgivaren. Ser klurigt ut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...