FIATX19 155 Posted July 24 Har en md17c och har bytt bränslefilter och finfilter samt luftat motorn och kört ca 2timmmar effter detta. Orsaken till att jag bytte filter var att motorn ibland tappade i varvtal och jag misstänkte att något av filtren var täta. Filtren såg bra ut, lite smuts i bränslefiltret men finfilter var helt rent. Problemet är alltså att jag ligger på 1800rpm och sedan tappar motorn 100-400varv för att något senare återgå till 1800rpm igen. Hittar inget fel och behöver tips på vad felet kan vara. Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,129 Posted July 24 Fortfarande luft kvar. Du luftar väl efter manualen? Kan också vara luft kommer in via en spricka i en gammal bränsleslang. På min Yanmar bytte jag även några kopparbrickor mot nya glödgade. Sista stället jag luftar på är där tryckröret är ansluten till spridaren. Enklast är att lufta när motorn är igång. Fick göra om detta två gånger innan det blev bra. Share this post Link to post Share on other sites
FIATX19 155 Posted July 24 Jag har luftat på filtret och finfiltret och sedan på spridare så jag har nästan följt instruktionen. Man skall lufta på högtryckspumpen också men skruven satt för hårt så vågade inte ta i hårdare. Tycker att även om jag missat lite luft borde det försvinna effter 2 timmar ( 6knop i 2 timmar borde förbruka hiskeliga 3.6 liter). Alla bränsleledningar fram till finfiltret är bytta för 2 år sedan och har bytte då förfiltret till ett spinn on filter för att slippa problem med otäta packningar. Jag skall med andra ord inte ha något läckage före matarpumpen. Efter matarpumpen borde läckage resultera i läckage av bränsle. Jag får kolla att ingen bränsleslang före pumpen är utsatt för skav. Kan det vara högtryckspumpen (centrifugalregulatorn) som krånglar? Share this post Link to post Share on other sites
speljakt 135 Posted July 24 1 hour ago, FIATX19 said: Har en md17c och har bytt bränslefilter och finfilter samt luftat motorn och kört ca 2timmmar effter detta. Orsaken till att jag bytte filter var att motorn ibland tappade i varvtal och jag misstänkte att något av filtren var täta. Filtren såg bra ut, lite smuts i bränslefiltret men finfilter var helt rent. Problemet är alltså att jag ligger på 1800rpm och sedan tappar motorn 100-400varv för att något senare återgå till 1800rpm igen. Hittar inget fel och behöver tips på vad felet kan vara. Jag har haft liknande symptom, som efter hand förvärrades så att motorn till slut tjuvstannade (inträffade med flera gångtimmars mellanrum). Orsaken visade sig vara skit i bränsletanken, i form av några "frisimmande" större svarta klumpar (alger, bakterier, svampar). Klumparna var alltför stora för att kunna sugas upp i bränsleröret och därför var förfiltret förhållandevis rent. Min misstanke är att en sådan klump emellanåt blockerade bränslerörets mynning och därmed ströp bränsletillförseln, med varvtalssänkning (eller tjuvstopp) som följd. Inga problem efter grundlig rengöring av tanken. 2 Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,129 Posted July 24 Efter att jag bytt slangen mellan matarpump och högtryckspump samt luftat på alla ställen, så går motorn lugnt o fint på alla varvtal. Bytte även tätningarna, kopparbrickor till luftskruvarna. Det som gjorde susen i mitt fall var att lossa kopplingen av metall röret ut från högtryckspumpen till spridaren. Såg att det bubblade lite i det diesel som kom ut. Luftade med motorn igång. Efter det luftade jag vid spridaren. Blir det en bubbla eller två kvar så komprimeras dessa när diesel med högtryck pumpas till spridaren. Alltså kommer inte tillräckligt mängd fram hela tiden. Vätska, alltså diesel kan inte komprimeras och då öppnar spridaren när den ska. Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 964 Posted July 24 MD-17 har dessutom ingen returledning till tanken så ev luft kan inte försvinna den vägen. Returen går till finfiltret och blir kvar i systemet om man inte luftar ordentligt. Risken är dock att du har någon liten läcka på sugsidan som efter en tid har sugit in tillräckligt med luft för att påverka varvtalet. Share this post Link to post Share on other sites
