Makro 1,207 Posted July 24 Vi ligger just nu i världsmetropolen Långbron mitt i Dalslandskanal funderar över kommunikationen här. I Trollhättekanal är det ju enkelt att bara lyssna av VHFen men här är ju svårare att veta vad som händer. Slussvakterna har ju radio som oftast räcker till nästa sluss om inte avståndet är för långt men den är ju bara för interntrafik fast den borde ju kunna gå att lyssna av. En antenn som sitter vid en radio i Lennartsfors där man faktiskt kan anropa slussvakten hade 145-174 Mhz märkning, undrar om hela systemet ligger däromkring, någon som vet? Jag borde haft en sån där liten Baofeng-radio med mig så att jag kunde skannat av. Sen hade det ju varit fint om det även fanns möjlighet till kommunikation med VHF men det lär ju aldrig bli av. Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,326 Posted July 24 Förr var det mycket radiotrafik från kollektivtrafikspersonal, väktare/ordningsvakter, elbolagspersonal, åkerier och liknande på frekvenser inom det spannet. Jag tror en allt inom kollektivtrafik och sånt gått över till TETRA, som är krypterat och oavlyssningsbart (blåljusverksamheternas RAKEL är en variant med TETRA i botten). Men marin VHF ligger ju mitt i frekvensspannet också, så det är kanske bara en bredbandig antenn för marin VHF du sett. Jag hittade ett inlägg på ett radioforum som menar att slussvakterna använder 155.125 MHz, som inte är en normal kanal inom marin VHF, men ligger bara några hundra kHz under lägsta, så hade man kunnat ratta in frekvenser fritt hade säkert en vanlig marin VHF-radio klarat att lyssna. Jag har en 20 år gammal Icom R-20, som kan lyssna mellan 150 kHz och 3999 MHz. När jag skaffade den fanns det massvis att lyssna på. Nu är det i stort sett helt tyst, bortsett från flyg- och sjötrafik (men för det senare behöver man ju ha hyfsat fri sikt över havet). 1 Share this post Link to post Share on other sites