Jump to content
Friday 13 December 2024
SeaMaster560wa

Ca 20 år gammal VP inombordare

Recommended Posts

Godmorgon! Tänkte kolla med Er kunniga här på forumet! Funderar på att byta upp mig i storlek vill jag byta mot samma pengar som jag får för min båt idag så hamnar jag på en båt som är ca 2005-2007. Det sitter på de modeller jag tittat en VP KAD44 eller VP D4, antal timmar ca 700. 

- Är det något speciellt jag ska titta på?

- Är det vid denna tiden samt timmar som det börjar bli dags för större renoveringar av motor/drev?

 

Tack på förhand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morning!

700 timmar är inte så mycket för dessa motorer. KAD44 har turbo och den kan behöva bytas efter cirka 700-800 timmar. Det var vid dom motortimmarna som min turbo på en KAD43 fick bytas ut. Det kostar omkring 10-15.000kr om du lämnar in turbon i utbyte på en turboverkstad och gör jobbet själv VPs originalturbo (liksom andra delar) är väldigt dyra, eller iallafall dyrare.

Det finns en del drivremmar till kompressor, generator, vattenpump och servopump, dessa skall vara bytta (jag minns inte intervallet) och dess remspännare skall också vara utbytta. Luft- och bränslefilter, liksom sjövattenpumpens impeller skall vara bytta varje år, eller vartannat för impellern, men det gäller alla marina motorer, liksom sedvanligt oljebyte varje höst.

VP KAD43 var den sista generationens helt "analoga" motorer, som saknade all form av elektronik och lämpar sig för "gör-det-själv-jobb". KAD44 har är ju något modernare med en del elektronik.

Hela KAD-serien har lösa cylinderfoder och det innebär att motorn är fullt renoveringsbar om man får ett större haveri.

D-seriens motorer har ju brottats med en hel del problem och framförallt dåligt rykte, denna har inte lösa cylinderfoder, jag hade nog valt en motor från Yanmar än en D-motor om det nu gått att välja. men D-motorernas barnsjukdomar är kanske botade och dom är kanske  vaccinerade för kommande problem..? Det finns forumdeltagare här som vet mer och bättre om dessa motortyper.

 

Sedan drev... det är ju en historia i sig, dessa kräver ju mycket mer underhåll än raka axlar med backslag. Men 700 timmar skall inte vara några problem och drevet fått sedvanlig service, att bälgarna är bytta minst vart annat år, att propellrarna är oskadade, det brukar vara duopropeller.

Oavsett vilken båt, så kolla alltid propellerns skick, och det kan vara ett observandum om propellern är sprillans ny, varför har den då bytts ut?

 

Motorns hjälpsystem såsom generator, drevlyft och olika pumpar skall ju fungera.

 

Det du skall titta på är det allmänna skicket på hela båten och då båtens motorrum. Byssan (=köket) toaletten och motorrummet brukar skvallra en hel del om hur båten skötts om. Inte bara ögat, utan också näsan kan avslöja ett och annat. Stirra dig inte blind på navigationselektronik, då den går att byta ut och blir ofta "omodern" efter bara några enstaka säsonger.

 

Båtens "hjälpsystem" om det finns värmare, ankarspel och bogpropeller skall dessa funka, trimplan skall fungera etc... Köket skall fungera, vv-beredare och allt sådant skall vara i bra skick och fungera utan läckage. 

Toalett och septiktank är också ett kapitel för sig, men här skall man kolla på funktionen och lukten, ja det luktar alltid även på en välskött traditionell vattenspolad toalett... men det skall vara rent ock snyggt.

Landströmssyem skall vara säker och avsäkrad, och då båtens elsystem skall helst inte vara ett ormbo. Säljarna säger alltid att batterierna "minsann" är nästan nya, vilket dom sällan är, så hela batteribanken kan behöva bytas ut. Batterier är för det mesta (alltid?) datummärkta, men även gamla batterier kan vara helt ok om dom är välskötta och inte är sönderladdade.

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Morning!

700 timmar är inte så mycket för dessa motorer. KAD44 har turbo och den kan behöva bytas efter cirka 700-800 timmar. Det var vid dom motortimmarna som min turbo på en KAD43 fick bytas ut. Det kostar omkring 10-15.000kr om du lämnar in turbon i utbyte på en turboverkstad och gör jobbet själv VPs originalturbo (liksom andra delar) är väldigt dyra, eller iallafall dyrare.

