Jump to content
Saturday 07 September 2024
Postit

AQ170A/270

Recommended Posts

Hej!

 

Som alla andra här inne med en AQ170 (sjövattenkyld) så har jag värmeproblem.

Tyvärr så är jag inte särskilt begåvad när det gäller motorer och tyvärr så ligger båten i sjön utan möjlighet att ta upp den.

 

Båten är köpt den här säsongen (Sunseeker DC 23 - 1978)

Motorn går varm, jag bytte impellern som behövde bytas då halva av den var borta.

 

Men det känns spontant som att dessa impellerbitar sitter någonstans?

 

- Innan jag bytte impeller så kändes det på vattenintaget som att de fort blev varmt. (Se bild)

- Nu när jag bytt impeller så känns rören svala/kalla. (Den snurrar också, har dubbelkollat det)

-  Jag har läst att det kan vara termostaten också, men jag hittar ingen.

 

- Ser också att en tom slang går ut till drevet, och ser ut som man gjort någon by-pass, ska det vara så? (se bild)

 

Jag har också kopparrör överallt, bör jag byta dessa till slang kanske?

Hur demonterar jag allt för att se över resterande kylsystem? 

 

 

 

IMG_8928.jpg

IMG_8907.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. 

Välkommen till maringuiden.

Gummibitarna sitter troligtvis i oljekylaren och då blir det dålig fart på vattnet.

Termostaten sitter under ett termostathus längst fram på cylinderlocket.

By-pass ska vara så. Finns ingen anledning att byta ut kopparrören.

Finns det ett sjövattenfilter?

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
54 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej. 

Välkommen till maringuiden.

Gummibitarna sitter troligtvis i oljekylaren och då blir det dålig fart på vattnet.

Termostaten sitter under ett termostathus längst fram på cylinderlocket.

By-pass ska vara så. Finns ingen anledning att byta ut kopparrören.

Finns det ett sjövattenfilter?

Ingemar

Tack!

 

Hur får jag loss oljekylaren? Det är en lång bult som jag får bort, inte så mycket mer.

 

Jajjemen, har kollat det filtret.

IMG_8944.jpeg

Edited by Postit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får lossa rören vid pumpen och fästet till sjövattenfiltret så kan du ta loss gaveln. Den tätas med en o-ring.

Det  ligger även en liten o-ring under skruvskallen.

Om du har det filter som brukar sitta på 170 med ett rostfritt runt lock med två runda muttrar av mässing ovanpå,

så ligger oftast varmgångsorsaken, där eftersom det är väldigt svårt att få locket tätt. Pumpen suger då luft.

Jag har byggt om flera motorer och monterat ett annat filter och då har problemen varit lösta.

Ingemar

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack ska testa idag.

Hur sitter rören tätade i mässingskopplingarna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick bort en hel del från oljekylaren, men efter tomgång i ca 5-6 minuter så kommer den upp på röd tempratur..

 

 

IMG_8954.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är du säker på att sjövattenfiltret är tätt?

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev sanktanna:

Är du säker på att sjövattenfiltret är tätt?

Ingemar

Du kanske ska vara tydligare med vad du menar med "tätt":)

Men du menar väl att locket tätar och inte genomströmningen🙏

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev sanktanna:

Är du säker på att sjövattenfiltret är tätt?

Ingemar

Jag har tejpat runt locket provisoriskt för jag misstänkte först att det kunde vara så, men vet ju inte till 100% om det räcker.

 

Jag får nog byta det, inte många kronor. Hur får jag bort det från kopparrören och vilket bör jag montera?

 

Avgasbälgen (gummit) har också spruckit och läcker, kan jag byta den utan att få in hela mälaren i båten? Kan det ha något med allt att göra? Den är ju efter allt så bör inte ha någon påverkan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om avgasslangen mellan avgasrör sköld och avgaskrök motor gett sig så tyder det på dåligt flöde av kylvatten.
Hur mår avgaslimpa och krök? Om det är dessa som orsakar dåligt flöde så har du nog lite problem då dessa delar inte växer på träden idag, svåra att få tag i och svindyra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Gelis:

Om avgasslangen mellan avgasrör sköld och avgaskrök motor gett sig så tyder det på dåligt flöde av kylvatten.
Hur mår avgaslimpa och krök? Om det är dessa som orsakar dåligt flöde så har du nog lite problem då dessa delar inte växer på träden idag, svåra att få tag i och svindyra.

Hej,

 

Tack! Jag har inte kollat läget på något utav de två.

Kanske bra att göra det innan man gör massa andra inköp då.. :)

 

Hur får man bort avgaslimpan på enklast sätt? iallafall så man kan kika i den.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Börja med att lossa kröken från limpan, den måste ju ändå bort för att byta avgasslangen eller bälg vad man nu väljer att kalla den.
Skruvarna, tror det är 4:a st kan säkert sitta satan.

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej på er alla.

Här kommer en liten uppdatering.

 

Efter att ha lagat läckaget och kikat i kröken där allt såg bra ut så tog jag bort termostathuset och fördelarhuset. 
 

Det fanns lite skit i fördelarhuset, men jag tog också bort termostaten och satte igång båten.

 

Då funkade allt!! Så imorgon blir det ny termostat.

 

 

 

IMG_8970.jpeg

IMG_8969.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-07-16 vid 19:05 skrev sanktanna:

Hej. 

Välkommen till maringuiden.

Gummibitarna sitter troligtvis i oljekylaren och då blir det dålig fart på vattnet.

Termostaten sitter under ett termostathus längst fram på cylinderlocket.

By-pass ska vara så. Finns ingen anledning att byta ut kopparrören.

Finns det ett sjövattenfilter?

Ingemar

Nytt problem! Kopparröret från termostathuset har fått sig en känga så det är inte runt längre vid o-ringarna.

finns själva röret som nytt eller någon övergång till slang?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev sanktanna:

Vilket av rören?

Ingemar

Det från termostathuset ner till ”limpan” alltså efter själva termostaten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns inte nytt hos VP. Jag kan ha något, ska titta imorgon vad jag har. Återkommer.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev sanktanna:

Finns inte nytt hos VP. Jag kan ha något, ska titta imorgon vad jag har. Återkommer.

Ingemar

Du är en stjärna.

 

tror du bilden nedan funkar att stoppa i? Om jag kapar slätänden? Sen en koppling på gängan.

 

kapa röret som är nu, ta bort den trasiga delen. In med koppling nedan med o ringarna. Sedan antingen en klämring eller presskoppling på den rörstumpen som är kvar från termostathuset. Då blir allt stumt också.

IMG_8982.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du inte har värre bråttom, utan kan vänta till i morgon bitti, så ska du få veta vad som finns här.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev sanktanna:

Om du inte har värre bråttom, utan kan vänta till i morgon bitti, så ska du få veta vad som finns här.

Ingemar

Uppfattat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Jag har skickat ett meddelande till dig.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...