Jump to content
Sunday 12 January 2025
Sebbe78

Hjälp mig identifiera delen i sjövattenpumpen!!

Recommended Posts

Vi har en TAMD40B med 5 hål i locket på sjövattenpumpen. 

Efter överhettningsproblem har jag tagit bort originalsjövattenfiltret- samt huset och monterat in ett Vetusfilter istället. 

Problemet är att 32 mm kopparröret på pumpen som tar in sjövattnet inte är tätt i infästningen, det går liksom att vicka på det och det bubblar vatten där när motorn går.

 

IMG_0678.thumb.jpeg.05771becec33c18036b3958d97866fde.jpeg

 

IMG_0680.thumb.jpeg.65a0dc8885c51e351efaf60be6a96d3d.jpeg

 

Jag antar att det borde finnas någon bussning eller liknande som håller röret tätt och på plats? Denna behöver jag iallafall byta men kan inte hitta rätt del när jag googlar. Har sökt i Pentas register men där finns väldigt sällan bild på delarna och ännu mer sällan någon sprängskiss. 

 

Jag förstår heller inte hur jag demonterar röret? Eller går det inte att ta bort?

 

Väldigt tacksam för hjälp med det här!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normalt sitter det en plåtvinkel som håller i svullsten på kopparröret.

Sök efter servicemanual till AD40 på nätet. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev NW355:

Normalt sitter det en plåtvinkel som håller i svullsten på kopparröret.

Sök efter servicemanual till AD40 på nätet. 

Det sitter så vitt jag kan se ingen plåtvinkel där nere på den andra motorn som fortfarande har kvar originalfiltret. Däremot sitter det en stålbit med två fingrar i en y-form under filterhuset men den kan ju inte påverka fästet nere mot impellerhuset?

 

Observera att vi har versionen med 5 bultar i locket till impellern. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

På AQ-versionen håller sjövattenfiltret röret på plats. Inombords motorn TAMD 40 har inget påmonterat filter så där finns det en bygel.

Har det.nr 845961 och ser ut att finnas hor VP. Sätt dit nya tätningar det.nr 845354.

Ingemar

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev sanktanna:

Hej.

På AQ-versionen håller sjövattenfiltret röret på plats. Inombords motorn TAMD 40 har inget påmonterat filter så där finns det en bygel.

Har det.nr 845961 och ser ut att finnas hor VP. Sätt dit nya tätningar det.nr 845354.

Ingemar

Tack! Ska höra hos Marinexpress imorgon ifall de har dessa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

UPPDATERING:

Jag har idag fått tag på packning (som saknades helt) och bygel för att hålla röret på plats och vid uppstart verkade det fungera som det ska!! Slutgiltig provkörning imorgon och uttagning av seger i förskott ikväll med gott dricka 🥳🍺

 

Stort tack till

@NW355 och @sanktanna

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

UPPDATERING 2.0 - Så blev det

 

Sedan installation och provkörning har utfallet blivit följande:

 

Vid ca 2000 varv ligger motorn numera på stadiga 94°C (tidigare 83-84°C oavsett hastighet). Vid tomgång/låga varv samt allting över 2000 varv, överhettas motorn snabbt. 

 

Jag kan se att vattnet sinar i filtret vid tomgång. Men vid höga varv är det fullt ös med vatten i filtret, ändå överhettas den. 

 

Vad kan det bero på? Vetusmodellen heter 330 och har 32 mm slanganslutning (samma som originalröret på impellerhuset). 

Kapaciteten är 163 lit/min. Dragna slangar för såväl inlopp som utlopp är ca en meter långa, 32 mm innerdiam. 

 

En möjlig orsak är så klart impellern. Den har utsatts för en tidigare torrkörning då impellerluckan blev väldigt varm. Men efter demontering tyckte jag den såg ok ut och bytte endast rotationshåll på den.

 

Bygeln som jag installerat ska hålla kopparröret på plats vid tryck men jag måste säga att det ser ut som att något fattas för det är liksom tomrum mellan flänsen på röret och bygeln? Syns dåligt på bilden men bygeln nyper alltså inte åt rörets nedre fläns som jag trodde den skulle.

 

IMG_0690.thumb.jpeg.97e284cca892143e1749bf1888f34f2b.jpeg

 

Tar tacksamt emot tips och råd på vad som fortfarande kan vara fel! 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Röret ska ju ner så att flänsen kommer under konsolen, annars kan det tryckas ut och det då inte tätar.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

Röret ska ju ner så att flänsen kommer under konsolen, annars kan det tryckas ut och det då inte tätar.

Ingemar

Den nedre flänsen är i hålet men det är ett jäkla glapp mellan den övre och undre så bygeln sitter mitt emellan. Borde finnas ytterligare nån slags bussning ovanför som pressar mot bygeln? Eller menar du att båda flänsarna ska ner där?

Edited by Sebbe78

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ut som att kopparröret är felaktigt , kanske inte original?

Plåtvinkeln ska hålla ovanpå svulsten på kopparröret, under svulsten ska tätningen ligga in mot röranslutningen i impellerhuset.

Läcker sugsidan in luft via gummitätningen (fyrkantsring) så påverkas kylningen.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

I med en ny impeller med tillhörande packning till locket, när du ändå är där o rotar.

 

En gång satte jag in en egentillverkad packning till locket.

Gick inte bra. Impellern tätade inte mot locket.

Felet blev som du beskriver.

 

Packningen ska vara tunn. 

 

Edited by Hybro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev NW355:

Ser ut som att kopparröret är felaktigt , kanske inte original?

Plåtvinkeln ska hålla ovanpå svulsten på kopparröret, under svulsten ska tätningen ligga in mot röranslutningen i impellerhuset.

Läcker sugsidan in luft via gummitätningen (fyrkantsring) så påverkas kylningen.

 

Kopparröret har liknande utseende som originalröret på Pentas sprängskiss så det skulle mycket väl kunna vara original. 
Men jag funderar nu för säkerhets skull ta med det till handlarn och jämföra med det som de har, om de nu har det på hyllan vill säga. 
Byter även impeller igen när jag ändå håller på. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...