Det finns en del drivremmar till kompressor, generator, vattenpump och servopump, dessa skall vara bytta (jag minns inte intervallet) och dess remspännare skall också vara utbytta. Luft- och bränslefilter, liksom sjövattenpumpens impeller skall vara bytta varje år, eller vartannat för impellern, men det gäller alla marina motorer, liksom sedvanligt oljebyte varje höst.

VP KAD43 var den sista generationens helt "analoga" motorer, som saknade all form av elektronik och lämpar sig för "gör-det-själv-jobb". KAD44 har är ju något modernare med en del elektronik.

Hela KAD-serien har lösa cylinderfoder och det innebär att motorn är fullt renoveringsbar om man får ett större haveri.

D-seriens motorer har ju brottats med en hel del problem och framförallt dåligt rykte, denna har inte lösa cylinderfoder, jag hade nog valt en motor från Yanmar än en D-motor om det nu gått att välja. men D-motorernas barnsjukdomar är kanske botade och dom är kanske  vaccinerade för kommande problem..? Det finns forumdeltagare här som vet mer och bättre om dessa motortyper.

 

Sedan drev... det är ju en historia i sig, dessa kräver ju mycket mer underhåll än raka axlar med backslag. Men 700 timmar skall inte vara några problem och drevet fått sedvanlig service, att bälgarna är bytta minst vart annat år, att propellrarna är oskadade, det brukar vara duopropeller.

Oavsett vilken båt, så kolla alltid propellerns skick, och det kan vara ett observandum om propellern är sprillans ny, varför har den då bytts ut?

 

Motorns hjälpsystem såsom generator, drevlyft och olika pumpar skall ju fungera.

 

Det du skall titta på är det allmänna skicket på hela båten och då båtens motorrum. Byssan (=köket) toaletten och motorrummet brukar skvallra en hel del om hur båten skötts om. Inte bara ögat, utan också näsan kan avslöja ett och annat. Stirra dig inte blind på navigationselektronik, då den går att byta ut och blir ofta "omodern" efter bara några enstaka säsonger.

 

Båtens "hjälpsystem" om det finns värmare, ankarspel och bogpropeller skall dessa funka, trimplan skall fungera etc... Köket skall fungera, vv-beredare och allt sådant skall vara i bra skick och fungera utan läckage. 

Toalett och septiktank är också ett kapitel för sig, men här skall man kolla på funktionen och lukten, ja det luktar alltid även på en välskött traditionell vattenspolad toalett... men det skall vara rent ock snyggt.

Landströmssyem skall vara säker och avsäkrad, och då båtens elsystem skall helst inte vara ett ormbo. Säljarna säger alltid att batterierna "minsann" är nästan nya, vilket dom sällan är, så hela batteribanken kan behöva bytas ut. Batterier är för det mesta (alltid?) datummärkta, men även gamla batterier kan vara helt ok om dom är välskötta och inte är sönderladdade.

Wow! Vilket fantastiskt grymt svar! Nu känner jag mig mycket säkrare på att kolla på båt. Har idag en 2016 så bara där känns det som ett litet bakslag för min del, dessutom då brottas med tankarna om att det inte kommer vara bra det jag ska köpa gör inte saken bättre :) Men med Ditt utförliga svar känner jag att man inte behöver kanske vara så orolig om man ändå är lite vaksam. Tack!!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
54 minuter sedan skrev SeaMaster560wa:

Wow! Vilket fantastiskt grymt svar! Nu känner jag mig mycket säkrare på att kolla på båt. Har idag en 2016 så bara där känns det som ett litet bakslag för min del, dessutom då brottas med tankarna om att det inte kommer vara bra det jag ska köpa gör inte saken bättre :) Men med Ditt utförliga svar känner jag att man inte behöver kanske vara så orolig om man ändå är lite vaksam. Tack!!

Trevligt att svaret uppskattades.

Det är ju en del "magkänsla" när man skall köpa båt, men man får ju heller inte låta den känslan ta överhanden. Förnuftet skall ju segra, vilket det kanske inte alltid gör. Så är det ju en ekonomisk fråga också.

Sedan är det ju en annan sak:

Är det den här båttypen du verkligen vill ha? 

 Nu har du ju båt innan och vet vad det innebär, då den första båten aldrig blir optimal, men efterhand förstår man ju vad man vill ha, vad man tycker saknas eller vad som känns överflödigt på nuvarande båt.

