Jump to content
Tuesday 15 October 2024
Kleen

Volvo Penta 2001 stora problem?!

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej. Min vän har en Volvo Penta 2001 och har en del problem med denna. Vi är nybörjare båda.
- Till att börja med så märkte vi att det läckte diesel från ventilkåpspackningen(?) (röd pil på bilden). Denna byttes men problemet kvarstod. Är detta ens normalt? Alltså att diesel tar och läcker där ifrån? Ska det inte vara olja?

 

- På samma bild är en grej inringad i rött, vad är detta och hur ska den användas?

 

- Och till sist, vi märkte att det läckte vatten från impellern så vi bytte denna och ny packning. Efter detta så började det droppa från vattenpumpen. Efter lite googlande så verkar det vara att köpa ny renoveringssats. Men när vi skulle ta bort vattenpumpen så forsade det ut grå tjock olja. Det var väldigt mycket som kom ut, kräm-aktig och grå. Förstår att vatten har blandats med oljan. Frågan är vad vi gör nu?

Tacksam till tusen för hjälp!!

IMG_20240718_204618.jpg

Edited by Kleen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Välkommen till Maringuiden.

Det är väl inte topplockspackningen ni bytt utan ventilkåpspackningen eftersom blåa pilen pekar där.

Det inringade är dekompressionsarmen. Ni har väl fått vatten i oljan om det kommer ut så mycket grå olja.

Vattenpumpen behöver sannolikt packas om.

Ingemar

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns verkstadshandböcker och instruktionshandböcker på Internet om ni Googlar lite.

Här är ett utdrag ur den del av verkstadshandboken som beskriver sjövattenpumpen:

 

sshot-1.png.ea099ec43600104e694b64662c3cf217.png

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

Välkommen till Maringuiden.

Det är väl inte topplockspackningen ni bytt utan ventilkåpspackningen eftersom blåa pilen pekar där.

Det inringade är dekompressionsarmen. Ni har väl fått vatten i oljan om det kommer ut så mycket grå olja.

Vattenpumpen behöver sannolikt packas om.

Ingemar

Tack så mycket för svar. Redigerade mitt inlägg så nu ska det stå rätt, ursäkta. 

Angående dekompressionsarmen, hur ska den användas när man startar upp motorn? 

Ja, vattenpumpen ska packas om, men det kom så mycket olja när jag drog ut den. Är detta normalt? Eller är det något annat som kan vara knas?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ska normalt inte komma olja men jag kan inte just denna motor,  det är nog en effekt av att vatten blandats i vilket gör att volymen ökat. 

Dekompressionhandtag kan användas för att stoppa motorn eller varva upp den med startmotor om du har dåligt ( ej slut) batteri, när motorn väl snurrar kan du fälla ner den så bör den starta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev gusvo085:

Det ska normalt inte komma olja men jag kan inte just denna motor,  det är nog en effekt av att vatten blandats i vilket gör att volymen ökat. 

Dekompressionhandtag kan användas för att stoppa motorn eller varva upp den med startmotor om du har dåligt ( ej slut) batteri, när motorn väl snurrar kan du fälla ner den så bör den starta. 

Precis min tanke med angående oljan. 

Dekompressionhandtaget ska kanske stå upp vid kallstart ett par sekunder, sen slår man ner den när man börjar höra att den tänder till?

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Kleen:

Precis min tanke med angående oljan. 

Dekompressionhandtaget ska kanske stå upp vid kallstart ett par sekunder, sen slår man ner den när man börjar höra att den tänder till?

Dekompressionshandtaget är primärt till föt när man använder vevstart. Öppna, veva upp ett bra varv, slå igen handtaget och hoppas på det bästa. Går också att använda vid elstart om batteriet är dåligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev excel319:

Dekompressionshandtaget är primärt till föt när man använder vevstart. Öppna, veva upp ett bra varv, slå igen handtaget och hoppas på det bästa. Går också att använda vid elstart om batteriet är dåligt.

Aa då förstår jag. Tack för det :)! 

Nu är det bara bekymret med att det trycker ut diesel från ventilkåpspackningen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns oftast litet olja som kommer ut när man tar bort pumpen.

Det ska däremot inte finnas diesel under ventilkåpan.

Kommer dieseln kanske från något läckage vid filtret?

Ingemar

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev sanktanna:

Det finns oftast litet olja som kommer ut när man tar bort pumpen.

Det ska däremot inte finnas diesel under ventilkåpan.

Kommer dieseln kanske från något läckage vid filtret?

Ingemar

Har precis tagit bort vattenpumpen och ska fixa med renoveringskit.

Nej dieseln kommer från ventilkåpan dessvärre. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta av kåpan  och starta upp motorn för att se var dieseln kan komma från.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev sanktanna:

Ta av kåpan  och starta upp motorn för att se var dieseln kan komma från.

Ingemar

Återkommer. Det kommer ta en stund att fixa pumpen först. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...