Jump to content
Sunday 13 October 2024
Sign in to follow this  
marulken

Vattenläckage

Recommended Posts

Min Contrast 400 Classic läcker in sjövatten när seglar på SB halsar och BB sida kränger in. Kan inte hitta vad det är som läcker. All genomföringar utsläpp är på SB sida. På BB finns länspump utsläpp samt avgasrör. Tacksam för tips.

Jag har också läckage i min Aprhodite, det är marigt att lokalisera var det läcker in. Det första tipset jag fick av en fackman var att efterdra kölbultarna. Nu gjorde jag det på min båt så jag fick blodsmak i mun, obs. använd hylsnyckel med hävarm (ex. ett rör), men det läcker likt förbaskat i min båt. Börja där så kanske Du har tur att det är där som det läcker in. Se min tråd "läckage" där finns två andra tips.

Mvh / Jarl

Det finns mycket skrivet om läckage här på MG, det ena konstigare än det andra.

Kolla om du hittar något bra.

https://www.google.com/search?q=vatten+läckage+site%3Amaringuiden.se

Första steget är ju naturligtvis att försöka lista ut varifrån vattnet kommer.

Smaka!

Färskvatten/regnvatten eller sjövatten/saltvatten.

Det verkar du redan ha gjort.

Ringa in!

Lägg ut bitar av hushållspapper runt det ställe där vattnet samlas. På så vis kan du lista ut från vilket håll vattnet kommer.

Det funkar även med färgad krita (gatukrita tex.).

Ibland kommer man fram till en lösning, ibland inte. Det är inte alltid det är som man tror. I ditt fall skulle det tex. kunna vara så att vattnet läcker in när båten kränger åt SB och lägger sig i någon "ficka" där det ligger kvar fram till dess båten kränger åt BB.