FIATX19 155 Posted July 24 Speljakt. Jag tömde och gjorde rent tanken för 3 år sedan men tanken har slagit mig trotts att jag kör HVO. Jag skall ta bort nivphuvaren och se hyr det ser ut. Hybrid. Jag lossade vad spridande och inte vid pumpen. Spridare ligger högre så tycker det borde räcka. Ja luft är ju komprimerbart så det ställer till det. Jag laddar mentalt så blir det nog en tur tillåten ikväll, tack för tipsen. Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 964 Posted July 24 2 minuter sedan skrev FIATX19: Spridare ligger högre så tycker det borde räcka. Höjden har ingen betydelse, men spridarna ligger sist i kedjan så det ska räcka. Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,129 Posted July 24 Det gjorde det inte för mig. Hade glömt vad som stod i manualen. Typ lossa kronmuttern som håller fast stålröret mot förskruvningen på utgången på högtryckspumpen. (Gör man inte det, vrids röret sönder.) Lossa sedan förskruvningen två varv. (Lossar man mer kommer de små pumpdetaljerna ut ur pumpen!) Vrid motorn runt tills bara diesel kommer ut. - Jag luftade när motorn gick. Kom ut några luftbubblor och diesel. Sista luftade jag spridaren, änden gång. Detta gäller en Yanmar. Men är väl ganska likt på din motor. Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 964 Posted July 24 2 timmar sedan skrev Hybro: Lossa sedan förskruvningen två varv. Man behöver inte lossa några förskruvningar mer än att det börjar läcka för att luftningen skall funka. Share this post Link to post Share on other sites
FIATX19 155 Posted July 24 Åkte till båten igen. Startade motorn och luftade vid spridarna direkt med motorn på tomgång. Märkte inte av någon luft alls men tog en provtur på en dryg timme. Allt funkade perfekt! Stort tack för allt stöd! 1 Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,129 Posted July 24 (edited) 30 minuter sedan skrev Rascal: Man behöver inte lossa några förskruvningar mer än att det börjar läcka för att luftningen skall funka. På YSM som jag skrivit om ang luftning, står det klart och tydligt i bruksanvisningen att man först måste lossa en förskruvning som håller stålröret. Om man inte gör det utan vrider på den större gängade delen på utgången av högtryckspumpen, så vrider man av stålröret. Förmodligen olika på motorerna. Det viktiga är att man följer den väl provade ordningen som anges i respektive manual. Och angående "retur" från spridare, till finfiltret, som gör att ev luft blir kvar i systemet. Så är det original på YSM. Jag har modifierat med en slang från en dieselbil som matar till bränsletanken i stället. Pluggade slanganslutningen för returen till finfiltret. Funkar fint. Edited July 24 by Hybro Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 964 Posted July 24 5 minuter sedan skrev Hybro: På YSM som jag skrivit om ang luftning, står det klart och tydligt i bruksanvisningen att man först måste lossa en förskruvning som håller stålröret. Om man inte gör det utan vrider på den större gängade delen på utgången av högtryckspumpen, så vrider man av stålröret Nu har ju inte TS någon YSM utan en MD-17 och dom är tydligen olika så vi behöver ju inte krångla till det mer än vad det redan är. Md-17 kräver bara att man lossar lite på förskruvningar och luftskruvar så att luften kan pysa ut. Share this post Link to post Share on other sites
FIATX19 155 Posted July 24 Jo visst skiljer det mellan motorerna men jag har faktiskt funderat på att koppla bort returen till pumpen och låta den gå till tanken istället. Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 964 Posted July 24 14 minuter sedan skrev FIATX19: Jo visst skiljer det mellan motorerna men jag har faktiskt funderat på att koppla bort returen till pumpen och låta den gå till tanken istället. Varför det? Varför krångla till och ändra något som har funkat bra i 50 år? Share this post Link to post Share on other sites