Jag tycker mig ännu idag se ett feltänkt från många båtfabrikanter, även hos sådana som bygger båtar på Orust. Det brukar finnas x antal kojplatser, men bara y antal sittplatser vid matbordet, alltså det finns sovplats för besättningen, men ingen plats att sitta tillsammans runt matbordet eller i sittbrunnen.

Sedan det där med "kapelleländet". "Solskensbåtar" finns det gott om, mest bland motorbåtarna, och det finns väl fler antal solskensbåtar än summan av antalet av årets soldagar. Det är väl gott att kunna fälla ned kapellet en vacker och solig dag, men det är direkt omysigt då det blåser och regnar. Om kapellet dessutom läcker är ju lyckan inte så där värst påtaglig. Vi har ju (ännu) inte medelhavsklimat eller ens floridaklimat här.

Här brukar ju båtar tillverkade i Skandinavien vara mer av allväderstyp, även om det förekommer väldigt många olika undantag.

Jag brukar ju nämna något om bensin vs diesel men där förefaller det ju som om du vet vad du vill ha.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Trevligt att svaret uppskattades.

Det är ju en del "magkänsla" när man skall köpa båt, men man får ju heller inte låta den känslan ta överhanden. Förnuftet skall ju segra, vilket det kanske inte alltid gör. Så är det ju en ekonomisk fråga också.

Sedan är det ju en annan sak:

Är det den här båttypen du verkligen vill ha? 

 Nu har du ju båt innan och vet vad det innebär, då den första båten aldrig blir optimal, men efterhand förstår man ju vad man vill ha, vad man tycker saknas eller vad som känns överflödigt på nuvarande båt.

Jag tycker mig ännu idag se ett feltänkt från många båtfabrikanter, även hos sådana som bygger båtar på Orust. Det brukar finnas x antal kojplatser, men bara y antal sittplatser vid matbordet, alltså det finns sovplats för besättningen, men ingen plats att sitta tillsammans runt matbordet eller i sittbrunnen.

Sedan det där med "kapelleländet". "Solskensbåtar" finns det gott om, mest bland motorbåtarna, och det finns väl fler antal solskensbåtar än summan av antalet av årets soldagar. Det är väl gott att kunna fälla ned kapellet en vacker och solig dag, men det är direkt omysigt då det blåser och regnar. Om kapellet dessutom läcker är ju lyckan inte så där värst påtaglig. Vi har ju (ännu) inte medelhavsklimat eller ens floridaklimat här.

Här brukar ju båtar tillverkade i Skandinavien vara mer av allväderstyp, även om det förekommer väldigt många olika undantag.

Jag brukar ju nämna något om bensin vs diesel men där förefaller det ju som om du vet vad du vill ha.

Har idag en Merry Fisher 795 som vi är otroligt nöjda med bortsett från utrymmet i ruffen. Toalett samt sittplatserna runt bordet som Du skriver är i minsta laget men där vet vi att då vi tittar på Aq26HT så blir den skillnaden inte så stor. Men vår största önskan är just större sovplats samt en stickkoj 😁

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att bälgar ska bytas varannat år är rent trams. Om man byter vart femte eller vart sjätte år så har man goda marginaler. Det är först om antalet år mellan byten passerar 10 som det verkligen kan bli riskabelt med risk för torrsprickor och läckage. 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Eld-:

Att bälgar ska bytas varannat år är rent trams. Om man byter vart femte eller vart sjätte år så har man goda marginaler. Det är först om antalet år mellan byten passerar 10 som det verkligen kan bli riskabelt med risk för torrsprickor och läckage. 

ja, om man då köper originaldelar, vilket då kan vara lönsamt i längden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I vår familj byter vi bälgar efter 7 - 10 år, beroende på om den aktuella båten ligger i saltvatten, bräckt vatten eller sötvatten. Jag har provat att invänta sprickbildning på den båt som låg i sötvatten och det tog 13 säsonger innan man kunde skönja begynnande sprickbildning. Och ja, vi använder originaldelar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

ja, om man då köper originaldelar, vilket då kan vara lönsamt i längden.

Spelar faktiskt ingen roll. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Eld-:

Spelar faktiskt ingen roll. 

Njae… jag har haft Orbitrades sladdriga bälgar, dom kanske är tillverkade i Belgien…

Om man jämför en tom Sodastreamflaska med en PET-flaska så är känslan ungefär densamma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...