Jump to content
Monday 14 October 2024
ThomasEE

Varmgång och kompression B20

Recommended Posts

Hej. Behöver lite hjälp att tänka här.

Köpte en båt i höstas med känt problem med varmgång.

Tänkte att det fixar jag.

Hur svårt kan det vara på en B20?

Det första jag gjorde var att byta sjovattenpumpen och även termostaten då pumpen var fel model och termostaten var gammal.

Köpte grejorna på drevdelar och termostaten var av typen som öppnar vid 60 grader.

Testade motorn på land och konstaterade att den fortfarande vill gå varm.

Tyckte den galopperade på startmotorn, så en kompressionstestare införskaffades.

När jag skulle göra testet så strejkade startmotorn.

Köpte en ny av marintyp och även en ny maringenerator då den gamla inte laddade.

På´n igen och testa kompression.

Mycket riktigt så fick jag endast 2 bar på cylinder nr2 från vattenpumpen räknat (räknar man så?).

Hällde i en skvätt motorolja och då gav den 6.5 bar.

Dom andra cylindrarna låg på 8-9,5 bar.

Vad jag förstår så brukar det vara kolvringar som fastnat när kompressionen blir hjälpt av olja i loppet och det kan om man har tur släppa igen.

Om kompression från cylinder 2 läcker ut i kylkanalerna så kan det naturligtvis orsaka varmgång, men då borde jag kanske inte fått bättre värde med hjälp av olja?

Så frågan är om den dåliga kompressionen och varmgången är relaterad?

För att försöka få klarhet i detta så körde jag motorn med tvåans tändstift ur.

Tanken var att jag isåfall inte skulle störa kylsystemet om den cylindern läcker ut gaser där.

Men ganska snabbt så blev den alldeles för varm ändå.

Går på några minuter.

Motorn låter bra och oljetrycket kommer direkt.

Vad hade ni gjort härnäst?

Finns något mer att kolla innan jag lyfter toppen?

Detta blev krångligare än jag hade hoppats på och sommaren rinner iväg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Troligen topplockspackning. Om gas trycks ut i kylsystemet blir det dålig kylning. Om man häller olja i cylindern och tar kompprov blir trycket högre oavsett om det är kolvringar eller någon annanstans som trycket försvinner.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

B20 är en underbart enkel och lättskruvad motor. Men de nyaste tillverkades i mitten av sjuttiotalet och är därmed nästan femtio år gamla. Om det bara varit problem med kompressionen kunde en otät ventil orsaka problemet. Eftersom motorn också går varm är det åtminstone topplockspackningen. Eller så har rosten förstorat någon kylkanal så pass att det blir läckage. Men det är ju en lättskruvad motor så det är inte mycket jobb att få loss toppen för analys.

Edited by Faderullan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. 
Blir att lyfta toppen. 
funderar på om förgasare och limpa kan sitta kvar på för att slippa bråka med avdragna pinnbultar etc. 
Eller blir det för tungt att hantera då?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tungt satan blir det, men måste ju bort lite andra prylar så vet i tusan om det förenklar att låta limpan sitta kvar. Limpan kan ju också vara ide att kolla skicket på. Dåligt skick kan orsaka varmgång och andra problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har lyft B18/B20 toppar med insug och limpan kvar, man måste dock vara två.

Inte ovanligt fel på hårt körda B20 toppar, är spricka  i gjutgodset mellan avgas- och insugsventil på 2:an eller 3:an.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittade felet på topplockspackningen. 
I övrigt så såg det ju inte särskilt upplyftande ut. 
bör jag hitta en annan motor?

 

 

IMG_7144.jpeg

IMG_7143.jpeg

IMG_7142.jpeg

IMG_7140.jpeg

IMG_7137.jpeg

IMG_7135.jpeg

IMG_7134.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn har skador orsakade av spikning. Kan orsakas av för lågt oktantal, för tidig tändning eller för varma stift. Motorn är också ganska rostig, så det är ingen idé att renovera den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Rollen:

Motorn har skador orsakade av spikning. Kan orsakas av för lågt oktantal, för tidig tändning eller för varma stift. Motorn är också ganska rostig, så det är ingen idé att renovera den.

Tänker du på kylkanalerna i mitten på toppen?
Dom ser större ut än övriga. 
vidare så ligger ribban ganska lågt på denna båt. 
Vi vill uppnå funktion på enklast sätt och är sedan nöjda om det går att få ut några års åkning med inte jättemånga timmar per år med åkning i insjöar. 

Enklaste är väl att hitta en annan fungerande motor och stoppa i, men den kan ju vara lika dålig och få problem dagen efter. 
Jag menar alla dessa motorer är ju minst 50 år gamla eller?

Ribban kan väl inte vara annat än låg?

Går väl inte att hitta något fräscht?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev ThomasEE:

Går väl inte att hitta något fräscht?

Jodå.

Du kan nog hitta ett B20-block från bil som är mycket bättre och till rimlig peng. På skroten (laga.se t ex) finns åtminstone en rätt komplett motor för 3.500:-. En B20 gick på Blinto auktioner för 1000:- för ett tag sedan. Och på Blocket finns en del från tid till annan, även just nu.

 

Annars finns en hel marinmotor B20 på Tradera som ser rätt ok ut, https://www.tradera.com/item/344438/637992888/volvo-penta-b20-aq115

 

1 timme sedan skrev ThomasEE:

Vi vill uppnå funktion på enklast sätt och är sedan nöjda om det går att få ut några års åkning

Jag tycker mig se minst en genomblåsning på toppen, dvs att godset är borta. Dessutom är det väl en spricka i mitten ?  Kolvarna är skadade och loppen ser rätt illa ut.

 

Du kommer inte kunna uppnå funktion som är vettig på ett "enkelt sätt", i synnerhet inte om du vill ha en motor som fungerar ens ett litet tag. Den där kräver mycket jobb på många ställen och har strukturella skador. Finns nog ingen genväg på den där....

 

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har nog rätt. 
genomblåsningen är kanske det du ser på sista bilden?

Där är packningen kvar på och det är den som saknar material. 
 

Inser att en annan maskin är enklaste vägen framåt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marinmotorn på tradera lockar ju då den ser fin ut på utsidan. 
Insidan kan ju dock lika gärna vara katastrof även på den. 
Det bästa borde vara en bilmotor eller?

Inte rostat då. 
är kammen samma på bil och båt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Inte lika kam på bil o båt. Sitter P kam i dom senaste modellerna av AQ 130 (b20)
Om jag vore du så skulle jag köpa en motor på skroten för några tusenlappar, riva den och byta kolvringar och ev lager, hona cylindrarna, byta gjutbrickorna (frostbrickor) till marina sådana. Marin konvertera toppen och slipa ventiler. Blir typ en tattarrenovering och kostar inte många kronor.
Om det sitter en P kam som är i bra skick i din bef motor så flyttar du över den annars så kör med bilkammen. Allt för att hålla nere pengarna.

Edited by Gelis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...